Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Hallo! :)
Trenger råd og veiledning til å kjøpe min aller første Mazda MX-5 Mk1 (aka NA? Correct me if im wrong folkens! :) ). Dette har vært drømmebilen siden jeg var 4-5 år. Husker fortsatt den aller første mx5en jeg så som liten. Var en mk1 i rød farge med pop-up frontlykter. Stod der på fortauskanten med munnen åpen som om jeg nettopp hadde fått øye på en svært sjelden superbil hehe. It was love on first sight kan man si!

Siden jeg fikk meg lappen har jeg holdt meg til typiske ungdomsbiler, mer spesifikk: Bmw.
Har eid en del bmwer gjennom åra, og har hatt ekstrem god erfaring med alle bilene. Kjører per dags dato en dønn strøken og entusiast eid Bmw e46 320i Coupe fra året 2000.

Dette blir derfor min første såkalte ”JDM” bil. Jeg har ingen peiling på japanske biler, så jeg håper dere kan hjelpe meg! :)
Før jeg i det hele tatt begynner å titte på finn.no/andre forumer har jeg et par spørsmål:

1. Hvordan er holdbarheten på disse bilene? Tenker da på Motor, girkasse, kalesje og andre slitedeler (utenom bremseskiver/bremser osv.)? Klarer disse å runde 400-500 tusen kilometer på én motor uten problemer?

2. Liker disse bilene å leve på høyt turtall? Tåler disse motorene juling med andre ord? Tenker mer spesifikt på 1,6 motoren med 116 hester.
Nå skal ikke jeg rævkjøre bilen heller, men er flott å vite hva den er i stand til å gjøre hehe

3. Hva er typiske feil på disse bilene? Og hender det at det ofte oppstår feil med disse bilene? Med andre ord: Er dette en bil man må ofte skru på?

4. Bmw (og tyske biler generelt) er kjent for å ha dyre servicekostnader og dyre reservedeler, hvordan er prisene på deler til mx5?

5. Hvor kjøper dere reservedeler fra? Vet at Bmw har Gsbildeler.no og Koed.no, har mazda/japanske biler en slik norsk nettbutikk? Eller bør jeg bruke japanske/utenlandske nettsider? Sleng gjerne på med en link eller to ;)!

6. Er det masse rust å finne på mk1 mx5? Hvilke steder er typiske ruststeder på disse bilene?

7. Kan også nevne at jeg bare har sett på mx5er, og har dessverre aldri fått kjørt en. Er det noe jeg bør være ekstra obs på når jeg er å titter på min første mx5?



Budsjettet mitt er på ca 25.000 (til å kjøpe bilen), og ca 10.000 til styling (senking står i hovedfokus, og noen andre småting - Mulig det blir plastidip i hvit farge med sort plastidip på felgene).
Finnes det "seriøse" biler til den prisen? eller er alt vrak og rævkjørt?


Takker på forhånd for alle svar! :)
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 662
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by vidarlavoll »

Sleng på noen kroner til og en PM til Trym så blir du kanskje eier av en velholdt NA med riktige oppgraderingsbits allerede på plass :)
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Hmm. Hvordan sender man PM på dette forumet? alt er uvant hehe :P
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 662
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by vidarlavoll »

Kattlikzm wrote:Hmm. Hvordan sender man PM på dette forumet? alt er uvant hehe :P
enten ved å klikke på PM merket til venstre på brukerens innlegg eller f.eks. her http://www.mx5-miata.no/phpbb/memberlis ... ile&u=1727

Vidar
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Trym N1290 »

Hei, jeg sender deg pm i morgen :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Herlig! :)

Edit: Kan forresten noen forklare meg forskjellen på Miata og Mx5?
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Stalfa »

Litt info i fra min kjøpsråd før jeg kjøpte min bil.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=16420
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Stalfa wrote:Litt info i fra min kjøpsråd før jeg kjøpte min bil.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=16420
Mange takk! :) Ting ble noe klarere nå hehe
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Stalfa »

Kattlikzm wrote:Budsjettet mitt er på ca 25.000 (til å kjøpe bilen), og ca 10.000 til styling
Hadde jeg kjøpt en NA til 25k ville jeg ha brukt de 10k på fjerning av rust. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3052
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Stalfa »

Kattlikzm wrote:Budsjettet mitt er på ca 25.000 (til å kjøpe bilen), og ca 10.000 til styling
Hadde jeg kjøpt en NA til 25k ville jeg ha brukt de 10k på fjerning av rust. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Pelle »

MX5 er en fantastisk morsom og driftsikker bil med få tekniske problemer.
Jeg vil dog sterkt fraråde deg til å kjøpe en til 25K.

