Jeg har nå målt spenningen i o2-sensoren. Jeg hentet jord fra diagnose-koblingsboksen.MX-Jon wrote:Det hjelper deg vel egentlig ikke med mindre du har tenkt til å sende den på ny EU kontroll for å sjekke om det løste problemet. Du kan jo ha flaks og at det løste saken, men du kan jo også ha uflaks og risikere å måtte ta mange EU kontroller hver gang du endrer noe nytt.
Slik jeg har oppfattet det går jo bilen fint slik at du vil jo ikke merke selv om det løser problemet.
Jeg synes heller at du skal prøve å finne ut hva som er feil. Hvis du har et multimeter kan du sjekke sensoren selv.
Spenningen fra denne skal jo variere mellom ca 0,2V og 0,9V så hvis den ikke gjør det er det nok den som er feil. I tillegg skal den jo variere avh av om blandingen er fet/mager.
Du kan for eksempel følge denne beskrivelsen som jeg synes beskriver det på en god måte: http://www.ehow.com/how_4870344_do-volt ... ensor.html
Men dersom du etter måling mistenker at problemer ligger her kan du jo låne Erik sin sensor og teste igjen og se om du får mer korrekt oppførsel. Da har du nok funnet feilen.
Fikk merkelige tall. Det sprang stort sett opp og ned fra 0,16 til 0,68. Aldri høyere enn 0,68, men av og til lavere enn 0,16.
Betyr dette at lambdasonden er kaputt?