Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kjakan »

Ørnbjørn wrote:Det er ein del bilar tilgjengelig for rundt 30-tusenlappen. Nokre av dei har hardtop, den kan du selge og legge "tilleggspotten" (hardtop er ettertrakta og lettsolgt).Problemet i denne priskategorien er rust, rust og rust. Torsen får du på 1.8-modellene, desse modellane kostar rundt kring 50.000.
Jeg synes det har vært en del greie biler ute til en fin pris. Den svart/tan-bilen med høy km som gikk for 10 000kr i Oslo var ikke full av rust Den hvite i Stavanger til 35ish er også fin. Vil sikkert komme ut flere billige biler på finn i tiden framover.
Torsen var vel faktisk kun standard-utstyr på Miata R-pack (som det er en av i landet?)? Torsen var ekstrautstyr som måtte velges av kjøper til alle 1.8-biler, også M-edition og C-pack. Så det er ikke så lett å spotte en bil med Torsen helt ut av det blå, da utstyrskombinasjonene er ganske mange.
Mulig 1994-årgangen av Miata C-pack hadde Torsen som standard, men jeg vil ikke sette penger på det.
(Irettesett meg gjerne hvis jeg tar feil)
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Ørnbjørn »

Takk for irettesettelsen!
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by MX-Jon »

Jeg kjøpte min NA for 27000. Den var tilnærmet rustfri, ikke ihjelskrudd og hadde gått ca 200.000. Men strøken bil får man nok ikke for den prisen så jeg måtte akseptere slitne seter og noen småbulker. Men synes selv at noen småbulker er bedre enn å kjempe mot rusten.

Ser også at du er skeptisk til å kjøpe en bil som har gått på bane. De bilene du kommer til å se på har nok alle gått over 200.000km. Om da et par av de tidligere eierne har kjørt litt på bane utgjør nok dette kanskje maks 1.000 av de 200.000 kilometrene. Jeg tror nok disse resterende 199.000+km har mye mer å si for tilstanden enn de få kilometrene på bane. Saltlake om vinteren, kaldstarter, hullete norske veier osv sliter nok vesentlig mer på bilen enn noen kilometer på strøken baneasfalt i varmt vær.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Hoved grunnen til at jeg er skeptisk til banekjørte biler er fordi jeg vet hvordan dem har blitt kjørt på banen. Med banekjøring vil jeg tørre å påstå at du sliter ut deler noe fortere enn ved vanlig kjøring. Tenker spesielt da på store påkjenninger for girkassen (aggressiv giring), og motoren (høyt turtall over lang tid). Ser derimot at de aller fleste banekjørte bilene jeg har sett på forumet her har blitt tatt godt vare på. Det liker jeg! ;)

Så nettopp den mx5en som er lagt ut til 29.000 her inne på forumet. Er noe skeptisk til den bilen da den har vært "super-senka" + at den har kanalrust. Får håpe at understellet ikke er skrapt opp, slik at metaller ruster enda fortere. Videre leste jeg at kalesjen er teipet igjen for at vann ikke skal trenge inn. Leste også i en tråd at den hadde vann under mattene? Dette tyder på at det kan være hull i bunnen av bilen, med mindre det er kalesjen som har skapt et helvete? Hadde en Bmw e36 325i med vann under mattene, vet godt hvor helvete det er å kjøre rundt med våte matter. Interiøret lukter som en våt bikkje til enhver tid! Ikkje bra
Bortsett fra det ser den ( i mine øyne) ganske grei ut.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1900
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Trym N1290 »

Da har jeg sendt deg en PM :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Trym N1290 wrote:Da har jeg sendt deg en PM :)
Mottatt og svart! :)
User avatar
leder
500 RPM
500 RPM
Posts: 54
Joined: 21 Sep 2010, 22:25
Location: Svolvær
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by leder »

Hei og hå!
Du har fått mye bra svar her, Vi har veldig mange med mye ekspertise og erfaring på mx-5/miata her på forumet, spør i vei og bruk deres kunnskap når du skal kjøpe! Spør gjerne om det er noen som vil være med å ta en titt på biler til salgs.
Lykke til og velkommen i klubben!
sees vi på årets sommertur kanskje? :)

-Alex.
Alexander Jansen
Leder
Norsk MX-5/Miata Klubb
Kattlikzm
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 11 Apr 2014, 17:26
Status: Offline

Re: Hjelp med å kjøpe min første mx5! - Noob Alert

Post by Kattlikzm »

Hei og takk for velkomsten! :)
Har fått inntrykk av at dette forumet er KONGE! Folk virker veldig ærlige,inspirerende og veldig hjelpsomme! Samtidig ser Mx5 miljøet i Norge ut som et veldig hyggelig miljø med masse morsomme events. Har fått masse gode tips, råd og veiledning både i denne tråden her og på PM. Har også tatt tiden og lest mange gamle tråder med mye nyttig.

Har fått snakket med to fantastiske bileiere med to helt utrolige biler (Trym og Fabiz). Bilene deres er tatt godt vare på, men begge bilene er dessverre langt utenfor mitt budsjett. Tok nye utregninger igår for å sjekke om jeg hadde råd til en av de bilene, men kom dessverre frem til at jeg ikke har økonomien til det helt enda. Jeg vet at Bmwen min har et par dyre (og ikke minst viktige) verkstedkostnader nå fremover. Det blir derfor en smule idiotisk å kjøpe en bil nr 2. Jeg har også knyttet et unikt bånd med Bmwen som ikke kan brytes, så jeg er redd det er uaktuelt å selge den for å kjøpe en mx5 hehe.
Så nei, jeg er redd jeg ikke møter opp på årets sommertur i en mx5 :( Får håpe på det til neste år eller noe! ;)
Post Reply