Det du kjøper da er et restaureringsprosjekt som krever langt mer enn 10K for
å få i fin skikk. (sannsynligvis)

Vent litt til det kommer en entusiastbil for salg og legg litt mer penger i den.
Det vil du garantert spare penger på.

Trym sin er et godt valg.
Lykke til :wink:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by uggla »

Kattlikzm wrote:Hallo! :)
Trenger råd og veiledning til å kjøpe min aller første Mazda MX-5 Mk1 (aka NA? Correct me if im wrong folkens! :) ). Dette har vært drømmebilen siden jeg var 4-5 år. Husker fortsatt den aller første mx5en jeg så som liten. Var en mk1 i rød farge med pop-up frontlykter. Stod der på fortauskanten med munnen åpen som om jeg nettopp hadde fått øye på en svært sjelden superbil hehe. It was love on first sight kan man si!

Siden jeg fikk meg lappen har jeg holdt meg til typiske ungdomsbiler, mer spesifikk: Bmw.
Har eid en del bmwer gjennom åra, og har hatt ekstrem god erfaring med alle bilene. Kjører per dags dato en dønn strøken og entusiast eid Bmw e46 320i Coupe fra året 2000.

Dette blir derfor min første såkalte ”JDM” bil. Jeg har ingen peiling på japanske biler, så jeg håper dere kan hjelpe meg! :)
Før jeg i det hele tatt begynner å titte på finn.no/andre forumer har jeg et par spørsmål:

1. Hvordan er holdbarheten på disse bilene? Tenker da på Motor, girkasse, kalesje og andre slitedeler (utenom bremseskiver/bremser osv.)? Klarer disse å runde 400-500 tusen kilometer på én motor uten problemer?

2. Liker disse bilene å leve på høyt turtall? Tåler disse motorene juling med andre ord? Tenker mer spesifikt på 1,6 motoren med 116 hester.
Nå skal ikke jeg rævkjøre bilen heller, men er flott å vite hva den er i stand til å gjøre hehe

3. Hva er typiske feil på disse bilene? Og hender det at det ofte oppstår feil med disse bilene? Med andre ord: Er dette en bil man må ofte skru på?

4. Bmw (og tyske biler generelt) er kjent for å ha dyre servicekostnader og dyre reservedeler, hvordan er prisene på deler til mx5?

5. Hvor kjøper dere reservedeler fra? Vet at Bmw har Gsbildeler.no og Koed.no, har mazda/japanske biler en slik norsk nettbutikk? Eller bør jeg bruke japanske/utenlandske nettsider? Sleng gjerne på med en link eller to ;)!

6. Er det masse rust å finne på mk1 mx5? Hvilke steder er typiske ruststeder på disse bilene?

7. Kan også nevne at jeg bare har sett på mx5er, og har dessverre aldri fått kjørt en. Er det noe jeg bør være ekstra obs på når jeg er å titter på min første mx5?



Budsjettet mitt er på ca 25.000 (til å kjøpe bilen), og ca 10.000 til styling (senking står i hovedfokus, og noen andre småting - Mulig det blir plastidip i hvit farge med sort plastidip på felgene).
Finnes det "seriøse" biler til den prisen? eller er alt vrak og rævkjørt?


