høy c02 på eu-kontroll

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:Det hjelper deg vel egentlig ikke med mindre du har tenkt til å sende den på ny EU kontroll for å sjekke om det løste problemet. Du kan jo ha flaks og at det løste saken, men du kan jo også ha uflaks og risikere å måtte ta mange EU kontroller hver gang du endrer noe nytt.
Slik jeg har oppfattet det går jo bilen fint slik at du vil jo ikke merke selv om det løser problemet.

Jeg synes heller at du skal prøve å finne ut hva som er feil. Hvis du har et multimeter kan du sjekke sensoren selv.
Spenningen fra denne skal jo variere mellom ca 0,2V og 0,9V så hvis den ikke gjør det er det nok den som er feil. I tillegg skal den jo variere avh av om blandingen er fet/mager.
Du kan for eksempel følge denne beskrivelsen som jeg synes beskriver det på en god måte: http://www.ehow.com/how_4870344_do-volt ... ensor.html

Men dersom du etter måling mistenker at problemer ligger her kan du jo låne Erik sin sensor og teste igjen og se om du får mer korrekt oppførsel. Da har du nok funnet feilen.
Jeg har nå målt spenningen i o2-sensoren. Jeg hentet jord fra diagnose-koblingsboksen.
Fikk merkelige tall. Det sprang stort sett opp og ned fra 0,16 til 0,68. Aldri høyere enn 0,68, men av og til lavere enn 0,16.
Betyr dette at lambdasonden er kaputt?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

tja, jeg ville i alle fall tolket det dithen at den kanskje er moden for utskifting. Den har jo ikke ubegrenset levetid.
Du kunne jo evt låne en av Erik eller meg og se hvilke måleresultater du får da før du kjøper en ny. Hvis du da får mer normale resultater ville jeg nok byttet den. Kanskje det løser problemet, feil verdier fra denne sensoren vil nok i alle fall kunne gi for høy co2 verdier vil jeg tro.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by GTX-Lars »

Lambdasensorer vandrer frå feks 0,3 til 0,6v. Så spenningen er kanskje berre litt høgare/lavare enn den burde, men det kan jo være for den prøver å kompansere for ein annan feil. Feks vanntemp sensor? Men greit å sammenligne sensoren med ein annan. Evt berre måle på ein annan bil...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote: Jeg har nå målt spenningen i o2-sensoren. Jeg hentet jord fra diagnose-koblingsboksen.
Fikk merkelige tall. Det sprang stort sett opp og ned fra 0,16 til 0,68. Aldri høyere enn 0,68, men av og til lavere enn 0,16.
Betyr dette at lambdasonden er kaputt?
Det betyr at Lambdasensoren er i orden.
Den skal pendle rundt 0.5 V når lambdaverdien pendler rundt 1.0 (AF=14.7)

Det betyr at ECU-en regulerer i closed-loop på tomgang, noe den er programmert til å gjøre.

Alt dette (nesten) står for øvrig svært godt beskrevet i Workshop Manual :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

Ser her at jeg var litt kvikk på avtrekkeren med svaret mitt og ikke tenkte godt nok gjennom hva du skrev. Jeg tenkte du hadde gjort testene med å gi på gass og slakke av på gassen og at du fikk varierende resultater og ikke slik det var beskrevet i linken jeg sendte.

Men dersom det er slik at du på jevnt turtall (eks tomgang) har målt og fått de resultatene er det helt korrekt slik som Erik skriver.

Det du kan gjøre i tillegg er å variere gasspådrag/turtall og sjekke resultatet. Når turtallet øker skal den vise over 0,5v (for eksempel 0,68v) . Når turtallet synker skal den vise under 0,5v (for eksempel 0,16v). Dersom det er ved jevn økning eller jevn reduksjon i turtall den springer opp og ned mellom 0,16v og 0,68v uten å vise systematiske verdier mener jeg det er noe galt. Det var her jeg trodde vi var, men skjønner jeg nok har misforstått litt, beklager.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:Ser her at jeg var litt kvikk på avtrekkeren med svaret mitt og ikke tenkte godt nok gjennom hva du skrev. Jeg tenkte du hadde gjort testene med å gi på gass og slakke av på gassen og at du fikk varierende resultater og ikke slik det var beskrevet i linken jeg sendte.

Men dersom det er slik at du på jevnt turtall (eks tomgang) har målt og fått de resultatene er det helt korrekt slik som Erik skriver.

Det du kan gjøre i tillegg er å variere gasspådrag/turtall og sjekke resultatet. Når turtallet øker skal den vise over 0,5v (for eksempel 0,68v) . Når turtallet synker skal den vise under 0,5v (for eksempel 0,16v). Dersom det er ved jevn økning eller jevn reduksjon i turtall den springer opp og ned mellom 0,16v og 0,68v uten å vise systematiske verdier mener jeg det er noe galt. Det var her jeg trodde vi var, men skjønner jeg nok har misforstått litt, beklager.
Hei Jon
Takk for utfyllende og lærerik informasjon.
Ja, verdiene jeg fikk var ved jevnt turtall. Jeg skal og sjekke slik du nevner , ved gasspådrag og slakk av gasspådrag.
Men om verdiene ved tomgang er riktige, kan vel det kanskje tyde på at lambda-sensor er i orden?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

Kan jo tyde på at den er ok ja.

Har du sjekket temp sensoren slik GTX-Lars var inne på?

