Foringsbytte i rusten bakstilling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Foringsbytte i rusten bakstilling

Post by kstjernen »

Hei!

Jeg driver og skal bytte foringer på bilen til naboen min, en '91 Miata. Problemet er bare at bakstillingen er så rusten at bolter knekker i bøtter og spann... :evil:
Stort sjokk? Nei, men jeg fikk nettopp vite at han skal ha bilen klar til sommerturen, noe som betyr at det begynner å haste.
Ville det lønt seg å få tak i en ny (brukt) subframe med bærearmer og bolter, som ikke ser fullt så ille ut, eller finnes det noen smarte løsninger? Jeg er vel ikke førstemann som har vært borte i en MX/Miata med rustproblemer...

Jeg er glad mx'en min ikke er så ille...

Uansett, tips mottas (mer) enn veldig gjerne! :)

Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Sommerturen er bare til Strømstad ++.
Altså "rett nedi gata" fra Ski.

Vent med å bytte foringer til etter Sommerturen.
(såå utslitt kan de ikke være).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Re:

Post by kstjernen »

Rudolf wrote:Sommerturen er bare til Strømstad ++.
Altså "rett nedi gata" fra Ski.

Vent med å bytte foringer til etter Sommerturen.
(såå utslitt kan de ikke være).

Erik
Så slitne er de ikke, det er sant. Nå har det seg sånn at en forholdsvis viktig bolt er brukket; den ene av de to i subframe og nedre bærearm. Bolten rikker seg forsåvidt ikke uansett f..., så ville det gått an å kjøre med det, tror du?
Dere skal jo tross alt ikke kjøre på bane på sommerturen og Tusenfryd-Strømstad er ikke den mest krevende etappen heller.

Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Foringsbytte i rusten bakstilling

Post by Elanzer »

hadde ikke tårt å kjørt noe tur med knukken bolt hvertfall...
gjorde det samme på min i helga som var hadde heldigvis med meg extra bakstilling til å ta skruer fra, utenom justeringsboltene dem kjøpte eg nye før eg begynte...
slik eg fikk ut den ytre bolten nede var med å varme godt opp også hamre/skru... den ene satt fast i foringen på den siden som mutteren ikke er på så da smelta eg bare foringen slik at den følgte med ut også kappa eg den bort etterpå...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Re: Foringsbytte i rusten bakstilling

Post by kstjernen »

Den ytre bolten er ikke noe problem, den løsnet som bare det.
Den indre bolten, derimot, den knakk og sitter bom fast. Det hadde ikke hjulpet og hatt en ny justeringsskrue liggende, når den gamle sitter fast (sannsynligvis i foringen). Når man ser den generelle standen til bakstillingen, så forventer man nok ikke det beste.
Vent med å bytte foringer til etter Sommerturen.
(såå utslitt kan de ikke være).
Ved nærmere ettertanke burde jeg aldri startet på jobben - i hvert fall ikke 1,5 uke før sommerturen!
(Ung, naiv og full av pågangsmot...)

Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg har bolter liggende hvis det er krise.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Re: Foringsbytte i rusten bakstilling

Post by kstjernen »

Det skader aldri å ha noen rutinerte i ryggen!

Sender en PM :)

Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:Sommerturen er bare til Strømstad ++.
Altså "rett nedi gata" fra Ski.
Vil iallefall ikke være den eneste som starter med halvferdig-bil i fra Ski. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
kstjernen
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 09 Jan 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1082
Location: Ski
Status: Offline

Re: Foringsbytte i rusten bakstilling

Post by kstjernen »

Update: Bakstilling demontert og senket for å fikse den ødelagte bolten, konklusjonen er at noe må kappes for å få den ut. Jeg har egentlig gitt hele subframen kjørenekt, den har nok sett sine siste dager. Noen som har lyst på? :roll:
Stalfa wrote:
Rudolf wrote:Sommerturen er bare til Strømstad ++.
Altså "rett nedi gata" fra Ski.
Vil iallefall ikke være den eneste som starter med halvferdig-bil i fra Ski. :)
Vi får satse på at bilen i hvert fall blir halvferdig da!
Håper på et lite Miata-mirakel :mrgreen:

Kjetil
Mazda MX-5 1.6 '90 Nr. 53
Post Reply