Takker på forhånd for alle svar! :)
1. Veldig bra holdbarhet på disse bilene. Bare å huske å bytte olje på motor, gir og diff.
Mange biler i norge som har 200-300k km på teller'n. Servicehistorikk/kjærlighet er nok viktigere enn antall km.
Cab'en er billig å skaffe ny fra cabrioworld, bytte tar litt tid men er full overkommelig. Hardtopbruk på
Vinterstid sparer mye slitasje på toppen.
2. Tåler bra høyt turtall ( hallo, det er jo der alt skjer...). Men vent til motoren er varm.
Det er en herlig følelse å dra den til 7000 rpm, gire og flyte videre ved ca. 5400 i neste gir... :-)
3. Tja... Tidlige modeller har noe stress med "shortnose" veiv. Men går fint med korrekt behandling. Ellers er der rust i
Kanalene bak. 1,6 diffen kan ryke med overlading+bajaskjøring. Men alt kan fikses og deler er billige og tilgjengelige.
O-ringen kamakselsensoren må også byttes etterhvert.
4. Vil si billig. Er solgt mange av denne bilen, og det er endel i norge også. Lite "eksotiske"deler, endel er basert på 323-deler.
5. Ilmotorsport.de, mx5parts.co.uk, flyinmiata.com, autolink.co.uk, goodwinracing.com +++
6. Kanalene bak ruster fra innsiden pga en liten feilkonstruksjon vedrørende drenering fra cab'en. Ellers det vanlige som hjulbuer etc. Mange av bilene er sommerkjørt hovedsaklig og det hjelper endel. Men etter 20 år og norsk saltsørpe
Er det nok noe rust uansett.
7. Jeg ville fokusert på at bilen er greit vedlikeholdt og har vært eid og skrudd på av noen som har peil. Evt kjøpe som er relativt original. Ville nok også vurdert å legge inn litt flere kronasjer for å få et litt bedre utgangspunkt. 1,8 modellene er
Dyre men har bedre motor, bremser og diff, som er viktig om man planlegger banekjøring eller overlading. De sene 90 hk -modellene er like fine men mangler litt sprut for maks sportsbil.

My 50cents. Lykke til.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by MX-Jon »

Finn en uten rust. Med mindre du kan sveise selv tror jeg det koster mer å fikse rustskader enn du får i "rabatt" pga rust.
Vær også obs når selgeren sier at det bare er overflaterust på kanaler/bakskjermer. Her kommer rusten stort sett fra innsiden så er det rust her er sjansen stor for at det er rust tvers gjennom.

Se også litt på forstilling/bakstilling mhp rust. Hvis alt av bolter er rustent får du litt ekstrajobb den dagen du skal bytte støtdempere, fjærer eller noen ledd i forstillingen og alle bolter knekker tvers av når du prøver å løsne dem.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Tusen takk for grundige svar folkens! Setter virkelig pris på det! Jeg føler nå at jeg har fått en grei pekepinn på hva jeg bør være ekstra nøye på:
Rust på understellet.
Har fått inntrykk av at mx5 har lite elektronisk feil, kanskje fordi den har såpass lite elektronikk (vs bmwen), og delvis fordi elektronikken ikke er særlig "hightech". Synes det er kjempe positivt med tanke på at om noe skulle gå galt trenger man ikke å være utdanna for å rette opp feilene.

Ble litt usikker på om budsjettet mitt på bare 25.000 (+10.000 til styling/verkstedkostnader) blir nok. Tror isåfall jeg bør vente litt... med mindre Trym skal selge bilen sin til en hyggelig pris (er det forresten den røde mx5en med skjermer og paneler på steroider det er snakk om? Utrolig tøff bil! :P ).
Husk også at jeg skal fortsette å eie Bmwen. Har brukt store summer på styling + andre ting på den bilen, så det er uaktuelt å selge den. Skal ha den i minst 4-5 år til før jeg i det hele tatt vurderer å kvitte meg med den!


Lurer forresten på en ting til: Hvilke modeller kom med Torsen diff som standard? Og kan man ettermontere dette uten å få pepper fra biltilsynet eller fra verksteder som utfører EU kontroll? Jeg er opptatt av å ha alt godkjent/lovlig!


Edit: Jeg skal forresten ikke kjøre bilen på bane, men til cruising only! Å kjøpe en banebil/bil som har kjørt på bane er derfor uaktuelt... med mindre alle deler har blitt bytta og at motor/diff/girkasse/understellet generelt har en god tilstand!
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Ørnbjørn »

Det er ein del bilar tilgjengelig for rundt 30-tusenlappen. Nokre av dei har hardtop, den kan du selge og legge "tilleggspotten" (hardtop er ettertrakta og lettsolgt).
Problemet i denne priskategorien er rust, rust og rust. Torsen får du på 1.8-modellene, desse modellane kostar rundt kring 50.000,-. Ein laus torsen + resten av delene du trenger for eit bytte på 1.6-literen kostar kring 5000,- + frakt. (Men om du berre skal cruise trenger du ikkje låse-diff, eller?)

Trym sin er nok den finaste til prisen (sammenlikna med dei som ligg på Finn.no). Coilovers, god stand, Torsen og skikkelig veltebøyle.
Ellers ligg det ein ferdigsenka EU-ok bil på forumet med hardtop og rust for 29.000. Då kan du bruke styling-potten på rustfiks.
Post Reply