Spørsmål ang lengde på originalfjører

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Oddis
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 07 Sep 2010, 07:58
Medlemsnummer: 977
Location: Tennfjord
Status: Offline

Spørsmål ang lengde på originalfjører

Post by Oddis »

Hei godtfolk.

Jeg lurer på hvor lange originalfjørene skal være i "hvilestilling", altså når bilens vekt hviler på fjørene. Finner bare info om fjørlengde i ubelastet tilstand.
Jeg har en del ufrivillig senk, da jeg har en eller annen form for gamle konidempere og rustne fjører som av forrige eiger ble omtalt som "originale". Min foreløbige teori er at disse fjørene har blitt i slappeste laget. I tillegg er jeg i gang med å bytte til polyforinger, noe som forverrer situasjonen. Håpet mitt er at det skal være nok å bytte til nye fjører.
Om noen har lengden fra nedre skål til nedre festehull på originaldempere også hadde dette gjort planen framover for forbedring betraktelig enklere.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Spørsmål ang lengde på originalfjører

Post by Hauk »

Det som kan forkludre dette er varierende vekt på de forskjellige bilene. Alt fra 950 til 1050 kg. Roughly. Men du er kanskje ikke ute etter millimeter-presisjon? :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Oddis
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 07 Sep 2010, 07:58
Medlemsnummer: 977
Location: Tennfjord
Status: Offline

Re: Spørsmål ang lengde på originalfjører

Post by Oddis »

Jo her er nanometerpresisjon selvfølgelig påkrevd ;)

Vil bare vite sånn ca hva som er normalt til neste gang jeg skal ligge å glane og klø meg i hodet under bilen.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Oddis wrote: Jeg lurer på hvor lange originalfjørene skal være i "hvilestilling", altså når bilens vekt hviler på fjørene. Finner bare info om fjørlengde i ubelastet tilstand.
..........
Jeg har en del ufrivillig senk, da jeg har en eller annen form for gamle konidempere og rustne fjører som av forrige eiger ble omtalt som "originale". Min foreløbige teori er at disse fjørene har blitt i slappeste laget....
Tviler på at fjærene blir noe særlig "slappere"
Aldri hørt om en bil som "senker seg selv" ......

Det enkleste er jo å belaste en fjær med 250kg, så ser du hvor mye den komprimerer.
F.eks. legge en fjær under bærearmen på bilen og senke bilen ned på den (uten hjul).
Forsiktig !!!

Hvis du har gule Koni, så har jo den tre innfestinger for fjærskåla.
Kan det være årsaken ?

Agility og jeg har vel etthvert "komplett sett" av alle kombinasjoner, så vi kan sikkert måle litt i skrothaugen vår.
:wink:

Finnes mange målinger hos Shaik (Fat Cat Motorsport) også

Image

Image

Her er en sammenligning av Koni og Stock (foran og bak):
Legg merke til innfesting for fjærskåler.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Oddis
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 07 Sep 2010, 07:58
Medlemsnummer: 977
Location: Tennfjord
Status: Offline

Re: Spørsmål ang lengde på originalfjører

Post by Oddis »

Takker og bukker. Image

Stakk knotten inn i hjulbuen framme i dag og gnukka på 1 stk skitten demper (gul koni åpenbaret seg). Det ser ut til at skåla står på midterste.

Da har man å stri med i helga :)
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by _mx5_Rune_ »

Rudolf wrote: Tviler på at fjærene blir noe særlig "slappere"
Aldri hørt om en bil som "senker seg selv" ......
Det er ingen tvil om at fjærene blir slappere (siger ned) etter noen års bruk. Nå er mx5er såpass stive i fjærene kombinert med at bilene har lav vekt så det skjer nok i liten grad på våre biler. På større biler (gjerne stv med krok og noen hundre tusen km på telleren) så har jeg vært borti en forskjell på bakfjærer på ca3,5cm mellom ny og gammel. (Nissan Maxima 245km og flittig brukt hengerfeste.) Hadde samtidig inne en identisk bli med samme understell som denne, men med en kmstand på 43 000km og uten hengerfeste, denne hadde fortsatt ca samme fjærhøyde som de nye fjærene jeg monterte.
Noen biler har en oppbygning på hjulopphenget som gjør at selv såpass "små" forandringer i høyde er med på å påvirke cambervinkelen i såpass stor grad at man får problemer med dekkslitarsje om man ikke har mulighet for å justere camberen. Biler med torsjonsfjærer bak er spesielt plaget med dette (feks Peugeot), men endel biler med spiralfjærer (spesielt biler oppsatt med "amerikansk komfort") sliter også med dette.

Orginalfjærer (og forsåvidt også ettermarkedsfjærer) varierer veldig i kvalitet fra produsent til produsent. Noen fjærer er så harde i metallet at de knekker etter noen år, mens andre er så myke at de sakte men sikkert "senker seg selv".
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply