Håndbrekk!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Håndbrekk!

Post by Daniel »

HEI!

Føler at brekket mitt er litt slakt og at jeg må dra det langt før jeg kan stole på det. Mulig det er bare meg, men jeg må dra det opp 6-8 "klikk" før jeg er fornøyd. Mener jeg har sett en beskrivelse på: "hvordan å stramme brekkwire'en" ett eller annet sted. Har vært på miata.net og mange andre steder, men finner ikke noe slikt. Er dette en enkel sak å ordne, kan noen gi meg en link til instruksjoner, eller svare meg hvordan jeg går fram når jeg skal stramme brekkwiren.

Hilsen Daniel Røising
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

husker ikke helt,men skrur du av plastdekselet rundt håndbrekket ,så kommer du til for å stramme brekket der :)
Mvh oddbjørn
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Du må ta det på caliperet. skru opp en 14mm bolt. bak den er det en unbrako-skru.skru den helt inntil, å løsne 1/2 omdreining ut igjen.
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Håndbrekkjustering

Post by Oddi395 »

Hei

Her har du oppskriften tatt ut fra min verkstedhåndbok:

PARKING BRAKE LEVER
Inspection
1. Depress the brake pedal several times
2. Verify that the stroke is within specification when the parking brake lever is pulled with a force of 98N (10kg, 22lb)

Strokes: 5-7 notches

Adjustment
1. Jack up the rear of the vehicle until the wheels are free to turn and support it with stands
2. Depress the brake pedal several times
3. Turn the adjusting nut to adjust the lever stroke
4. Check that the parking brake warning light illuminates when the brake lever is pulled one notch

VERIFY THAT THE BRAKES DO NOT DRAG

5. Lower the vehicle

MVH:)

Oddi395 :)
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

Hallo!

Er dere Sikre på at man ikke kan ta justeringen under plastdekselet på brekket????
Saken er at jeg mener bestemmt det var det jeg har sett en beskrivelse av....
Det er selvfølgelig mulig man kan gjøre begge deler, men... det virker jo enklest å ta det hele innenfra.
Ønsker flere inspill....
Takk for alle svar!

Hilsen Daniel
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

På "inne i bilen enden" av håndbremswiren er det en justeringsanordning. 100 mm pipe, forlenger og skralle, så kan du stramme denne litt. Da vil du trekke til wiren på samme måte som å løfte håndbrekket uten å, nettopp, løfte håndbrekket!
Denne er under plastdekselet rundt brekket inni bilen.

Det jeg ikke kan svare på, det er vel en grunn til at det er så omstendig forklaring i verkstedhåndboka, det er vel om håndbrekkarmene på calipperne får en ugunstig vinkel, slik at du får mindre kraft der du skal ha kraften... de bør være litt "før" 90 grader før du drar, om du forstår meg.

Bjørn
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Jeg har gjort en liknende jobb men hvor håndbrekket ikke virket i det hele tatt på høyre side i tillegg.. Fikk det omsider til da jeg først justerte på kaliperne på hver side som nevnt over og deretter justerte strammingen på wiren under dekselet på håndbrekkspaken. I følge Haynes og diverse (Miata-net garage) skal du telle ca 5-7 knepp ved moderat kraft på spaken.
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Daniel wrote:Hallo!

Er dere Sikre på at man ikke kan ta justeringen under plastdekselet på brekket????
Saken er at jeg mener bestemmt det var det jeg har sett en beskrivelse av....
Det er selvfølgelig mulig man kan gjøre begge deler, men... det virker jo enklest å ta det hele innenfra.
Ønsker flere inspill....
Takk for alle svar!

Hilsen Daniel
Bare juster under plastdekselet du. Det er først når du har "brukt opp" hele lengden under det at du må justere på kalipperene. Eller om du bytter klosser bak da, selvfølgelig.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

link?

Post by Daniel »

JohnBGoode wrote:Jeg har gjort en liknende jobb men hvor håndbrekket ikke virket i det hele tatt på høyre side i tillegg.. Fikk det omsider til da jeg først justerte på kaliperne på hver side som nevnt over og deretter justerte strammingen på wiren under dekselet på håndbrekkspaken. I følge Haynes og diverse (Miata-net garage) skal du telle ca 5-7 knepp ved moderat kraft på spaken.
Lurer på om du kan gi meg linken til miata.net/garage der du har bla lest at du kan telle 5-7 knepp...Er det instruksjoner der også?
Takk for alle svar!
Hilsen Daniel (som snart skal få litt strammere brekk)
Post Reply