Ellers er det vel egentlig CO verdien som er for høy, ikke CO2? (jeg blander iallefall de to sammen stadig)
Så da har du så mye uforbrent bensin i eksosen at katalysatoren ikke klarer å ta hånd om det, eller en katalysator som ikke fungerer som den skal.
Så det du vel bør se etter er hvilke feil som kan forårsake mye uforbrent bensin. Har du sett på tennpluggene hvordan de ser ut? Det kan kanskje også fortelle noe?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by mojo-91 »

Da var det tid for etterkontroll.
Jeg har kontrollert at lambdasonden var i orden, fyllt på 50% E85, tilbakestilt tenninga til 10 grader btdc.
godkjent?...NEI :evil:

Lambdasonde eller eksoslekkasje sa de på verkstedet. Har ikke fått noen diagnosemelding om lambdasondefeil og som sagt målt spenningen.
Så da må det vel være en eksoslekkasje en eller annen plass.

1) mellom motor og manifoil? (hadde av manifoilen i forbindelse med toppakning skifte i høst)...
2) mellom manifoil og mellomrøret (gammalt så jeg holder en knapp på at det er her det er...)
2) mellom mellomrøret og katalysator? (katalysator ble montert av eksosverksted for et år siden så tviler på at det er her, men mellomrøret er som sagt gammalt)
3) mellom katalysator og catback.? (katalysator ble montert av eksosverksted for et år siden så tviler på at det er her)
4 mellom catback og lydpotta? (begge disse er i rustfritt stål, men det er jo en mulighet)...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

Hvis det er eksoslekkasje som er problemet så tror jeg problemet må ligge før lambdasensoren.
Det som kan skje er at den suger inn luft slik at sensoren tror den går magrere enn det den egentlig gjør og dermed gir ekstra bensin som igjen gir høy CO.
Lekkasje etter lambdasensoren burde vel ikke ha noen betydning.

Hvis det er en lekkasje så den suger luft kan det være vanskeligere å finne enn en vanlig lekkasje siden du ikke merker at det kommer ut varm eksos og ikke hører det på samme måte som når eksos kommer ut av et hull. Det som skjer er at eksosen på innsiden av hullet har så høy hastighet at den suger inn friskluft, litt på samme måten som en sprøytepistol fungerer.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ta en tur til Svendsen Eksos og be dem sjekke eksosanlegget.
Hvis du er heldig så koster det deg ingenting :wink:

Likte bilen drinken ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:Ta en tur til Svendsen Eksos og be dem sjekke eksosanlegget.
Hvis du er heldig så koster det deg ingenting :wink:

Likte bilen drinken ?

Erik
Det skal jeg gjøre, Erik. God idé :-)
Er ganske sikker på at lekkasjen har å gjøre med den eldste delen av anlegget mitt, altså rakleverket mellom motor og katten.
På tide å få seg et slikt blankt grenrør fra racingbeat istedet :twisted:

Bilen koser seg forøvrig med spriten ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:Ta en tur til Svendsen Eksos og be dem sjekke eksosanlegget.
Hvis du er heldig så koster det deg ingenting :wink:

Likte bilen drinken ?

Erik
Har kjørt litt mer nå, og jeg lurer på om bilen faktisk drar litt dårligere etter siste påfyll av 50/50
hadde 70/30 tidligere og det fungerte fint. Nå mener jeg bilen faktisk har en tendens å fuske litt av og til, og mindre kraft i mellomregisteret.
Mulig det har med eksoslekkasjen å gjøre...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høy c02 på eu-kontroll

Post by MX-Jon »

E85 har vel ca 30% mindre energi pr volumenhet så den må vel få 30% mer drivstoff for å yte samme effekt.
Erik: Ordner ECU'en dette automatisk som følge av tilbakemelding fra lambdasensoren, eller må noe tilpasses? Du kjører jo høyere trykk på bensinpumpen når du kjører E85...
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:E85 har vel ca 30% mindre energi pr volumenhet så den må vel få 30% mer drivstoff for å yte samme effekt.
Erik: Ordner ECU'en dette automatisk som følge av tilbakemelding fra lambdasensoren, eller må noe tilpasses? Du kjører jo høyere trykk på bensinpumpen når du kjører E85...
ECU og Lambdasensoren fikser E85 helt fint (ECU styrer mot lambdaverdi 1.0 for E85 i "closed loop")
Lambda 1.0 for E85 tilsier 30% fetere blanding enn lambda 1.0 for bensin.
Det betyr at dysene må gi ca 30% mere drivstoff som du sier.

Originaldysene har kapasitet til dette for de fleste forhold og vil funke bra i closed loop.
ECU styrer etter closed loop på tomgang og ved jevn fart (cruising).

Ved akselerasjon vil ECU-en styre etter tabell (map), og da vil originaldysene bli litt for puslete.
Det ideelle er derfor å ha dyser som gir ca 30% mer drivstoff (f.eks. 1.8 dyser på en 1.6 motor).
Man må imidlertid være sikker på at resten av drivstoffanlegget klarer å gi tilstrekkelig drivstoff.
Derfor har jeg i tillegg en bensinpumpe med økt kapasitet.

Men et slik oppsett vil man risikere å få for høyt forbruk når man går tilbake til vanlig bensin.
Derfor reduserer jeg bensintrykket når jeg kjører på vanlig bensin (variabel bensintrykkregulator).
Da funker ting optimalt både for E85 og vanlig bensin, det eneste jeg endrer er bensintrykket.

Var det forståelig ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote: Var det forståelig ?
Erik
Sånn var det ja :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Post Reply