Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:Alkoholreklame

Image

Eller dekaltrimming som det heter.......

Erik
Får vel glatt 37hk og 20nm ekstra med det merket der? :D

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: Får vel glatt 37hk og 20nm ekstra med det merket der? :D

-n
Rudolf skal snart på rulla igjen, så da får jeg det dokumentert.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pene kurver ......

Vi flytter jo fra Grorud om kort tid og da tar vi selvfølgelig med oss dynoen.
Men det kan ta litt tid å få den operativ igjen, derfor tok vi en test av Rudolf i dag før vi pakker sammen.

Image

Forrige gang Rudolf var på rulla, så så det sånn ut:

Image

I dag var det premiere med kompressor og E85.
Jeg har overhode ikke tunet oppsettet, dette er "default" verdier på fuel-map og tenning-retardasjon.

Vi sleit litt med hjulspinn, men etter noen runder med dekkklister så ble det bedre.
Slik ble kurvene:

Image

Vakkert :D
Ikke dårlig av en 21 år gammel 1.6l shortnose.

Den momentkurven er det ikke noe å utsette på !
Dette er jeg svært fornøyd med, og jeg kan skrive under på at kjøreegenskapene er like fine som kurvene.

Selv etter fem runder til turtallsperra, så var kompressoren bare lunken.
Ingen problem med kjøling eller tenningsbank her nei.

Image
(fotografen er styremedlem i MX5 Klubben og vitne :wink: )

Så, da gleder jeg meg til å prøve meg frem med justering av diverse variable for å finne ut hvor grensene ligger.
Jeg kommer spesiellt til å prøve å finne ut hvor langt det er mulig å justere tenningstidspunkt før jeg får knock.

Jeg er glad for at jeg har mange drev å leke med også.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ///Moe »

Denne effekten er vel omregnet til veiv-hk?
Altså, det er ikke hjul-hk vel?
-Signatur-
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by DrHolm »

Grattis!! Også på 4mnd-dagen til det andre pullet a gitt.. ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

///Moe wrote:Denne effekten er vel omregnet til veiv-hk?
Altså, det er ikke hjul-hk vel?
Stemmer !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DrHolm wrote:Grattis!! Også på 4mnd-dagen til det andre pullet a gitt.. ;)
Stemmer !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by arildh »

Det bør jo være en del krutt igjen her da når de lover 160whp på 93 oktan 1.6:1 pulley ratio.
170 på veiva er rundt 140-150sih på bakhjulene. Tallene dine er faktisk ganske like som en stock MSM, bare med et par hundre kilo mindre å drasse på. http://speedmiata.blogspot.com/2009/11/first-dyno.html
E85 burde jo muligjøre 170 whp uten noen form for eKul
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Agility »

Er noe vakkert med kurvene på gamle NA'er... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Det bør jo være en del krutt igjen her da når de lover 160whp på 93 oktan 1.6:1 pulley ratio.
170 på veiva er rundt 140-150sih på bakhjulene. Tallene dine er faktisk ganske like som en stock MSM, bare med et par hundre kilo mindre å drasse på. http://speedmiata.blogspot.com/2009/11/first-dyno.html
E85 burde jo muligjøre 170 whp uten noen form for eKul
Helt enig !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote:Er noe vakkert med kurvene på gamle NA'er... :wink:
Helt enig !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Det bør jo være en del krutt igjen her da når de lover 160whp på 93 oktan 1.6:1 pulley ratio.
170 på veiva er rundt 140-150sih på bakhjulene. Tallene dine er faktisk ganske like som en stock MSM, bare med et par hundre kilo mindre å drasse på. http://speedmiata.blogspot.com/2009/11/first-dyno.html
E85 burde jo muligjøre 170 whp uten noen form for eKul
Litt flere komentarer til det du skriver her ....... :wink:

E85 gir i seg selv ikke noe mere effekt en 91, 95, eller 98 oktan.
Men den har en mye bedre kjøleeffekt.

"Pulley ratio" er et forholdstall mellom størrelsen på remhjulet på veivakslingen og remhjulet på kompressoren.
F.eks 1.4:1 (105mm/75mm) når remhjulet på veivakslingen er 105mm og remhjulet på kompressoren er 75mm.

Pulley-ratio på standard FFS kit-et til 1.6l motor er på 1.62:1 (105mm/65mm), da forventer de ca.160whp ved riktig tunet oppsett.
De hjula jeg har satt på nå gir en pulley-ratio på 1.47:1 (110mm/75mm), jeg måler ca.145whp.
Dette ser jo fornuftig ut og er som forventet.

Jeg kjører nå med default tenningsretardasjon på 1/2 grad pr. psi dvs omkring 5-6 grader ved full boost.
Dette er jeg overbevist om at jeg kan sette til null når jeg bruker E85 (og samtidig stille frem standard tenning til 14-15 ved tomgang).

Jeg ser ikke noe poeng i å kutte ut E-cool (kjøling med drivstoff).
Systemet er jo der og det bidrar ikke til noe økt drivstofforbruk.

Jeg vil sette på "nesehjulet" som jeg brukte på kompressoren da den satt i Beverly, det er på 65mm.
Da vil jeg få en pulley-ratio på 1.69:1 (110mm/65mm) som vil gi en boost på ca 15 psi.
Men da må jeg være forsiktig når jeg bruker bensin :roll:

Hele tiden følger jeg nøye med på tenningsbank med knock-sensor (og ører).
Foreløpig er jeg på veldig trygg grunn.

Men det jeg er mest fornøyd med så langt er momentkurven.
Den kjennes 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by arildh »

Helt enig.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf Racing

.... flytter til nye lokaler.
Nærmere bestemt på Carl Berner.

Vi har hatt en fin tid i litt "rustikke" lokaler på Grorud, men fra nyttår er det slutt ..... :roll:

Image

Image

Fra og med i dag kunne vi ta i bruk nye lokaler, og vi kan nok skryte av en viss standardøkning.
Kvelden i dag ble brukt til vasking og forberedelse til maling av gulv.

Image

I disse lokalene er det plass til en bremsetester som vil bli installert om kort tid.

Image

Vi disponerer også lokaler som er litt mindre strøkne, men vurdere nok å ta noen tak med malingskosten der også.

Image

Her er det ferdig hull for dyno-rulla, så det passet jo fint.

Image

Deilig å trykke på fjernkontrollen og kjøre rett inn i oppvarmede lokaler.

Image

Vi er seks personer som deler på lokalene og vi vil bruke tiden fremover til å flytte biler, deler, verktøy og annet fra Grorud.
Jeg tror ikke vi vil kjede oss i jula :wink:

Det er først når man flytter at man finner ut hva man har .......
Jeg gleder meg (alikevel)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re:

Post by Ove N »

Rudolf wrote:Rudolf Racing

Det er først når man flytter at man finner ut hva man har .......

Erik
Tja hvor lenge ha gjengen holdt hus på samme plass da?
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply