Først og fremst, dersom denne tråden hører mer hjemme i en annen kategori ber jeg om at den flyttes dit.
Så til saken;
Kort versjon:
Ønsker å kjøpe MX-5, finner NB mest attraktiv rent utseendemessig, men er åpen for alt. Usikker på budsjett, men har satt 80k som absolutt maksimum. Har du eller dine en bil som kan matche disse relativt få kriteriene? Hyl ut. Ellers hadde jeg satt pris på om du kan holde ett øye åpent dersom du hører om en som kan være av interesse for meg.
Så til den lange/utdypende versjonen:
Her om dagen fikk jeg helt utrolig lyst på ny bil. Det vil i realiteten bli min første bil, da jeg frem til nå har kjørt rundt i min fars gamle rustholk. Siden jeg kun har vært hjemme i ferier har det passet ypperlig. Nå har jeg derimot flyttet hjem for en stund, og ønsker noe eget. Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bare kjøper SUV/stasjonsvogn med en gang man får mulighet - er jo mye greiere med nyttekjøretøy! Det var fram til jeg nå bestemte meg for å kjøpe bil selv. Ettersom jeg kun har meg selv å tenke på og først og fremst ønsker en gøyal kjøreopplevelse, så er jo kabriolet uten tvil den rette sti. I tillegg kjenner jeg meg selv såpass at det vil være en god ting å få dette "ut av systemet" nå - hvis ikke blir det gjeld opp til ørene og 3 x Porsche Boxter når midtlivskrisen kicker inn.
Nok om det. Jeg er altså nå i jobb i hjemtraktene, men her blir jeg kun til slutten av September. Da er alle muligheter åpne, og det er fullt mulig at jeg ender opp i utlandet igjen. Derfor er jeg ikke veldig keen på å bruke mye penger på dette kjøpet. Spesielt den enten vil bli satt på lager eller bli solgt i absolutte lav-sesong. En kostnad på 50.000,- hadde vært perfekt slik det ligger ann nå. Og etter flere timer foran google har jeg funnet ut at MX-5 vil være det beste for meg mtp utgifter, driftsikkerhet og ikke minst utseende. At det er ett såpass godt miljø bygget rundt denne bilen her i Norge er følgelig også veldig betryggende.
Som nevnt i kort-versjonen synes jeg NB-versjonen ser flottest ut, men har mine tvil om at det er en oppnåelig bil mtp budsjett.
I tillegg til å være førsteganskjøper er jeg også mer eller mindre blottet for teknisk sans. Jeg har ingen problemer med å fortelle hvorfor Kina er så ivrige på å beskytte valutaen sin sett i lys av forskjellige økonomiske teorier, men jeg sliter enda med å forstå prinsippet med hvordan en motor fungerer

Så som dere kanskje skjønner hadde jeg satt meget pris på litt guiding i denne prosessen. Da både mtp på pris og funksjonalitet, ikke minst også ting jeg bør være obs på. Tråler Finn.no daglig, men føler det er en del snusk ute og går; til eksempel denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33526553 som jeg har sendt mail til. Føler det var en latterlig lav pris mtp på modell og km-stand, eller skyter jeg gullfuglen om jeg kjøper denne? Har sendt mail og forespurt om salgsgrunn samt bilder, vi får se hva som skjer der.
Det ble en god del tekst utav dette, men føler at dess bedre jeg beskriver situasjonen min, dess bedre hjelp kan dere bistå med. Og tro meg, alle svar/innspill mottas med STOR takk!