1.8 dyser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
joebar
0 RPM
0 RPM
Posts: 47
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: øksnes
Status: Offline

Post by joebar »

ole brg det er ikke lurt å la han gå for magert, da kan man faktisk svi hull i stempler eller ventiler. Mye varme å lite suppe er ikke noe særlig 8O
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Ja må ikkje kjøre magert kjenner en som ville ha en turbomotor til å gå billigt
han gjør nok ikkje samme tabben igjen, blei dyrere enn bensinen,,, men disse dysene tror eg ikkje fungerer så mye på originale motorer, på min var det tross alt greddy eksos, åpent luft filter og 15" fortenning, dere som har 1,6 1996- hva farge har dere på dysene deres, har dere blå eller brune, vet at på mazda 323 1,6 90hk er de brune og de øker bra effekt med blå, tror nok mx-5 1,6 1996- er samme motor som 1990-1993 men blombert med dyser eller styring.. Har skrudd en del på mazda siste årene.. er jo tross alt fan av mazda,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

plombert med dyser??
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

er ikkje sikkert det er dysene, men hadde vert morsomt å funnet ut hva det er som gjør at 116 hk blir 90hk sikkert mange med 90 som ville likt å kunne fått meir,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

ja det er sikkert og visst.... er det ikke noen man kan høre med?
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

hvem sa FOR magert? problemet er att bilene får mer en optimal mengde bensin orginalt... Mest pulver pr dråpe :)

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

edw wrote:ja det er sikkert og visst.... er det ikke noen man kan høre med?
No kjenner eg ikkje til disse 90 hk så godt, og vet ikkje om disse har luft mengde måler eller massemåler, vis de har mengdemåler så kunne du prøvd å fått tak i en styreboks til 116 hk,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Oksygen-sensoren overstyrer uansett, så du får verken for fet eller mager blanding! Så jeg tror ikke du får noe mer effekt ved å bytte dysene. Men dere vet: Tro kan flytte fjell.... :roll:
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

de fleste motorstyringer bruker ikke oxygensensoren i no stor grad under fullgass, da dette er for unøyaktig, men kjører utfra et "map" lagret i ecu.. dette vil sammen med noen cc større dyser føre til en noe fetere bensinblanding på fullgass om man bare bytter dyser..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

A_hjelme wrote:Oksygen-sensoren overstyrer uansett, så du får verken for fet eller mager blanding! Så jeg tror ikke du får noe mer effekt ved å bytte dysene. Men dere vet: Tro kan flytte fjell.... :roll:
I allefall på min gamle na, så fikk troen til å få bilen til å gå fra tredje gir til femtegir i en oppoverbakke, og toppfarten med over 25 km/t, vet også fra 323 når eg byttet fra 1,6 til 1,8 dohc motor og brukte først de originale 1,6 dysene merket ingen effekt økning, enda eg hadde fått 240 ccm mer, irriterte meg, så eg tok å prøvde 1,8 dysene som hørte til, og bilen fikk nesten 50 hk til merket det som, gjorde 235 km/t på speedoen, tidligere 175.. kunne sikkert gått raskere hadde det ikkje vert for turtallsperren som kom inn,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

235 km/t med 1.8 323 motor ? LAF
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

jepps gikk ikkje fortere pga turtallsperren,,, har også hatt gtx motor i mine 323 1,6 stopper ved samme hastighet.... kjører høgt bensinstrykk på de alle med malpassi trykksregulator..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Mazdafreaks wrote:No kjenner eg ikkje til disse 90 hk så godt, og vet ikkje om disse har luft mengde måler eller massemåler, vis de har mengdemåler så kunne du prøvd å fått tak i en styreboks til 116 hk,
90 Hk har samme kamakslinger som 105(?) med automatgear, altså litt mer bunndrag, men mindre hk på høytt turtall. Så er de vel også mer lavkomprimerte.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

No har det seg slik at den motoren du har kodvaag er også lav komp.. men merket ikkje noe skilnad på den... så dette har av liten betydning, nå har eg høgkomp i min NB men Na en gikk mye bedre enn denne...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Mazdafreaks wrote:jepps gikk ikkje fortere pga turtallsperren,,, har også hatt gtx motor i mine 323 1,6 stopper ved samme hastighet.... kjører høgt bensinstrykk på de alle med malpassi trykksregulator..

Sånn teoretisk kan det bli vanskelig å presse en klumpete 323 opp i den hastigheten. Speedometeret kan tenkes å vise litt optimistiske tall tror jeg.

http://www.getfaster.com/Techtips/Physics6.html (Les siste avsnitt)

I dette eksemplet på en Corvette med 240 hp og som maxer ut toppfart på 150mph ~ 241 km/t.
Der blir 145 hester av de 240 hestene brukt til å overvinne luftmotstanden og resterende 95 til friksjon fra drivverk, motor, lager, dekk osv.
Har ikke noe CW tall for 323 men jeg blr ikke overrasket om den er høyere enn hos en Corvette.

Hvis speedometeret ditt viser 10% for mye kan det kanskje stemme.
Post Reply