Fullmakter til årsmøtet 2012

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Og tiden tikker mot årsmøtet, .....
.... og forvirringen er total :roll:

Spørsmål til styret:
MÅ man enten møtes fysisk, ha en scanner eller sende brev i Posten for å få til en gyldig fullmakt ?
Trenger svar fort, da det begynner å haste !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by obi-one »

Jeg kan bare svare på vegne av styret at man må følge vedtektene, dvs levere skriftlig fullmakt. Hvilke formaliakrav som skal velges for disse er beskrevet tidligere, men jeg tror med dagens vedtekter at det er viktig at de er undertegnet "manuelt" og at det fremgår en form for legitimasjon.

Jeg skal printe ut fullmaktsskjema til deg, kopiere det over på et ark sammen med legitimasjonskopi, signere, lime det inn som et vedlegg på en mail, sende til mailadressen din, så du får printet ut. :shock:

Er jeg tilhenger av at vi forandrer vedtektene så dette kan bli enklere? Absolutt 8)
Personlig mener jeg (som jeg har foreslått flere ganger tidligere) at vi bør åpne for fullmakter på forumet, av typen:

Jeg, medlemsnummer (se profil) gir herved Erik "Rudolf" Hansen fullmakt til å representere meg på årsmøtet under sommerturen 2012.

For min del er dette tilstrekkelig, men jeg tror det kan være greit å sette en "tidsfrist" for dette som for eksempel to dager før årsmøtet, slik at styret kan gå inn og summere fullmaktene og lage en oversikt, ellers kan det jo bli mye styr ved åpningen av årsmøtet.

Men jeg mener prinsipielt at dette FØRST må inn i vedtektene, og SÅ kan vi begynne å praktisere det 8)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Da håper (og tror) jeg at vi kan få gjort en endring på dette unødige byråkratiet på årsmøtet.
(eller er det slik at endring må varsles fem år i forveien og kun er aktuellt på skuddår med lav gjennomsnittstemperatur :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by obi-one »

Du glemte motlys og kjøttkaker til middag.

Tror 2 tredjedel flertall burde være greit. 8)
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Dr_J »

Står det noe i vedtektene om hvor mange fullmakter et medlem kan ha med seg på årsmøte? Det er lurt å begrense antallet til 1 eller 2. Finnes nok av eksempler på årsmøter som har blitt kuppet av en person med mange fullmakter. Jeg mener at hvis du vil stemme så må du møte opp.
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
User avatar
Halvor
500 RPM
500 RPM
Posts: 78
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 359
Location: Bærum
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Halvor »

En begrensning på antall fullmakter som godtaes synes jeg er en god ide. Jeg vil tro at 1 fullmakt vil dekke behovet til 90%, og 2 fullmakter vil dekke 99%.
Samtidig ser det ut som en god idé om fullmakter gis "åpent", f.eks. på forumside, slik at alle kan få innsyn.

Samtidig bør man vedta en "kuppbegrensende" regel som forhindrer at folk kommer på årsmøtet og vil melde seg inn for å få stemme. Det skjedde på årsmøtet i 2009.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by webizz »

Halvor wrote:En begrensning på antall fullmakter som godtaes synes jeg er en god ide. Jeg vil tro at 1 fullmakt vil dekke behovet til 90%, og 2 fullmakter vil dekke 99%.
Samtidig ser det ut som en god idé om fullmakter gis "åpent", f.eks. på forumside, slik at alle kan få innsyn.

Samtidig bør man vedta en "kuppbegrensende" regel som forhindrer at folk kommer på årsmøtet og vil melde seg inn for å få stemme. Det skjedde på årsmøtet i 2009.
Joda - ser disse innvendingene, men da bør reglene/vedtektene rundt fullmakter spikres - sånn at de ikke kan misforstås, men samtidig er litt enkle - for det er, som noen har nevnt i denne tråden tidligere, en bilklubb vi er med i... :)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
Sekretær
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 162
Joined: 13 Oct 2008, 10:36
Location: Norge
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Sekretær »

Dr_J wrote:Står det noe i vedtektene om hvor mange fullmakter et medlem kan ha med seg på årsmøte? Det er lurt å begrense antallet til 1 eller 2. Finnes nok av eksempler på årsmøter som har blitt kuppet av en person med mange fullmakter. Jeg mener at hvis du vil stemme så må du møte opp.
Hallo;

Det er ikke satt noen begrensinger på hvor mange fullmakter et medlem kan stille med på Årsmøtet.

Vi må ta hensyn til at vi er en klubb med medlemmer spredd over hele landet, og at det ikke passer for alle å delta på Årsmøtet (enten det holdes på Sommerturen eller ved en annen anledning).

