Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Hei. Er nytt medlem og har akkurat kjøpt min første roadster, en 1991 Miata som har vært i Norge siden 1997.

Har hentet bilen i dag og kjørt den 17-20 mil.

Problem nr. 1:

Når jeg var halvveis hjemme med bilen oppdaget jeg at bilen gikk for varm; den kokte litt når jeg tok av lokket på radiatoren. Heldigvis var det ikke så varmt i dag, så mesteparten av tiden har jeg kjørt nedcabbet og med varmeapparatet på.

Når bilen gikk for varm tok jeg ut termostaten; denne var lukket selv om bilen var varm.

Oppdager imidlertid at varme apparatet fungerer fryktelig godt også uten termostaten montert; måleren som viser temperaturen på motoren viser noe mindre temperatur uten termostat, men viser allikevel det jeg vil kalle 'normal driftstemperatur'.

Radiatoren er iskald i midten og varm på toppen og helt ytterst på sidene. Vannslangene som går inn på toppen av radiatoren og inn i motoren nede på sjåførsiden er begge varme.

Så til spørsmålene:

1. Kan jeg konkludere med at radiatoren min er potte tett der det skal være fri flyt?

2. Kan dette ha gått bra med tanke på toppakning? Sjekket tennplugg kablene; de har ikke smeltet. Jeg har ikke sett noen tegn til at toppakningen har gått foreløpig.

3. Noen som vet om jeg kan bruke en termostat fra en annen bil? I så fall hvilken?


Problem nr. 2:

Det står i annonsen at 'clutchen er byttet for et par år siden' og bilen har stått omtrent siden da. Problemet er imidlertid at clutchen slurer ved stort pådrag... hvis jeg f.eks. gir full gass i 5.e og trykker clutchen raskt inn og ut, slurer det som bare det til jeg slipper gassen igjen. Er også en tendens til dette ved akselerasjon fra lave hastigheter.

Selger har oppført seg greit under salgs prosessen og jeg ønsker ikke å henge ham ut. Det skal dog sies at selger ikke har nevnt et ord om at bilen har problemer med varmgang og at han 'solgte' clutchen som ny.

Bilen er for øvrig fin, jeg skrur selv og jeg ønsker egentlig å beholde bilen.

Hva er 'oppskriften' for å løse et sånt problem? Trenger innspill på hva jeg skal gjøre hvordan, alle kommentarer mottas med takk.


Selv om jeg nå har presentert to problemer som min første post er jeg ikke full av frustrasjon over dette; gleden over å ha skaffet seg en ekte roadster overskygger disse problemene og noen startvansker må man regne med.


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by Trym N1290 »

Nå veit ikke jeg om dette er tilfelle i ditt tilfelle. Men jeg har vært borti at clutchen på en Saab 9000 2.3turbo jeg hadde gjorde dette rett etter at den var byttet til ny. Fikk en til å gjøre jobben for meg, men fikk forklart av et verksted at han som gjorde jobben skulle pusset over eller dreid svinghjulet sånn at den nye clutchen fikk bedre feste. Fordi overflate kunne være ''glassert'' , med andre ord veldig glatt. Nå var det riktig nok 400nm i den, men kan jo være noe sammenheng?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Takk for svar. Har tenkt den tanken selv, men er usikker på om det er mulig. Trodde ikke den skulle slippe såpass mye; har ikke belastet den så veldig mye synes jeg og tror ikke det hadde gått noe særlig bra om jeg hadde tatt bilen på bane (som er planen).

En av mulighetene jeg har vurdert er å kjøre en stund med bilen for å se om det ikke gir seg. Det er dog litt vanskelig da bilen ikke har skilter og jeg tidligst får til dette 1.e uka i august.

Må i hvertfall fixe kjøleproblematikken først.


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by KjetilJ »

Når det gjelder innkjøring av clutchen så er det mange som har mange meninger. De fleste clutchen leverandører sier at de skal kjøres inn pent over en viss tid/distanse som varierer ganske mye. Det alle sier er at man skal unngå rivstart og for mye sluring i begynnelsen. Noen sier også at man skal unngå fullt gasspådrag før clutchen er innkjørt fordi den da kan slippe taket med glassering som resultat.
Mulig at din clutch enten ikke er innkjørt eller feil innkjørt! Jeg ville prøvd å kjøre rolig en stund, selv om det kan være vanskelig i en "ny" mx. Hvor mye er en stund? Tja.. Kommer sikkert an på kjøremønster, men tenk en uke med bykjøring. Landeveiskjøring tar sikkert lengre tid ...

Når det gjelder varmeapparat og kjøling så er varmeregisteret alltid innkoblet på vannstrøm (baksiden av motor) og skal derfor alltid virke godt. Riktig temperatur på nåla skal være litt over toppen. Måleren er heller ikke lineær. Noen grader over normaltemperatur og den spretter rett opp på maxvisning. Når du åpner lokket med varm motor kan du få noe som minner om at den koker over fordi trykket plutselig faller. Det er normalt og derfor står det i manualene at man ikke skal gjøre det. Sjekk heller når den er blitt kald. Normalt kan kjølesystemet ha opptil 11psi trykk når det er varmt 85-90 grader!

At radiator føles kald på midten er også normalt fordi det er denne delen som får mest luft og der hvor kjølevifta går. Min radiator kan være gloheit på toppen og knapt lunken på midten. Behøver altså heller ikke bety noe.

Uansett lykke til med bilen og kos deg masse!

Kjetil
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Takk for svar.

Jeg har ikke bedrevet rivstart og generelt vært ganske forsiktig, men jeg har konstatert at clutchen slurer for mye til at det er moro. Kan ta feil, men jeg har vel heller liten tro på at clutchen skulle slutte å slure.

Angående kjøling:

Er det riktig at varmeapparatet er 'glohett' selv om termostaten er tatt ut av bilen? Har kjørt andre biler uten termostat og der var varmeapparatet heller dårlig.

Temperatur måleren stod på 'kl 1130', altså nesten rett opp uten termostat.
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Da må jeg innrømme at jeg har gjort en feil: Den radiatoren jeg kjente på som var iskald var til Air conditionen og sitter foran radiatoren til motoren. Tabbe!

Er ikke så godt vant, så jeg tenkte fryktelig feil en stund der. Uansett, mener bilen fortsatt går for varm og lurer fryktelig på om det er mulig å ha godt varmeapparat selv om termostaten er tatt ut.


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

90% av problemer med kjøling er at det er luft i systemet.
Sørg for at systemet er proppfullt av vann og at det alltid er vann i ekspansjonstanken.
Det kan ta lang tid å få ut all lufta, men sørg for å etterfylle mange ganger.

Du skriver: "Når bilen gikk for varm tok jeg ut termostaten; denne var lukket selv om bilen var varm"
Alikevel vurderer du å kjøpe en brukt termostat :shock:

KJØP NY !

Termostaten har ingenting med varmeapparatet å gjøre.
Varmeapparatet er alltid varmt.
Det er bare luftspjeldene du regulerer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Ok, jeg tar poenget (i hvertfall noe av det); det blir ny termostat!

Skjønner at termostaten ikke har noe med varmeapparatet å gjøre, men jeg reagerer på at lufta fra varmeapparatet blir såpass varm når bilen går uten termostat... trodde kjøleeffekten fra radiatoren skulle gjøre at motoren gikk vesentlig kaldere og at lufta fra varmeapparatet således skulle være mer lunken. Tar jeg feil i dette?

Håper på svar, Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Styring av kjølevannstemperatur skjer i fire trinn i en MX5.

Først varmes vannet opp av motoren og sirkulerer bare i motorblokka og varmeapparatet.
Ved ca. 85 grader åpner den lille ventilen i termostaten slik at litt vann også sirkulerer gjennom radiatoren.
Ved ca. 87 grader åpner den store ventilen og mye vann sirkulerer gjennom radiatoren.
Ved ca 95 grader starter den elektriske vifta og hjelper til.

Dette betyr at kjølesystemet er konstruert slik at temperaturen skal holde omkring 85-95 grader uansett (etter at motoren hat opnådd rett driftstemperatur).

MX5 motoren havarere så lett som bare det hvis kjølesystemet ikke er i orden.
Sammen med motorolje er dette den desidert viktigste funksjonen for å sikre et langt og godt liv for bilen din.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by obi-one »

Når du allikevel har termostaten ute, putt den i en kjele vann og kok opp, så ser du om den åpner eller ei. Har du termometer kan du sjekke når, hvis ikke skal den uansett åpne helt når det koker. Ellers helt enig med Rudolf, kjøp ny og riktig Mx-5 termostat og luft godt. Velkommen i klubben!
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Tusen takk for bra svar alle sammen!

Skal koke termostat og se hva som skjer da. Monterer selvfølgelig tilbake en ny termostat når jeg skal bytte.

L
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Da har jeg kokt termostaten og funnet at den åpner, men sannsynligvis noe sent... og muligens også ikke veldig mye (liten åpning). Blir ny termostat. Spørs om det ikke blir ny radiator også.


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Det dukket visst opp et spørsmål til her: Kan man bruke Dot 4 eller Dot 5.1 bremsevæske til clutch systemet? Ser det står Dot 3 noen steder...

Edit: Google er en fin ting: Dot 3 og Dot 4 bremsevæske er blandbare!


Mvh Lochraceness
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by obi-one »

Dot 4, dot 4.1 og dot 5.1 er blandbare også (såvidt jeg har funnet på nett).

Det er kun den silikonbaserte dot 5 (blå) som ikke må blandes med annet.

Dot 5.1 fungerer iallerfall meget bra i mitt clutchsystem, dot 5.1 er i utgangspunktet laget for biler med ABS bremser (ifølge søk på nett).

Her er en link for å lese mer:

http://www.afcoracing.com/tech_pages/fluid.shtml
lochraceness
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2011, 21:00
Medlemsnummer: 1023
Location: Jessheim/Nord-Kisa
Status: Offline

Re: Spørsmål om varmgang og clutch 1991 Miata 1,6

Post by lochraceness »

Takk for bra svar.

Jeg har stadig vekk spørsmål:

Hva er vanligvis årsaken til at kjøleviftene ikke starter?

Sensoren på toppen av termostathuset er ny, men viftene starter ikke før jeg setter på AC; da går begge samtidig uavhengig av hvor varm motoren er.

Alle innspill på dette mottas med takk!


Mvh L
Medlem 1023, 1991 Miata NA 1,6 m/Big Nose og Air Condition
Post Reply