Montering innertak i stofftak med glassrute?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Montering innertak i stofftak med glassrute?

Post by obi-one »

Jeg har fått montert nytt stofftak med glassrude, den modellen som selges på MX-5 parts (BAS International).
Når jeg forsøker å legge ned taket, så må jeg "hjelpe" bakre røret i takrammen framover, slik at glassruten får plass til å legge seg ned. Jeg oppfatter at dette er så stramt og kronglete at det i praksis ikke er mulig å legge ned taket innenfra bilen, og det burde vel være greit (?).

Dessuten opplever jeg innertaket som "slapt", og litt "saggy" når taket er oppe.

Detaljert, så ser oppsettet slik ut (med taket delvis nedfelt, for å gjøre det tydeligere (Bakenden av bilen mot høyre):

Image

Jeg har tre spørsmål:
1) Burde ikke innertaket dras nedenfor det bakerste takrammerøret, og ikke ovenfor? Når jeg nå setter opp taket, så lander bakre takrammerør BAK sømmen hvor innertaket starter, og må "hjelpes over" når jeg skal legge ned taket igjen.....

2) Den svarte tøyremmen som går tilbake til rainrailen og stopper bakre rammerør fra å gå for langt fram er montert "rundt" bakre rammerør, dvs går forover etter popnaglefestet, over røret og bakover (se bildet). I praksis blir da stroppen litt kortere, er dette virkelig riktig?

2) Er det mulig å trekke innertaket på oversiden (opp mot utsiden) av det ANDRE takrammerøret, for å få mer takhøyde i kupeen?

3) Hvordan skal innertaket festes når det kommer frem til fremre takrammerør, nå ligger det klemt fast med "klemmeflaten" i metall som sitter på takrammerøret, men det er noe borrelåsflater der som jeg gjerne skulle sett litt mer fornuftig bruk av.....

Siden jeg satt bort jobben, så har jeg ikke instruksjonsheftet........har forsøkt å søke på forumet, men ingen klare treff....

Er det noen her inne som har et tilsvarende tak, og som kan legge ut noen bilder av hva som er "fasit"? Eventuelt sende monteringsbeskrivelsen på PM hvis noen har den liggende......
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Montering innertak i stofftak med glassrute?

Post by Banzaibaggen »

Jeg har nylig montert samme topp for en bekjent og må si jeg ikke ønsker å montere en til. Det fulgte så å si ikke med noe instruksjoner i det hele tatt og de som fulgte med var elendig. Dårlig forklart og enda dårligere bilder. Over til dine spørsmål.
1. Innertaket må ligge over den bakerste bøylen ellers får du ikke opp taket. Jeg mente også at stroppene var feildimensjonert men de er designet slik.
2. Ja stroppen skal gå rundt bøylen. Den skal ta opp mye strekk så om den ikke går rundt vil den nok bli revet opp.
2. Det er vel mulig men det er ikke flere feste punkter til taket så det kan bli noe "løst" når du kjører i høyere hastigheter.
3. Sette sammen borrelåsene før du fester trekket i klemmflaten. Da blir det stramt og det ser riktig ut. Du må sette taket i "halv åpent" for å få dette til.
For meg så det ut som de korteste stroppne kunne vært litt lenger og de lengste litt kortere. Da hadde bøylen kommet akkurat i sømmen som ville latt den flytte seg lettere.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply