Montering av toppen
Da var dagen kommet for montering av toppen.
Denne sylinderen som er lengst frem i bildet, er altså en av disse to "dowels"´ene. Disses funksjon er ganske viktige fant jeg ut, da de holder toppakningen posisjonert riktig, og forhindrer at den flytter på seg, når du senker toppen over blokka. Min motor var altså montert uten disse dowelsene, men skal man gjøre alt etter boka, så skal man gjøre alt etter boka
Så er det bare å rense boltene, olje de (sjekke at det ikke har falt noe rusk ned i boltehullene!!) og skru de fingerfast. Deretter skal det strammes i tre runder i riktig rekkefølge, inntil et moment på 76-81nM. I følge Rod´s er spesifikasjonen på 80nM, og er det momentet jeg brukte.
Jeg hadde først en momentnøkkel fra biltema, som jeg brukte på boltene til vannpumpa (20nM). Det viste seg dog at momentnøkkelen var defekt, så jeg klarte dra i stykker to av disse boltene!!
Jeg fikk byttet momentnøkkelen og servicefolka på biltema konstaterte at den var defekt (noe de selvsagt aldri før hadde opplevd
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
) Jeg fikk ihvertfall en ny en, som fungerte plettfritt.
Men angsten, den vonde følelsen av når du drar istykker en bolt, satt godt i da jeg skulle igang med de digre boltene som monterer toppen, til blokka. Men det gikk fint
Nå venter jeg bare på de to boltene jeg mangler til vannpumpa, før jeg kan gå videre. Disse var selvsagt veldig spesielle og måtte bestilles hos mazda (belgia) Håper å få startet opp motoren ila. uka som kommer.