Europark på sitt beste...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

Klage til nemnda er gratis for deg som har blitt utsatt, det er derfor kontrollavgifter er 710 kroner, de 10 kronene går til å holde liv i nemnda. (de kan være høyere også) (Alle som er medlemmer hos nemnda betaler også en sum i året for å være medlemm)

Som Erik sa, sitter det folk fra private selskaper i nemnda, men også 2 helt utenforstående advokater. jeg kjenner flere som har gått fri grunnet dårlig bevis fra betjenten sin side.
Slik jeg ser det, har du en god sak.

Men som Erik sier så tror også jeg at noen selskaper har bonus på avgifter de skriver. Veldig synd at dette skjer, for det setter hele bransjen i dårlig lys.
Eneste trøst er at de som er medlemmer i nemnda skal ikke ha bonus på avgifter. Men det er ikke bare bonuser betjenter blir tiltrukket av, men også makten av å gjøre slikt mot uskyldige bilførere. Å etterpå gjemme seg bak et firma navn.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by EspenAndre »

Noe jeg har reagert på er plasseringen av automatene, det popper opp sånne automater på steder hvor det er gratis å parkere..
ved diverse senter, du trekker lapp og står gratis i 3 timer, dette for å hindre at folk parkerer der og tar bussen videre til jobb/byn osv..

Samtlige automater står slik at man må parkere og ut av bilen og tilbake for å legge den i ruten..
de kunne med enkelhet plassert automater i innkjørselen til parkeringene (gjerne i tillegg) men de skal jo ikke gjøre det enkelt for folk..!

Lurer på hva slags avtale de har med sentrene som lar de holde på med dette... og det på steder man aldri sliter med å finne parkeringsplass...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

Ofte lar det seg ikke gjøre å ha automaten ved innkjørselen, for da står gjerne køen med biler ute i gata å sperrer unødig. Så har du de som skal lese på alt som står på automaten og billetten + skiltingen ved innkjørselen. (det er her de 3minuttene kommer inn) Da snakker man kjapt kø... Dette har vært prøvd i Lysaker, som fikk negativ tilbakemelding til senteret.

Grunnene til at senteret kansje har slike ordninger er ofte at de andre butikkene rundt senteret også har reservert sine p-plasser, å da fylles det fort opp med ubudne gjester....
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by arildh »

siemens=parkeringsvakt ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by biXen »

Hadde aldri fungert å ha billetten i inngangen på mange kjøpesentre rundt her. Blir kaos som siemens sier. Folk er så trege i de der.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by EspenAndre »

Helt uforståelig for meg at det ikke skal fungere på mange sentre...

I Bergen by er det flere parkeringshus som har plass til nøyaktig 1 bil innenfor som henter billett..
resten må stå ute i veien, og de sentrene jeg vet om hadde hatt bedre forhold i så måte, parkeringsplassene der er også delt opp,
på en sånn måte at køene blir fordelt på flere mindre plasser, og ikke et stort p-hus..

Jeg sier ikke at det skal være bom... men at det kunne vært en automat ved inngangen i tillegg..
Det kunne til og med vært følere i bakken som spyttet ut en billett automatisk om det så var..

I mine øyne er det tydelig at p-selskapet gjør det så vanskelig det kan, på grensen til å skape avis-skriverier.. men akkurat ikke..

min bedre halvdel parkerte ved en automat som hadde en sort plast-sekk over seg,
dette var helt i starten da automatene kom på vårt nærmeste senter, så hun regnet med det ikke var i drift,
men hun burde tydeligvis letet etter en annen automat...

Jeg stoppet selv opp når en vakt gikk rundt og tok bilder.. tok en runde og tok nye bilder for å skrive ut bøter..
den bilen jeg så han tok opp lappen ved.. gikk jeg bort til og la en p-lapp under viskeren, og så han inn i øynene..
han ble mindre glad, men gikk bort...

