Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by AJF »

Rudolf wrote:
Agility wrote:Apropo orntli ræcerbil...
Fant et arkivfoto fra Vålerbanen.... :lol:
Ja, og siden vi er inne på flaue episoder;

På Vålerbanen sist, måtte jeg forlate banen ufrivillig tre ganger.
- En gang havnet jeg i grusfella så steinspruten sto ...
I tiden jeg kjørte NA havnet jeg også i grusfella på Våler i en litt for ambisiøs jakt på en NB :twisted:. Det var i 2003 :D Etter det ble det MX5 med pustehjelp og har siden ikke vært i noen sandfeller, bank i bordet :wink:
MX-Jon wrote:Bare så synd at de fleste moderne stasjonsvogner kjører fletta av en gammel NA :oops:
Men jeg vil allikevel heller kjøre en gammel NA enn en ny stasjonsvogn :D
Gjør som Rudolf og mange andre, ettermonter pustehjelp, da blir det ikke så mange stasjonsvogner som holder følge :D
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Re:

Post by MX-Jon »

AJF wrote:
MX-Jon wrote:Bare så synd at de fleste moderne stasjonsvogner kjører fletta av en gammel NA :oops:
Men jeg vil allikevel heller kjøre en gammel NA enn en ny stasjonsvogn :D
Gjør som Rudolf og mange andre, ettermonter pustehjelp, da blir det ikke så mange stasjonsvogner som holder følge :D
Nettopp. Kunstig pustehjelp er underveis, pasienten blir sannsynligvis i bedre form i løpet av sommeren :D
Ikke like mye som enkelte andre her har, men i alle fall nok til å holde en god del av stasjonsvognene bak meg slik den kanskje burde vært fra fabrikken. Gleder meg til det.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Oppgradering

Vi som er glade i å skru, vi gir oss aldri :roll:
Noe må vi jo finne på ......

Rudolf har hatt mange forskjellige oppsett med fjærer og dempere gjennom tidene.

En kort oppsummering:
1. Da jeg kjøpte bilen i 2006 var den bestykket med originale dempere og fjærer.
2. I 2007 kjøpte jeg gule Koni sport med Eibach (30% stivere) fjærer. Det settet kjørte jeg med lenge bla annet på turer til Mellom-Europa og på Nürburgring.
3. Sommeren 2011 fikk Rudolf prøve seg med R-package oppsett (Bilstein dempere og R-package fjærer).
4. Etter kort tid var det tid for det svært vellykkede eksperimentet med "Ebay coilovers" som var konstruert av Agility

Ebay coilovers:

Image

Dette oppsettet har jeg kjørt med i snart to år nå og det har funket svært så bra.
Mange runder på Vålerbanen og på Rudskogen har blitt tilbakelagt med dette settet.

Men som sagt; livet går videre.
De som har lest Beverly-tråden har registrert at jeg har plukket av det knallgode kittet som har sittet på bilen siden 2010.
Siden jeg bruker Rudolf såpass mye på bane, synes jeg bilen fortjener dette kittet.

Kittet er spesiallaget av Fat Cat Motorsport (FCM) i California http://fatcatmotorsports.com/.
Demperne er basert på R-package Bilstein og bygget etter mine spesifikasjoner (nye ventiler innvendig som er tilpasset fjærene).
Fjærene jeg har valgt er 450 lb/in foran og 300 lb/in bak.
Bumpstops er laget av FCM og er tilpasset fjærene og demperne.

Så etter å ha plukket FCM-kittet av Beverly var det klart for en grundig vask, før det ble montert på Rudolf.
Coilovers bak (etter vask):

Image

Slik tar det seg ut på bilen (bak):

Image

Hvordan de er å kjøre med på Rudolf ?
Det vet jeg ikke.
Det skal jeg prøve i morgen.

Erik
(som gleder seg til i morgen :wink: )
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

:D

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by midget77 »

Høres snasent ut :-)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by mojo-91 »

Det føles veldig riktig ut at du dedikerer det beste racingutstyret Rudolf og lar Bev. være den racing pakken hun var ment å være :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote::D

Erik
Jeg tolker det store smilet dithen at byttet var særdeles vellykket ?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

midget77 wrote:Høres snasent ut :-)
Nemlig
mojo-91 wrote:Det føles veldig riktig ut at du dedikerer det beste racingutstyret Rudolf og lar Bev. være den racing pakken hun var ment å være :)
Nemlig
MX-Jon wrote:Jeg tolker det store smilet dithen at byttet var særdeles vellykket ?
Nemlig

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by reidunn »

Hva følte du da?
r :roll:
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

reidunn wrote:Hva følte du da?
r :roll:
Litt sulten, siden jeg ikke hadde spist middag enda.
Nemlig.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Kjakan »

Leste litt angående trimming/E85/dyserens, og tenkte at det kanskje kunne være av interesse for deg:
http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=262543
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kjakan wrote:Leste litt angående trimming/E85/dyserens, og tenkte at det kanskje kunne være av interesse for deg:
http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=262543
Ja se der ..... :wink:

Joda, jeg skifta bensinfilter etter en stund med E85.
Jeg har også kjørt en rens av dyser med min hjemmelagde "rensemaskin".
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... er#p169168

Image

Det var lite rusk og rask i systemet mitt.
Og nå er alt så gullende rent av brennevinet at selv olja holder seg blank og fin i lang tid etter skift :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by ///Moe »

Rudolf wrote:Og nå er alt så gullende rent av brennevinet at selv olja holder seg blank og fin i lang tid etter skift :wink:

Erik
Det er fordi E85'n havner i olja og tynner ut olja etterhvert.. :P
Det anbefales hyppigere oljeskift om man kjører med E85 ifølge de som (tror de) kan.
-Signatur-
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

///Moe wrote: Det er fordi E85'n havner i olja og tynner ut olja etterhvert.. :P
Det anbefales hyppigere oljeskift om man kjører med E85 ifølge de som (tror de) kan.
Hvis E85 lekker ut i olja, så blir den melkehvit.
Min olje blir ikke det, den ser bare ny og blank ut.

Jeg skifter olje en gang i året, da blir intervallene korte uansett.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det er størrelsen det kommer an på ......

Jeg anbefaler ikke å sette i gang med å skru på viktige ting sånn rett før Sommerturen, men jeg er jo en modig sjel :wink:
På tide med litt oppgradering på lydfronten:

Mine 3" Pioneer høyttalere fra MSSS-anlegget har sittet i nakkestøttene i noen år nå.
(Jeg har skrevet en del om MSSS, (Mazda Sensory Sound System) i Leopold tråden).

De spiller OK, men skulle gjerne hatt noen høyttalere i nakkestøttene som "matcher" Focal-høyttaleren som jeg har i dørene.

Image

Image

Siden Torshov Bilrekvisita har salg på Pioneer 4" fulltone (2-veis), så falt jeg for fristelsen.
Under kr. 300,- for paret kostet de små.

Image

Jeg måtte litt inn og ut av butikken med målebånd, før jeg fant ut at; jo, de kan passe.

Så ut med de gamle (til høyre) og inn med de nye som bel montert med skruer med avstandshylser i plastdekselet.

Image

Plastdekselet smatt lett på plass i stolene:

Image

Og lyden ?
Jo, vesentlig bedre.

Den lille Sony forsterkeren jeg har i kanalen bak reservehjulet (som jeg ikke har) klarer selvfølgelig fint å drive de fire høyttaleren (to i hvert sete).

Image

Anbefales !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply