Vil bytte olje på gearkassen pluss den som er under gearspaken. (Har bestillt bl.a. ny shifter turret og den pakningen under der igjen)
Forstår at jeg må suge opp oljen som er under gearstanga, det er vel best å la bilen stå i oppoverbakke når jeg gjør dette?
Så til hovedspørsmålet mitt:
Ser at "alle" anbefaler" REDLINE til gearkassen.
Det selges ikke i Kristiansand.
Hvilken olje, som jeg kan få tak i her i Kristiansand, er best til gearkassen?
En ren GL5 skal ikke være snill mot bronse har jeg hørt?
Det står GL4/GL5 - 75w/90 under panseret på bilen...
Er det bedre med syntetisk olje?
Sånn at den kanskje er litt lettere å få i gir når den er kald?
Eller skal jeg la vær å bytte?
Har byttet på LSD bakakselen, og der var oljen som ny.
Km stand 83000 miles/ ca 130 000km.
Alle erfaringer på denne gearkassa mottas med takk!
Bjørn
Gearolje - Hva slags
Moderator: Styremedlemmer
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Gearolje - Hva slags
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Om du velger 75W-90 eller 80W-90 spiller vel ikke så stor rolle, men bruk iallefall en syntetisk olje av kjent merke. Personlig kjører jeg med Elf's Tranself 80W-90.
Hva mener du egentlig med "ren" GL-5? At GL-5 skal være slem mot bronse har jeg ikke hørt om før, høres merkelig ut når du tenker på at det er en girolje du snakker om, og at GL-5 er en helt vanlig spesifikasjon.
Hva mener du egentlig med "ren" GL-5? At GL-5 skal være slem mot bronse har jeg ikke hørt om før, høres merkelig ut når du tenker på at det er en girolje du snakker om, og at GL-5 er en helt vanlig spesifikasjon.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
glaibilenmin wrote:Har akkurat skiftet på mx5en min...
Brukte valvoline synpower gl4/5 75w90
mer nøyakig betegnelse kan komme i morra... dette er den oljen som valvoline mener er best til denne girkassen...
Merket du forskjell i oppførselen når den var kald?
knuth wrote:Hva mener du egentlig med "ren" GL-5?
En som kun tilfredstiller GL5 spec.
En gearkasse som tåler GL 4 kan bli ødelagt av GL 5 og vice verca. Tviler på det er sånn på Miata da det står 75W/90 GL4/GL5 på et klistermerke under panseret på den...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
En GL-4/GL-5 olje brukes både på girkasser og bakaksler.
En ren GL-5 er beregnet til aksler uten lsd. GL-5 LS brukes til aksler med lsd, altså det er egen olje til limited slip diff'er.
Anyway, girkassa liker som regel ikke tykk olje, det gjør diff'n. Så en sånn "all round" olje liker jeg ikke. Kassa mi skrapa litt på andre giret med GL-4/5, spesielt om vinter'n, så jeg bruker fullsynt GL-4 fra Castrol. SMX-s , hvor s'n står for suzuki og subaru, sier de. Hvis kassa er skikkelig kødden kan også GL-3 brukes.
GL-5 LS = Limited Slip.
En ren GL-5 er beregnet til aksler uten lsd. GL-5 LS brukes til aksler med lsd, altså det er egen olje til limited slip diff'er.
Anyway, girkassa liker som regel ikke tykk olje, det gjør diff'n. Så en sånn "all round" olje liker jeg ikke. Kassa mi skrapa litt på andre giret med GL-4/5, spesielt om vinter'n, så jeg bruker fullsynt GL-4 fra Castrol. SMX-s , hvor s'n står for suzuki og subaru, sier de. Hvis kassa er skikkelig kødden kan også GL-3 brukes.
GL-5 LS = Limited Slip.
Last edited by t_huseby on 17 Jan 2004, 18:15, edited 1 time in total.
t_huseby ---> Redrider
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Bilen min har original LSD bakaksel.t_huseby wrote:En ren GL-5 er beregnet til aklser uten lsd.
Under panseret står det spesifisert at bakaksel skal ha GL-5 olje...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD