ØK: MX-5, så jeg får være med i denne kjekke klubben :)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sveini
0 RPM
0 RPM
Medlemsnummer: 1002
Status: Offline

ØK: MX-5, så jeg får være med i denne kjekke klubben :)

Post by Sveini »

Hei,

Først og fremst, dersom denne tråden hører mer hjemme i en annen kategori ber jeg om at den flyttes dit.

Så til saken;

Kort versjon:
Ønsker å kjøpe MX-5, finner NB mest attraktiv rent utseendemessig, men er åpen for alt. Usikker på budsjett, men har satt 80k som absolutt maksimum. Har du eller dine en bil som kan matche disse relativt få kriteriene? Hyl ut. Ellers hadde jeg satt pris på om du kan holde ett øye åpent dersom du hører om en som kan være av interesse for meg.

Så til den lange/utdypende versjonen:

Her om dagen fikk jeg helt utrolig lyst på ny bil. Det vil i realiteten bli min første bil, da jeg frem til nå har kjørt rundt i min fars gamle rustholk. Siden jeg kun har vært hjemme i ferier har det passet ypperlig. Nå har jeg derimot flyttet hjem for en stund, og ønsker noe eget. Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bare kjøper SUV/stasjonsvogn med en gang man får mulighet - er jo mye greiere med nyttekjøretøy! Det var fram til jeg nå bestemte meg for å kjøpe bil selv. Ettersom jeg kun har meg selv å tenke på og først og fremst ønsker en gøyal kjøreopplevelse, så er jo kabriolet uten tvil den rette sti. I tillegg kjenner jeg meg selv såpass at det vil være en god ting å få dette "ut av systemet" nå - hvis ikke blir det gjeld opp til ørene og 3 x Porsche Boxter når midtlivskrisen kicker inn.

Nok om det. Jeg er altså nå i jobb i hjemtraktene, men her blir jeg kun til slutten av September. Da er alle muligheter åpne, og det er fullt mulig at jeg ender opp i utlandet igjen. Derfor er jeg ikke veldig keen på å bruke mye penger på dette kjøpet. Spesielt den enten vil bli satt på lager eller bli solgt i absolutte lav-sesong. En kostnad på 50.000,- hadde vært perfekt slik det ligger ann nå. Og etter flere timer foran google har jeg funnet ut at MX-5 vil være det beste for meg mtp utgifter, driftsikkerhet og ikke minst utseende. At det er ett såpass godt miljø bygget rundt denne bilen her i Norge er følgelig også veldig betryggende.

Som nevnt i kort-versjonen synes jeg NB-versjonen ser flottest ut, men har mine tvil om at det er en oppnåelig bil mtp budsjett.

I tillegg til å være førsteganskjøper er jeg også mer eller mindre blottet for teknisk sans. Jeg har ingen problemer med å fortelle hvorfor Kina er så ivrige på å beskytte valutaen sin sett i lys av forskjellige økonomiske teorier, men jeg sliter enda med å forstå prinsippet med hvordan en motor fungerer :)

Så som dere kanskje skjønner hadde jeg satt meget pris på litt guiding i denne prosessen. Da både mtp på pris og funksjonalitet, ikke minst også ting jeg bør være obs på. Tråler Finn.no daglig, men føler det er en del snusk ute og går; til eksempel denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33526553 som jeg har sendt mail til. Føler det var en latterlig lav pris mtp på modell og km-stand, eller skyter jeg gullfuglen om jeg kjøper denne? Har sendt mail og forespurt om salgsgrunn samt bilder, vi får se hva som skjer der.

Det ble en god del tekst utav dette, men føler at dess bedre jeg beskriver situasjonen min, dess bedre hjelp kan dere bistå med. Og tro meg, alle svar/innspill mottas med STOR takk! :)
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 978

Re: ØK: MX-5, så jeg får være med i denne kjekke klubben :)

Post by Legendary »

Tror ikke den du linker til er et dårlig kjøp mtp. annonsetekst og den lave km.-standen. Har du bedt om flere bilder?
Det negative med bilen slik jeg ser det, er at den har den minste motoren på 90hk. Ikke kjørt en selv, men snakket med flere som sier det blir litt i minste laget. Men kjøreegenskapene er jo tilsvarende lik uansett motor, så dersom du bare skal ha den i én sesong for cab.-moro, er det nok ikke et dumt valg:-).
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 967

Post by Ørnbjørn »

Hei Sveini!
Eg var i nokonlunde same båt som deg (vel tredje bil, men første bilen som kosta meir enn 13.000,-).
Ikkje er eg særlig teknisk begava heller, men gjorde ein del research og viste kva eg ville ha.
Fann ein '89 med litt over 90.000 miles, til rett over 40.000,-. Dette var ein original og "uherja" bil. 116 hestaren (som er eit minimum, imo) og svært nær rustfri.
Sidan eg kjøpte den 1. september har slaveclutchsylinderen, radiatoren, termostat, reg.reim og vannpumpe blitt skifta. Overkommelig — det blir aldri velikeholdsfritt på ein så gammal bil. Eg anbefaler å finne ein som har historikk og ikkje utsatt for hobbymekking av ukyndige. Ha is i magen og den rette vil dukke opp (om du ikkje slår til på denne), det er tross alt ikkje sesong heilt enda. Hugs og at velikehold og historikk er viktigare enn køyrelengde. Karosseriet er ikkje like skuddsikkert som motoren.

Søker du på google finner du rikelig av kjøpeguider og checklister som du printer ut og har med på visning. Ha og med deg ein ven som kan bil og still spørsmål, det er ikkje flaut!
Lykke til og velkommen!
Sveini
0 RPM
0 RPM

Post by Sveini »

Heisann,

Først og fremst ønsker jeg å takke for innspill fra både dere her, og de som har kontakt meg via PM.

Når det gjelder bilen jeg linket til fikk jeg svar i dag tidlig. Den har vært i hans eie i 7 år, men selges da den blir lite brukt. Han har i tillegg to små, så det er dårlig match med en 2-seter. Han la også ved noen bilder som viser en bulk i døren på passasjerside, samt noe rust nede ved hjulet (ser ikke helt hvilket). I og for seg er det jo ikke det verste.

Vet ikke helt om jeg er fan av fargekombinasjonen (interiør er samme farge som kalesjen, nemlig hudfarget). Jeg får sette denne under "maybe baby"-kategorien. Jeg ville jo helst kjøpt bil i går, så alt er mulig :) Gi meg en e-post å sende til dersom dere ønsker å ta en titt på bildene selv, og eventuellt gi kritikk/kommentarer. Dersom det er "lett" å utbedre på feilene er jo også det en mulighet.

Ser det dere sier angående hk. Selv har jeg jo ikke prøvd noen av alternativene, så går litt etter deres råd her. Kan jo også nevne at jeg kommer til å bruke bilen også om vinteren, dersom jeg ikke flytter bort, dvs. helårsbil. Men hvilke forholdsregler jeg må i så fall får vi komme tilbake til.
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 967

Post by Ørnbjørn »

Miata er like bra på vinteren som sommeren, så lenge termostaten er i stand ;)
Liten, superlett å kjøre, balansert og udramatisk. Miata er ein fantastisk førstegangsbil då kvar input ein gir bilen får eit tydleg svar. Alle burde ha Miata som førstegangsbil, imo. Nederste del av karosseriet er galvanisert på NA (første modell), men rust oppstår likevel fort i hjulbuer, dog ikkje i like stor grad som på visse andre japanere.
Sveini
0 RPM
0 RPM

Post by Sveini »

For å oppdatere:

Den jeg var skeptisk til i starten (den jeg linket til her) viste seg å være den jeg ville ha. Da jeg lå i senga i går bestemte jeg meg for å by på den. Pratet med bileier tidligere i dag og han hørtes ut som en grei kar. Fikk dessverre beskjed at han hadde allerede lovet den bort. Nå er den en Stavangerkar som har gjort seg ett skikkelig bra kjøp!

Men til nå ønsker jeg å takke de av dere jeg har pratet med på PM angående bilkjøpet. Og Ove som etter beste evne prøvde å overbevise meg om snarlig kjøp! En spesiell takk til Anton som ikke bare ville gi meg råd, men også tok bilen inn på verkstedet sitt for å ta en real kikk på den!

Akkurat nå kjenner jeg at det er ganske surt, men er jo lite å gjøre med det nå (annet enn å furte resten av kvelden:) ). Så jeg er enda å utkikk og håper det kommer noe interessant for salg denne uken, for MX5 - det blir det uansett :)
henki
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 795

Post by henki »

Du får se det sånn at det er en mening med det.Det var ikke denne du skulle ha :) Det står nok en annen bil å venter på deg et sted som er ment for deg. :D .Og den finner du.
2re
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 704

Post by 2re »

Kommer flere vettu :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 978

Post by Legendary »

Hva med denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33780433 ?

Den har ligget ute 3-4 ganger siden i fjor med samme selger, så sikkert mulig å prute en god del. Den hadde vel i utgangspunktet en startpris i overkant av 80 000,- NOK.
Sveini
0 RPM
0 RPM

Post by Sveini »

2re hadde rett, det kom flere.
Henki traff også blink da det ikke var meningen at det var den jeg skulle ha.

Det var jo denne jeg skulle ha! :)
Post Reply