Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ja, det blir jo lakk her også. Fortsatt BRG, som seg hør og bør...
Begynner å ta form, dette her
(Til Ove: Det er allerede Tuff Kote Dinol understellsmasse bak plastinnerskjermene, det blir nok bare å supplere litt på denne, blir noe griseri med lakk oppå....)
Begynner å ta form, dette her
(Til Ove: Det er allerede Tuff Kote Dinol understellsmasse bak plastinnerskjermene, det blir nok bare å supplere litt på denne, blir noe griseri med lakk oppå....)
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
aiaiai...misunnelig!
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da var det tid for det som egentlig var utløsende årsak til at vi begynte å styre - chlutchbytte!
Går for sachs "standard" chlutchsett inklusive thrustlager fra mx-5 parts, siden jeg er helt happy med 90 hester og er mer opptatt av "carving i svingene"...
http://www.mx5parts.co.uk/clutch-sachs- ... p-256.html
Denne inneholder clutchplate, trykkplate og thrustlager
Beklager elendige mobilbilder.....:
Tar med lageret som holder gearkasseakslingen (pilot bearing):
Og bytter også simmerringen/tetningen bak på veiva, når vi først er inni her:
Og så blir det oljeskift på gearkasse og åpen diff for ordens skyld.....
Ting går fremover !
Går for sachs "standard" chlutchsett inklusive thrustlager fra mx-5 parts, siden jeg er helt happy med 90 hester og er mer opptatt av "carving i svingene"...
http://www.mx5parts.co.uk/clutch-sachs- ... p-256.html
Denne inneholder clutchplate, trykkplate og thrustlager
Beklager elendige mobilbilder.....:
Tar med lageret som holder gearkasseakslingen (pilot bearing):
Og bytter også simmerringen/tetningen bak på veiva, når vi først er inni her:
Og så blir det oljeskift på gearkasse og åpen diff for ordens skyld.....
Ting går fremover !
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Neste trekk er bytte av toppen, sliten vinyl uten tension cables byttes til mohair top med glassrute. Så etterhvert kan dette bli bra
Om en stund.....
Om en stund.....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da var bilen ferdig, og endelig var det en akseptabel kombinasjon av ganske ren bil og ganske bra vær, så det var mulig å få tatt noen bilder
Alt i alt meget fornøyd med resultatet, gleder meg allerede til å få på lette sommerfelger igjen....
Og da det ble kvelden....
så var det straks på med hardtopp......
Alt i alt meget fornøyd med resultatet, gleder meg allerede til å få på lette sommerfelger igjen....
Og da det ble kvelden....
så var det straks på med hardtopp......
-
- 7200 RPM
- Posts: 3040
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Lekkert.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
....og for en gang skyld tok jeg med ordentlig kamera.
35 mm linse
tele - plutselig ble bunnefjorden smalere....
35 mm linse
tele - plutselig ble bunnefjorden smalere....
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3199
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Bærre lækkert! Nyt det
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Enig I poenget med lette vinterfelger, når jeg har kjørt tomt sommerdekkene på originalfelgene, så blir det nok vinterdekk på disse...
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Da var EU kontrollen gjort, 2 2er feil, nedslitte klosser foran ( to self fordi jeg ikke sjekket før levering, har nye klosser i mekkeboden), samt rust på bremserør bakaksel.
Vurderer å låne broderens dobbeltkonverktøy, noen som kjenner prisen på Mazdas bremserør bak (til bil med ABS og 1,8 bremser)?
...og er det kobbernikkel eller kobber rør mon tro til ABS bremser, hvis jeg skal handle på Biltema....
...og er dim 3/16" eller noe annet på Mazda bremserør til ABS...
...har lest igjennom alle 79 poster på bremserør, tror jeg får lage en post på teknisk likevel for å få klarhet....
Vurderer å låne broderens dobbeltkonverktøy, noen som kjenner prisen på Mazdas bremserør bak (til bil med ABS og 1,8 bremser)?
...og er det kobbernikkel eller kobber rør mon tro til ABS bremser, hvis jeg skal handle på Biltema....
...og er dim 3/16" eller noe annet på Mazda bremserør til ABS...
...har lest igjennom alle 79 poster på bremserør, tror jeg får lage en post på teknisk likevel for å få klarhet....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Noen har gatebil.....
Jeg har hagebil......
Bremserørbytte på snødekt plen med snø og yr, pluss to grader og gjenstridige bremserørkoblinger....
I mitt neste liv skal jeg ha oppvarmet garasje med løftebukk
Den evige siste og gjenstridige koblingen ble utsatt for gradvis hardere midler, først fryserustløserspray, deretter liten gassbrenner, mutteren ble selvsagt rund til slutt, fikk tatt den med "knepet" å trekke litt fram og tilbake med sveisetang, klippet av røret over koblingen for å få på skralle og lirke den av til slutt.
Deretter nytt rør (easy). Var veldig lurt å kjøpe original mazda rør (280,- før medlemsrabatt på Motorsenteret Ski ), mye rare vinkler her:
Det nye originale bremserøret er av stål, med tykt plasttrekk i hele lengden bortsett fra koblingene. Lenge til det blir korrosjon på dette....
Lufting også ganske enkelt. La en plastpose "membran" under lokket på bremsevæskebeholder og skrudde på lokket igjen før jeg startet, dette førte til at det ikke hadde dryppet tomt i beholderen før jeg var ferdig, så det var mindre svinn av bremsevæske. Eneste bivirkning ørlite grann kiwigrønn kant på bremsevæskebeholder Bremsevæske er helt klart en bra malingsfjerner...
Jekke ned igjen på de store plankene jeg måtte kjøre opp på først for å få jekken innunder differensial, for så å kjøre ned fra plankene til slutt. Hele operasjon liggende på våt presenning på våt snø i regn og klin mørke bortsett fra hodelykt. Tror jeg går for dobbeltgarasje.....
Gjenstående arbeid: Forbremsklosser, satser på at det går så greit at det blir fint lite å skrive om.
Jeg har hagebil......
Bremserørbytte på snødekt plen med snø og yr, pluss to grader og gjenstridige bremserørkoblinger....
I mitt neste liv skal jeg ha oppvarmet garasje med løftebukk
Den evige siste og gjenstridige koblingen ble utsatt for gradvis hardere midler, først fryserustløserspray, deretter liten gassbrenner, mutteren ble selvsagt rund til slutt, fikk tatt den med "knepet" å trekke litt fram og tilbake med sveisetang, klippet av røret over koblingen for å få på skralle og lirke den av til slutt.
Deretter nytt rør (easy). Var veldig lurt å kjøpe original mazda rør (280,- før medlemsrabatt på Motorsenteret Ski ), mye rare vinkler her:
Det nye originale bremserøret er av stål, med tykt plasttrekk i hele lengden bortsett fra koblingene. Lenge til det blir korrosjon på dette....
Lufting også ganske enkelt. La en plastpose "membran" under lokket på bremsevæskebeholder og skrudde på lokket igjen før jeg startet, dette førte til at det ikke hadde dryppet tomt i beholderen før jeg var ferdig, så det var mindre svinn av bremsevæske. Eneste bivirkning ørlite grann kiwigrønn kant på bremsevæskebeholder Bremsevæske er helt klart en bra malingsfjerner...
Jekke ned igjen på de store plankene jeg måtte kjøre opp på først for å få jekken innunder differensial, for så å kjøre ned fra plankene til slutt. Hele operasjon liggende på våt presenning på våt snø i regn og klin mørke bortsett fra hodelykt. Tror jeg går for dobbeltgarasje.....
Gjenstående arbeid: Forbremsklosser, satser på at det går så greit at det blir fint lite å skrive om.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Imponerende
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1138
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ikke så teknisk vanskelig, men litt utfordrende rammevilkår....
...og resultatet er 1200 kroner til morrokontoen, verkstedet skulle ha 1500 for jobben ink lufting og bremsevæske.
Dessuten som vanlig stor glede over alt man kan gjøre selv.
For å rette opp totalinntrykket, her et et stemningsbilde fra dagen før mildværet og det store bremserørslaget (mulig jeg burde vurdere å ta inn hagemøblene snart)
Lurer på om ikke minus etpar grader og svak tendens til neglesprett er å foretrekke framfor slapseføre i hagemekkebransjen.....
...og resultatet er 1200 kroner til morrokontoen, verkstedet skulle ha 1500 for jobben ink lufting og bremsevæske.
Dessuten som vanlig stor glede over alt man kan gjøre selv.
For å rette opp totalinntrykket, her et et stemningsbilde fra dagen før mildværet og det store bremserørslaget (mulig jeg burde vurdere å ta inn hagemøblene snart)
Lurer på om ikke minus etpar grader og svak tendens til neglesprett er å foretrekke framfor slapseføre i hagemekkebransjen.....
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Pågangsmot har du vertfall
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)