Det koster jo INGENTING å stå der... hvorfor skal man få bot da? når det i tillegg ALDRI er vanskelig å finne plass...
Jeg tipper senteret får betalt for at de skal drive der...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by arntsen »

Storo senter har bom i innkjøringen..
Går det på Storo, så går det vel over alt..?
Fredrik
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by nope-mx5 »

arntsen wrote:Storo senter har bom i innkjøringen..
Går det på Storo, så går det vel over alt..?
For rundt Storo senter er det jo aaaaldri trafikkaos :D
(Var iallefall håpløst i det området når jeg jobbet på Sinsen for noen år siden).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by arntsen »

nope-mx5 wrote:
arntsen wrote:Storo senter har bom i innkjøringen..
Går det på Storo, så går det vel over alt..?
For rundt Storo senter er det jo aaaaldri trafikkaos :D
(Var iallefall håpløst i det området når jeg jobbet på Sinsen for noen år siden).

-n
Da du var der så var det ikkje slik engang. Det kom med det nye senteret ;)
Går det der, så går det over alt tenker eg! :mrgreen:

Redigert: Det ska sies at problemane på Storo ikkje bare e relatert te kjøpesenter, men også på grunn av et håpløst kryss. Parkeringssituasjonen va vel stort sett verre der før de bygde nytt senter også.....
Fredrik
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by biXen »

Vårt største kjøpesenter her driter i hele parkeringsordningen så der er det ikke noe problem da man parkerer akkurat hvor man vil. Men på div. andre sentre så er det litt uhendig innkjøring f.eks. Og det frister meg lite å stå og henge i oppoverbakke mens man venter på allslags luringer som ikke vet hvordan billettsystem virker. Men det er kanskje min manglende tro på menneskeheten som er skyld i min skepsis :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by arntsen »

biXen wrote:Vårt største kjøpesenter her driter i hele parkeringsordningen så der er det ikke noe problem da man parkerer akkurat hvor man vil. Men på div. andre sentre så er det litt uhendig innkjøring f.eks. Og det frister meg lite å stå og henge i oppoverbakke mens man venter på allslags luringer som ikke vet hvordan billettsystem virker. Men det er kanskje min manglende tro på menneskeheten som er skyld i min skepsis :lol:
Det er ikke så rart. Mange forstår ikkje hvordan det fungerer når de ser en bom, et korthøl og en knapp..
Fredrik
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

arildh wrote:siemens=parkeringsvakt ?
Noen kaller oss det, parkeringsvakt brukes ofte mot de private selskapene. Jeg er ansatt i kommunen som Trafikkbetjent. Forskjellen er at jeg håndhever på veitrafikkloven + parkeringsforskrriften på offentlig gate.

Espen: jeg kan garantere deg at det er senteret som betaler parkerings selskapet for å kontrollere på sin plass. Skal love deg at ingen gjør slikt gratis....
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by EspenAndre »

Ok :) eg tror deg når du sier det.. men irriterende er det lell.. når det ikke er noen tilsynelatende god grunn
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by siemens »

EspenAndre wrote:Ok :) eg tror deg når du sier det.. men irriterende er det lell.. når det ikke er noen tilsynelatende god grunn
Så bra ;)

Grunnene kan man lure på noen ganger, så der er jeg enig i. Har blitt masse sånn maks 1 time på rema 1000 + mange andre steder i byen her, som har slike ting. Ikke skjønner jeg hvordan de vet at jeg trenger bare 1 time til uke handlinga mi?? Så jeg drar andre steder å handler der de ikke har slike systemer...
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Europark på sitt beste...

Post by Kolbotn »

Her var det mye kranglete høner gitt... Når det er er det en automat ved inngangen til senteret så er det somregel hundre og ørten skilt om det også, klarer du fremdeles ikke å ta deg en gratis lapp så fortjener du nesten kontrollvgifta. Det står jo også informasjon på plassene og skilt på automatene med regler som man faktisk plikter å gjøre seg kjent med (iallefall de som ikke er drifta av små private firma)
Jeg har tilgode å kjøre i Bergen enda, men jeg tviler på at det hadde blitt så populært med billettautomat og bom ved innkjørslene over alt... Det hadde sikkert funka fryktelig bra nå rundt jul og andre perioder hvor masse folk trekker til sentrene...I Oslo sentrum så er det jo stortsett bare betalingsparkering så jeg skjønner godt at grunneierne også vil tjene penger på de tomtene de måtte ha. Når det gjelder timesparkering foran butikker o.l så kjenner jeg ingen som bruker mer enn en time på å handle på Rema 1000 eller lignende.
Post Reply