høy c02 på eu-kontroll

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

fikk en 2´er på eu-kontrollen, gitt :-(
For høy co2. Veldig merkelig, for lambdasonden er forholdsvis ny, eksosanlegget er uforandret siden sist eu-konroll, bortsett fra en ny magnaflow katalysator.
Kan det være denne som jukser det til?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by GTX-Lars »

Kanskje det kan være vanntempsensoren? Den som går til ecu...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

Har du sjekket om ECU'en har noen feilkoder til deg?
http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

Skal stikke og hente bilen på verkstedet, nå.
Skal sjekke feilkoder.
Jeg har stilt tenningen til 14 grader fortenning. Det skal vel ikke ha noen innvrikrning på co2 ?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by GTX-Lars »

14 grader er vel ein del tidlegare enn orginalt? (10-12 grader som er orginalt...?) Det burde vel berre føre til bedre forbrenning så lenge du ikkje får banking :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

har nå tatt diagnose, uten noen feilmeldinger. Oppe på verkstedet koblet jeg fra O2-sensoren, og kjørte til jobb (3 kilometer) uten O2-sensor tilkoblet.
Tok så diagnose på nytt. Fortsatt ingen feilmelding !! :shock:
Dette var merkelig. Muligens ecu´en er ute og kjører?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

ECU'en kan ikke umiddelbart se om O2 sensoren virker eller ikke. Den veksler mellom to nivåer der det lave nivået er samme som om den er frakoblet. Så ECU'en varsler dersom den ikke ser endring i signalet. Men da må den gå i "closed loop" en stund før den ser dette. Hver gang du gir gass eller slakker av på gassen starter den en ny "closed loop" så for at den skal rapportere feil på O2 sensoren må den gå i "closed loop" lenge nok til at den skjønner at det er noe galt. Så hvis du kjører i stabil fart med stabilt gasspådrag i 3-4 minutter bør den indikere feil på O2 sensoren når den er frakoblet.

(Dersom temperatursensoren indikerer for lav temperatur vil den heller ikke benytte data fra O2 sensoren og dermed ikke indikere feil på en frakoblet O2 sensor fordi O2 sensoren må ha en viss temperatur før den begynner å virke)

Sikkert noen andre her som kan mer som kan utfylle meg....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

Takk for den oppklaringen, Jon.
Da gidder jeg ikke bekymre meg for ecu og tempmåler.

Regner med at det første jeg må gjøre, er å sjekke avgassene med en estatnings lambdasonde, og ta det videre derfra.
Noen som vet hvor man får tak i utstyr for å måle avgassene, slik at man kan feilsøke i ro og mak hjemme på "verkstedet" (les: ute i gata ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Start motoren.
Napp ut kontakten til luftmengdemåleren (motoren vil stoppe).
Sjekk feilkoder.

Grei måte å sjekke at ECU-en din funker.
For det gjør den jo .... :wink:

Du kan få låne en fungerende lambdasonde av meg.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

Kom på en tanke.... Som mange sikkert har fått med seg, tok toppakningen min kvelden i høstes. Da det skjedde gikk det jo mye forbrent kjølevæske gjennom eksosanlegget.
Kan lambdasonden min ha tatt skade av dette?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:Start motoren.
Napp ut kontakten til luftmengdemåleren (motoren vil stoppe).
Sjekk feilkoder.

Grei måte å sjekke at ECU-en din funker.
For det gjør den jo .... :wink:

Du kan få låne en fungerende lambdasonde av meg.

Erik

meget god idé, Erik.
låner også gjerne en lambdasonde av deg :-)

oskar
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

Det hjelper deg vel egentlig ikke med mindre du har tenkt til å sende den på ny EU kontroll for å sjekke om det løste problemet. Du kan jo ha flaks og at det løste saken, men du kan jo også ha uflaks og risikere å måtte ta mange EU kontroller hver gang du endrer noe nytt.
Slik jeg har oppfattet det går jo bilen fint slik at du vil jo ikke merke selv om det løser problemet.

Jeg synes heller at du skal prøve å finne ut hva som er feil. Hvis du har et multimeter kan du sjekke sensoren selv.
Spenningen fra denne skal jo variere mellom ca 0,2V og 0,9V så hvis den ikke gjør det er det nok den som er feil. I tillegg skal den jo variere avh av om blandingen er fet/mager.
Du kan for eksempel følge denne beskrivelsen som jeg synes beskriver det på en god måte: http://www.ehow.com/how_4870344_do-volt ... ensor.html

Men dersom du etter måling mistenker at problemer ligger her kan du jo låne Erik sin sensor og teste igjen og se om du får mer korrekt oppførsel. Da har du nok funnet feilen.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:Det hjelper deg vel egentlig ikke med mindre du har tenkt til å sende den på ny EU kontroll for å sjekke om det løste problemet. Du kan jo ha flaks og at det løste saken, men du kan jo også ha uflaks og risikere å måtte ta mange EU kontroller hver gang du endrer noe nytt.
Slik jeg har oppfattet det går jo bilen fint slik at du vil jo ikke merke selv om det løser problemet.

Jeg synes heller at du skal prøve å finne ut hva som er feil. Hvis du har et multimeter kan du sjekke sensoren selv.
Spenningen fra denne skal jo variere mellom ca 0,2V og 0,9V så hvis den ikke gjør det er det nok den som er feil. I tillegg skal den jo variere avh av om blandingen er fet/mager.
Du kan for eksempel følge denne beskrivelsen som jeg synes beskriver det på en god måte: http://www.ehow.com/how_4870344_do-volt ... ensor.html

Men dersom du etter måling mistenker at problemer ligger her kan du jo låne Erik sin sensor og teste igjen og se om du får mer korrekt oppførsel. Da har du nok funnet feilen.
Du har helt rett. Det var det jeg tenkte, å få tak i måleutstyr og teste ut selv, med min og en anne lambdasonde. Jeg skal selvsagt få dette på det rene før jeg leverer bilen til etterkontroll og godkjenning :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

Jeg har forøvrig en Magnaflow katalysator, av typen "direct fit"

http://www.ebay.com/itm/MAGNAFLOW-23684 ... OC:US:1123

Hvis det ikke er lambdasonden som streiker, kan det vel være katalysatoren som ikke tilfredsstiller norske krav.... Jeg kjøpte den på ebay, men siden det het "direct fit" tenkte jeg den tilsvarte oem-katalysatoren :?
Er det noen andre som har hatt problemer med eu-kontroll og co2-verdier, der problemet har ligget i katalysatoren?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by GTX-Lars »

Såvidt eg husker så fekk eg 323 gtx'n gjennom uten katalysator... :roll: Men nokre år etter med kat så gjekk den ikkje gjennom med det første...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Post Reply