regreim hoppet over et hakk?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by _mx5_Rune_ »

Dårlig/manglende jording av motoren?
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

_mx5_Rune_ wrote:Dårlig/manglende jording av motoren?
I forbindelse med gjennomgang av kontakter, så ble jordinger og spenningsnivåer sjekket (relativt ny dynamo i bilen også).
Alt i skjønneste orden.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bilen var i fantastisk fin stand.
Alt var jo i orden !

Så jeg foreslo at Mojo skulle selge bilen, den var jo så bra, og det kunne han jo fortelle kjøperen.
Tenk hvilken sjekkliste han kunne vise til !

(bare synd at motoren nesten ikke ville gå ..... :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by OleK »

Kan det være TPS (trottle position sensor)?
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by uggla »

Hmm... Feil offset på felgene....

:lol:

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by DrHolm »

Bremser/brekk som hang.
Vedder på at det var en filleting ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Steinar »

Tett bensinlokk?
Nei da.
Antar at bilen har passert trøndelag. Vakreste sted på jord. Ville ikke gå pent før den kom hit tilbake til rein luft og barteland.
MX5 har sjel.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

OleK wrote:Kan det være TPS (trottle position sensor)?
Nei, den ble målt og justert til riktig posisjon.
DrHolm wrote:Bremser/brekk som hang.
Vedder på at det var en filleting ;)
Ingenting feil med drivverk, understell eller bremser.
Steinar wrote:Tett bensinlokk?
Tvert i mot, god utlufting gjennom lokket.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Da holder vel folk på å dø av spenning, så vi får røpe synderen;

Image

Delvis tett bensindyse (sylinder 4).
"Liten tue kan velte stort lass..."

Den lille haugen med metallspon, kom ut av dysa etter å ha banket litt på den.
Det kunne se ut til å være kobberspon, men det festet seg til magnet, så det inneholder jern.

Sponet var rett og slett rustent jern/stål som har passert bensinfilteret og lagt seg i dysen.
De tre andre dysenen hadde også noen få fragmenter av spon, men ikke på langt nær så mye som nr. 4.

Dysen var ikke helt tett, så motoren fikk litt bensin til sylinder fire.
Men selv en Miata trenger full fart på alle sylindere for å gå ordentlig.

Tidligere hadde vi sjekket bensintilførsel, bensinpumpe, filter, bensintrykk, bensintrykkregulator og tikking fra dysene.
Vi hadde også koblet bort en og en dyse mens motoren gikk for å konstatere at gangen på motoren endret seg.

Delvis tette bensindyser er m.a.o ikke så enkelt å diagnostisere.
Vi ble satt på sporet da vi så at den ene tennpluggen (nr.4) hadde en litt anderledes farge enn de andre.

I følge Workshop Manual, skal en grundig sjekk av bensin-systemet også bestå av testing av flow gjennom dyser.
Det kan jeg si meg enig i (nå) :wink:

Oskar og jeg deler appelsinen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Mojo-91 fikk låne en av Rudolf sine gamle dyser, og bilen gikk plutselig som et skudd ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by DrHolm »

Såpass!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

ja nå går mojo "som ei kula" :D

det som hadde vært interessant å funnet ut av er hvor dette rustsponet kommer i fra. Enten kommer det fra rørnettet mellom bensinfilteret og dysene, eller så kommer sponet fra bensintanken (og ved mirakuløst vis tatt seg gjennom bensinfilteret)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Stalfa »

Kanskje en grunn til at Motoiq nevner dette.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote: ...........
det som hadde vært interessant å funnet ut av er hvor dette rustsponet kommer i fra. Enten kommer det fra rørnettet mellom bensinfilteret og dysene, eller så kommer sponet fra bensintanken (og ved mirakuløst vis tatt seg gjennom bensinfilteret)
Dyse nr. 4 sitter som den siste i rekka på "fuelrail"-en, rett før trykkregulatoren og returslangen til bensintanken.
Rust fra innsiden av "fuelrail"-en, vil kunne samle seg opp her.

Hvis bilen ikke er i bruk i lengere perioder, så vil bensinen kunne tørke ut i "fuelrail"-en, og det slipper luft til.
Da vil denne kunne ruste på innsiden.

Når du fyrer opp bilen igjen, så vil rustpartiklene bli spylt ned mot enden av "fuelrail"-en, og noe kan havne i dyse nr. 4.
Bare en teori .....

Moralen er: Bruk bilen hele tiden ...... :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Dr_J »

Upps, jeg må bruke bilen mer, for rust i dysa vil jeg ikke ha! :)
mojo-91 wrote:en tanke: hvis regreima har hoppet over et hakk, vil vel ikke ventilene lukke skikkelig ved kompresjon?, og det vil vel gjøre seg gjeldende ved en kompresjonstest?
På min motor er kompresjonen normal på alle sylindre. :roll:
Tanken er rett. Hvis reima har hoppet over et hakk på innsugningskamakselen så vil det påvirke trykket du måler ved en kompresjonstest. Innsugningsventilene holder åpent i godt over en hel takt (mer enn 180 grader), i en tidlig NA så er den ikke helt lukket før 51 grader inn i kompresjonstakten. Et hakk tilsvarer 15,6 grader, så hvis reima hopper over et hakk i retningen som gjør at innsugningsventilene holder åpent lengre vil de ikke lukke før nesten 67 grader. Hvis reima hopper over 7 hakk til i samme retning så vil du ikke måle kompresjon i det hele tatt.... Hvis reima hopper over noen få hakk på eksoskammen så vil dette ikke vise seg på kompresjonstesten.
Rudolf wrote:
Steinar wrote:Tett bensinlokk?
Tvert i mot, god utlufting gjennom lokket.
Håper ikke det. For bensinlokket skal være helt tett. Ventilasjonen av bensintanken går igjennom EVAP systemet, altså via slange/rør til innsuget eller kullfilteret, og ikke gjennom bensinlokket.
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Post Reply