Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Heisann, prøver å få radiatorviften til å fungere. Har jordet TFA i diagnoseporten og da starter vifta, har prøvd å jorde ledern som sitter på toppen av termostaten og da starter vifta. Da må da være termostaten tenker jeg, men etter termostaten er byttet så er resultatet det samme.
Hva kan det være? Kan det være viftereleet? Håper virkelig ikke at det er ledningsproblemer
EDIT: burde nevne jeg har også skylt kjølesystemet 8-10 ganger.
"1. Locate cooling fan relay. See Fig. 2 . Disconnect cooling fan relay wiring harness connector. Check
continuity between cooling fan relay terminals "A" and "C". See Fig. 3 . Continuity should not exist.
Check continuity between terminals "B" and "D". Continuity should exist.
2. With battery voltage applied between terminals "B" and "D" of cooling fan relay, check continuity
between terminals "A" and "C". Continuity should exist. If continuity is not as specified, replace cooling
fan relay."
Prøvde akkurat dette, alt stemmer untatt kontinuteten mellom B og D i punkt 1. Kan noen være så greie og skjekke om dette er tilfellet for dere også? Dra ut viftereleet og mål kontinutet mellom de 2 små pinnene.
Da er det feil med temperatursensoren.
(eller dårlig kontakt på toppen av temperatursensoren, irr(?))
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Rudolf wrote:Da er det feil med temperatursensoren.
(eller dårlig kontakt på toppen av temperatursensoren, irr(?))
Erik
100% sikker på at den lille grønne bakpå ikke kan forusake at vifta ikke starter når den skal? Kontrollerer ikke ECU når viften skal skrus på i det hele tatt?
Vi er tydeligvis flere med akkurat samme problemet - samtidig! Da må vi vel finne ut av dette mens det enda er sommer!
brokkoli wrote:Heisann, prøver å få radiatorviften til å fungere. Har jordet TFA i diagnoseporten og da starter vifta, har prøvd å jorde ledern som sitter på toppen av termostaten og da starter vifta. Da må da være termostaten tenker jeg, men etter termostaten er byttet så er resultatet det samme.
Hva kan det være? Kan det være viftereleet? Håper virkelig ikke at det er ledningsproblemer
EDIT: burde nevne jeg har også skylt kjølesystemet 8-10 ganger.
Høres ut som det er "den grå krabaten" dere snakker om, dvs termobryteren som sitter på toppen av termostathuset (hvor selve den mekaniske termostaten som styrer åpning/lukking av kjølevann inn til radiatoren sitter inni).
Det hjelper ikke å bytte selve termostaten hvis vifta ikke starter når motoren er varm, dersom "den grå krabaten" termobryteren er gååen. Sjekk først irr på kontakten......
Se også den andre tråden for detaljert forklaring på de 3 (!) ulike elektriske temperaturfølerene på MX-5........
brokkoli wrote:
100% sikker på at den lille grønne bakpå ikke kan forusake at vifta ikke starter når den skal? Kontrollerer ikke ECU når viften skal skrus på i det hele tatt?
Den grå "krabaten" er en temperaturbryter (sensor er litt misvisende)
Det er den som slår på vifta når temperaturen blir på ca 90 grader.
Inni temperaturhuset sitter termostaten.
Den har en annen funksjon.
Det er en mekanisk ventil som åpner for vann fra radiatoren når temperaturen er på ca 85 grader.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Tusen takk obi-one og Rudolf. Hvor mer jeg tenker på dette hvor flauere blir jeg. Bil er ikke min sterke side, men ønsker å bli bedre på det. Jeg bare søkte litt rundt på nettet, fant ut om termostaten, så hvordan man bytta den og kjøpte en fra mekonomen.
Skjekket kontakten og den virka ganske grei, blåste ut noe små buzz som var inni der, men det gjorde ingen forskjell. Skjekket kabelen til den "grå krabaten" med å jorde den til motorblokka og bevege den rundt om kring, det gikk fint.
Da skal en grå krabat bestilles. Litt usikker på om jeg tar det fra Mazda leverandøren i Skien, eller via mx5parts, tenker det blir den siste. Regner med det er bare å skru ut den gamle grå og inn med den nye?