Div Stabiliserings stag fram/bak

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Trym N1290 »

Jeg gir opp :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Stalfa »

Trym N1290 wrote:Jeg gir opp :)
Ikke gjør det da. :)


Blir nok å montere et slikt stag om ikke for annet enn at de kule gutta skal få noe å riste på hodet av. ;)

Ser at gevinster andre opplever er bedre styrefølelse (butt dyno) og mindre NVH. Øreplugger fungerer også mot støy.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by uggla »

Her er litt mer info fra Flyin Miata:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-26020
Cars with strut suspensions rely on the top of the strut towers to maintain their suspension geometry - and inconveniently, there`s usually an engine between them in the front. So strut tower braces are very popular to improve the handling on those cars.

But a Miata has a double wishbone front suspension. The top of the shock tower is mostly taking vertical loads. But there`s still a big hole in the middle of the engine bay, and that means the structure of the car suffers in this area. Joining the shock towers together with a well-designed brace will improve steering feel and cut down on cowl shake when you hit a bump.
"

Så ja et stag har noe for seg, men ikke for det du først trodde... :-)
Mao. ; alle hadde litt rett og alle kan være venner igjen.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Trym N1290 »

Tommel opp :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg liker å forstå "Hvorfor", når jeg gjør ting med bilen min.
I dette tilfellet forstår jeg fremdeles ikke hvorfor.

Setningen:
"Joining the shock towers together with a well-designed brace will improve steering feel and cut down on cowl shake when you hit a bump."
gir ingen mening for meg.

Kan noen forklare ?
Forklar gjerne med utgangspunkt i denne figuren:

Image

Erik
(som har litt tungt for det ...)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Ørnbjørn »

Cowl-shake er vibrasjonen som oppstår foran midten av bilen, til dømes når ein køyrer over ein dump (tydleg(are) i bilar uten tak enn med). Basert på teikninga så har det ikkje så mykje med demparane å gjere, men heller chassiset staget er skrudd fast i. Staget tar av for fleksing i brannmur og framover og dempar vibrasjonen.

Her er ein video som viser korleis brannveggen fleksar ved nedbremsing i ein GT86. Teori: Eit tre-punkt stag som Trym har vil holde igjen brannmuren og fordele vibrasjon framover.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:Cowl-shake er vibrasjonen som oppstår foran midten av bilen, til dømes når ein køyrer over ein dump (tydleg(are) i bilar uten tak enn med). Basert på teikninga så har det ikkje så mykje med demparane å gjere, men heller chassiset staget er skrudd fast i. Staget tar av for fleksing i brannmur og framover og dempar vibrasjonen.

Her er ein video som viser korleis brannveggen fleksar ved nedbremsing i ein GT86. Teori: Eit tre-punkt stag som Trym har vil holde igjen brannmuren og fordele vibrasjon framover.
Nettopp !
Men jeg forstår ikke hvordan et stålrør mellom dempertårnene skal kunne hindre den fleksinga.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Ørnbjørn »

Det er lettvindt å montere avstiving mellom tårna… Nederst på stag-rangstigen, øverst på handlelista?
Ekte-verden-eksempel, kva manglar her?

Image
(949Racing sin budget-racer).
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Ørnbjørn »

uggla wrote: Mazdaspeed japan og M2 gutta var vel ikke på bærtur?
Her er nokre ord frå M2 om utviklinga av M2-1028 (her var nok eit 10-punkts bur meir effektivt enn tårnstaget, men valgte å ha det med i ein bil der vekt var alfa og omega — gær'n gjeng)
http://mazdaroadster.net/showthread.php ... t-Concepts

Image

Image
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Trym N1290 »

Har ikke kunskap til å forklare det via tegning. Men jeg er veldig fan av å montere og teste ting selv, en bare å lese for å forstå.
Den erfaringen jeg fikk ut av dette staget er likt det denne mannen opplever, så at det gjør noe med bilen er ikke meg i tvil i hvertfall :)
Deler det fordi han er flinkere til å gjøre seg forstått en jeg er :)


Yes, the bar does nothing directly to the suspension, but there is always a certain amount of "suspension" in the chassis itself. When you stiffen the front end and not the rear to the same extent, all other things being equal, you'll push. That was the explanation I received and the logic I believe is sound. I've been wrong before though.

I was at a local autocross earlier in the summer. After two runs, another Miata driver came over out of the blue...
"Hi, I'm Jon, mind if look under your hood."
"Sure man, you drive that yellow one, right..."
"Yup."
I pop the hood.
He says, "I thought so. Take that bar off and you won't push anymore."
Then he walked away.

It was like a gift from the autocross God. Previously, my fastest laps always involved crazy push. No matter what I did or how much I slowed it down, the instant I'd lift from braking and steer for the apex, I'd push somewhat all the way around. No amount of slowing down would help, that'd just mean I'd have to get back on the gas sooner and push anyways on corner exit. I'm not the greatest driver, but damn!

When I removed the bar, I put back in some natural chassis flex and the front didn't push... at all. I could keep steering control and actually hit my apexes.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Stalfa »

Learning by doing er det noe som heter. Ofte mer verdt enn alle timene som brukes til synsing. :oops:

Jeg antar at med å "pushe" menes understyring?
Så dersom fysakeren hadde stivet opp hekken tilsvarende ville bilen ikke ha understyrt?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by uggla »

Vil tippe det ja. Eventuelt kan du slenge på en bak i bagasjerommet og:
http://ilmotorsport.de/shop/article_det ... a4f05724de

Det er nok derfor jeg må stramme demperne mere bak for å få full balanse slik jeg liker det. Det handler om å stive av karosseriet men det henger sammen med understellet. At man rokker ved et finstemt samspill fra Mazda sin side er et tankekors, men de fleste av oss har modifisert og oss langt vekk fra utgangspunktet for lenge siden.
Men nå er vi langt inne i subjektivkjørefølelse-land.

Bottom-line:
Det har en effekt men det er ikke sikkert du vil ha den effekten avhengig av:
din kjørestil
ditt lufttrykk i et15-felgene dine med gamle vinterdekk med feil dimensjon
den altfor store fast/furious-spoileren din
vekta på kona i passasjersetet
samt det faktum at du alltid kjører rundt med 40 kg verktøy og tomflasker i bagasjen, etc.etc...

"Hver mann sin høne", som Lars Sponheim så treffende sa en gang.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg skjønner fremdeles ikke hva den stanga GJØR.
Litt mye "buttdyno" og synsing her.

Jeg skjønnner hvorfor stanga IKKE virker, og det er mange som skriver om det også.
Får fryktelig lyst til å montere en sånn "test greie" som skriver bevegelsene på et papir.

Er dere enige i at hvis test-stanga ikke registrerer noen som helst bevegelse, så har ikke staget noen effekt ?
Eller mener dere stanga har en effekt ved sitt blotte nærvær :wink:

Jeg tror jeg tar en tur til Sinsengarasjen.....

Erik
Last edited by Rudolf on 20 Jun 2014, 17:14, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kom på en ting til....

Hvis den derre stanga stopper bevegelse mellom støtdempertårnene, så vil vel det bety at åpningen for panseret endrer seg også (når man ikke har stang) ???
Det vil altså si at glippa mellom panseret og framskjermen vil endre seg når man kjører ?
Enig ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by Ørnbjørn »

Rudolf wrote:Jeg skjønner fremdeles ikke hva den stanga GJØR.
Er dere enige i at hvis test-stanga ikke registrerer noen som helst bevegelse, så har ikke staget noen effekt ?
Nei 8)
Post Reply