Mvh
Einar
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by uggla »

Kupp - schmupp.

Hvorfor skal man begrense noe ang. fullmakter eller evt. innmelding på stedet?
Hva blir det neste - ansiennitet? Eldre medlemmer har flere stemmer?

Alle medlemmer bør vel telle likt og som Sekretæren påpeker så er jo den geografiske spredningen enorm.
Er jo ren ønsketenkning å tro at fler enn 50% av de stemmeberettigede noensinne kommer til å møtes fysisk samtidig.
Og "åpne fullmakter"? Hvorfor det? Ingen andre må vel flagge offentlig på forhånd hva/hvem de kommer til å stemme på?

Det som er vanlig for mange andre (aksjeselskaper f.eks der fullmakter er veldig vanlig) er at styret sender ut en std. blankett sammen med innkallingen til årsmøtet.
Dette vil da fungere som mal for fullmakter. Så får man slik man ønsker - i et standardisert format. Dette kan med fordel være e-mail.
Kulepenn/blyant-signatur vil være svært lite hensiktsmessig.
Dersom styret får en standardisert "fullmakt"-mail fra medlemmets registrerte mail-adresse i forkant av årsmøtet så må vel det holde?
Jeg tviler sterkt på at vi kommer til å oppleve noe særlig juks på dette.
Det viktigste vil være å holde styr på det gyldige medlemsnummeret* slik at det kun blir "brukt" en gang.

*: Gyldig = årsavgiften for inneværende år er registrert betalt.

Jeg ser at noen regelendringer/presiseringer må på plass.
Det viktigste, slik jeg ser det, for å forhindre kupp/usaklig agenda etc. må være å sørge for at alle forslag til årsmøtet må meldes inn skriftlig på forhånd.
Altså begrense benkeforslag i størst mulig grad. Da vet jo alle hva/hvem som skal stemmes over.

Jeg skjønner ikke denne frykten for demokrati. Det verste som kan skje er vel at flertallet får bestemme... :wink:

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

100% enig med ugglen.

Jeg har nå fått 5 fullmakter.
Skal jeg si til de siste fire at de må finne noen andre å sende (de skriftlige med signatur i blekk som går med postmannen) fullmaktene til noen andre ?
Ikke lag det så vanskelig, vær så snill !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Agility »

Dere får sørge for at de som skal gjøre det så vanskelig får finne seg en annen hobby enn å plage andre..... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Sekretær
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 162
Joined: 13 Oct 2008, 10:36
Location: Norge
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Sekretær »

Etter å ha blitt kalt arrogant unnasluntrer på grunn av manglende formaliteter ved innkalling til fjorårets ordinære årsmøte, blir styret nå bedt om å finne seg noe annet å gjøre å grunn av en normal formalitet; underskrift på fullmakt.

Jeg har 3 dager igjen som sekretær i styert av klubben, og lover å holde meg unna alle klubbaktiviteter etter årsmøtet.

Mvh
Einar B
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Atenza »

La oss nå ikke glemme normal takt og tone og folkeskikk, da, folkens, selv om det kan friste å fleipe bedre enn forrige taler ... Som fagforeningsmann vet jeg at man tross alt burde sette pris på at noen i hele tatt gidder å ta på seg verv ;).

La innleggene være konstruktive.

Uten å kuppe tråden - er det mulig at årsmøtet også ser på systemet for innmelding og registrering av betaling av kontingent? Når man velger å betale for å melde seg inn i en klubb er man gjerne ivrig, og er man ivrig kan det være lenge å vente opptil en hel måned på medlemsnummer og skrivetilgang i det aller helligste på forumet.

Lykke til på årsmøtet - husk at dette skal være artig ;).

Atenza.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by Agility »

Jaja..., det var nå ikke meninga å fornærme noen med kommentaren min, men når det nå engang ble sånn...
Det er jo ikke Norges Bank man sitter og styrer, men en frivillig bilklubb, så det er sikkert mulig å gjøre ting på en litt enklere måte.
Men det er nå bare sånn jeg ser det og jeg har tatt feil før...
Og ja, all respekt til de som vil påta seg verv i frivillige organisasjoner, ha en strålende sommertur, og jeg håper virkelig at yr.no tar feil for helga.....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Fullmakter til årsmøtet 2012

Post by biXen »

"Forsinkelsen" med Paypal betaling fra min side har med en liten kombinasjon av disse tingene å gjøre. (skrivetilgang, bilinformasjon osv.) Da kan det bli mulig å gjøre det veldig enkelt for de som betaler elektronisk. Og tid og penger spart. Og tid er jo penger, så det blir penger og penger spart.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply