1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
eehgil
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2009, 21:15
Status: Offline

1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by eehgil »

Hei,

Ble litt nysjerrig på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41136096

Gått langt og sikkert oppbrukt på mange måter, men etter litt googling ser jeg at denne utgaven har orginal diffbrems, dog av viskosetype. Og den frister litt som bruks og morobil. Hvordan er egentlig denne diffbremsen? Holder den til litt moderat leking? Er ikke noen storburner, og har ikke planer om trimming.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

VLSD, eller Viskose Limited Slip Differensial er perfekt på vinterføre siden den fungerer "mykt".
Ulempen med viskose-typen er imidlertid at sperrefunksjonen blir brukt opp.
Hvis diffen har gått 300K, så vil jeg anta at det ikke er så mye igjen av sperrefunksjonen.
Men, You never know ....

Mere om LE og VLSD kan du lese i tråden om Leopold:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8649
(men det kan ta litt tid, 63 sider :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by Stalfa »

Hvordan er den når den er utslitt, som en åpen diff?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
atledreier
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 23 Mar 2012, 08:52
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by atledreier »

Viskosediff er vel lameller med olje mellom, som dermed ikke blir "utslitt", man må bare bytte olje. Når det er sagt er det ikke all innmat som kan byttes, ref wikipedia:
Typically a visco-differential that has covered 60,000 miles (97,000 km) or more will be functioning largely as an open differential;[citation needed] this is a known weakness of the original Mazda MX-5 (a.k.a. Miata) sports car. The silicone oil is factory sealed in a separate chamber from the gear oil surrounding the rest of the differential. This is not serviceable; when the differential's behavior deteriorates, the VLSD center must be replaced.
2012 Toyota GT86
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by Lloyd »

Står vel noe om at det er en "Not servicable unit" eller no i den duren.

Altså, viskose koblingen står kapslet inni et eget hus inni diffhuset.

Pluss: Vanlig olje på diffen går fint.

Minus: Er den utslitt, så er den utslitt. :)


Edit:
Leste nå hele innlegget ditt Atle.... Der står det jo allerede. :oops:
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by Ørnbjørn »

Image

VLSD duger til herjing med originaleffekt, men knekker relativt fort på 1+ bar ladetrykk.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by MX-Jon »

Hvis du skal teste om det fortsatt er noe liv i VLSD'en:
The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast. Another test for a good VLSD is to jack up the rear with both rear wheels in the air. A good VLSD will turn both rear wheels in the same direction when manually turning the drive shaft. The open unit (or toasted VLSD) will turn the wheels in the opposite directions.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by Stalfa »

Jeg synes ikke du skal la denne detaljen skremme deg i fra å kjøpe bilen.
Blir det for dårlig eller utslitt så er det alternativer som holder til ditt bruk.

ca 3000-5000 kr for type 2 LSD som vist holder en god bit forbi original effekt.
ca 10,000.- for OS Giken, som holder.

Du får alternativer der imellom også om det er av interesse.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by MX-Jon »

Og hvis den er utslitt er det jo ikke verre enn at den fungerer som en vanlig åpen diff som vel flesteparten av MX-5'ene har.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:Hvis du skal teste om det fortsatt er noe liv i VLSD'en:
The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast. Another test for a good VLSD is to jack up the rear with both rear wheels in the air. A good VLSD will turn both rear wheels in the same direction when manually turning the drive shaft. The open unit (or toasted VLSD) will turn the wheels in the opposite directions.
Den første testen du nevner funker.
Den andre gir ikke nødvendigvis rett resultat.

Ellers er det som du sier ikke noe "katastrofe" om sperrefunksjonen er redusert eller borte, da funker den som en vanlig åpen diff.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by Agility »

Mazdarati'n har runda 330000 km og har ikke noe problem med VLSD diffen...
Bare sånn til info... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by Ørnbjørn »

Blei det bil på deg, eehgil?
eehgil
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2009, 21:15
Status: Offline

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?

Post by eehgil »

Nei. Den er solgt, men ikke til meg. Var allerede en som var å prøvde den igår, og to som ville kjøpe den usett. Er uansett egentlig på jakt etter en mye nyere bil.
Post Reply