Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by brokkoli »

Var en flott diskusjon rundt impress og kjøreegenskaper her tidligere, så jeg tenkte det hadde vært fint med en om stabilisatorstag / anti-roll bar / sway bar.
Image

Slik jeg forstår det så fungerer stabilisatorstag slik at de forhindrer krenging på hjulakslingen der de er festet. Hvis man øker stivheten på stabilisatorstaget, så gjør man at hjulopphenget er mer stabilt. Ved økt stivhet på staget så blir hjulene på akslingen mer koblet sammen noe som gjør at de oppfører seg mindre uavhengi fra hverandre. Kompressjonen av fjærene mellom høyre og venstre i en sving blir mer fordelt på sidene. Det føles flott når man kjører fordi bilen ruller mindre i svingene. Men det gir vel mindre grep? For best mulig grep så er det vel bedre at hjulene oppfører seg mest mulig uavhengi?

Jeg tenker at det er en balanse. Hvis MX-5 ble levert med stivere stag fra fabrikken så hadde bilen føltes mindre skummel i svingene, noe som sikkert hadde ført til at flere folk hadde tørt å kjøre i krappe svinger i enda høyere hastigheter Hvis man er vant til at bilen ruller masse før den mister grep, så gir på en måte illusjonen av at bilen takler mye mer før grepet forsvinner?

Tower brace har vel forsåvidt samme funksjonen. Men noen mener at de bare er unødvendig vekt, andre sier at de er toppers. Trepunkts tower brace stiver nok opp endel mer enn vanlig tower brace.

Noen som har noen tanker eller tilvendinger rundt temaet?
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Lloyd »

Eg mener tower brace ikkje har noe direkte sammenligning.

Den skal stive opp mellom øverste bærearm innfestninger på karrosseri.

På NA/NB er jo dette fortsatt såpass langt nede og på en ganske strukturellt sterk plassering at og stive av på toppen av tårnene virker litt fåfengt.
På en bil med Mcpherson type opplegg, der dempertårnet er der hvor øvre bærearm er festet mot karrosseri, så forstår eg det.

På en annen side, Nismo GT-R kommer også med heftige dempertårn stag. Den har heller ikkje mcpherson. Det er mer en double wishbone på samme måte som Primera og 300zx. Men festet er skrudd i dempertårnet, noe det ikkje er på mazda'n.

Men er enig i tanken på at for stivt blir og minske på veigrepet, da hjulene ikkje får følgt ujevnhetene i veien.
Er ikkje dekket på asfalten, er det i lufta. Og der er det bare død vekt

Spørsmålet er vel sikkert hva skal det brukest til?
På en side er et totalt stumt karrosseri en god ting, da vet du at understellet er der du må justere inn egenskapene.
På en annen side, hvet du akkuratt hva du skal bruke bilen til, så kan et karrosseri som flekser være akkuratt det du trenger. Sparer inn vekt med mindre avstivere for eks.

Alt har vel en balangse gang.
Kjører du på med polyforinger, som kun tar aksiale krefter men plutseligt null vridnings motstand blir den ekstra belastningen direkte på fjærbein og anti krengestag. Det belaster innfestning mot karrosseri mer, og da trenger du sterkere festepunkt uten og ha forandret noe annet enn 1mm mindre bevegelse i foringene. (Sånn hypotetiskt)

Tenker veldigt høyt nå.
Og det er vel tusen meninger pr 100 motorsport ingeniører..

Så hva en med bil som hobby har og si, betyr vel fortryllende lite. :-D
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by uggla »

Jeg har ettermontert FM sine swaybars og merket stor forskjell, særlig på overgangene. Bilen krenger mye mindre som er en fordel i kjappe høyre/venstre-kombinasjoner som i f.eks autoslalom. Men bilen vil da krenge mindre som gir mindre negativ camber i lange svinger ettersom wishbone-opphenget da ikke får gjort jobben sin fullt ut. Men dette blir et kompromiss ifht bruk av bilen.

Det sies vel også at man ikke nødvendigvis får utnyttet stivere swaybars bak om man ikke har diff.sperre.

Men nå er det ikke alltid mest grep som er mest morsomt heller og bilen blir jo veldig gocart og lett å hive rundt med litt stivere understell.

Magnulf
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Agility »

Og så må man alltid sørge for at stivhet i sway bars front bak og fjærer front bak er i samsvar så ikke roll-coupple blir helt galt. Ellers kan man pluttselig sitte der med en livsfarlig overstyrt bil f.eks....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

Forklar roll couple på noob-norsk. Har sett det angitt i prosent, men skjønner ikkje heilt greia.
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Sunnmøring »

Eg køyrer ein relativt senka NA (raceland). Framme har eg 1cm før demparen treff bumpstop, mens bake har eg ca 2,5cm før eg treff bumpstop.
Har lyst på meir comfår på bekostning av kor 'flatt' blilen ligg i svingar, men eg har ikkje lyst å heve bilen meir.

Kva vil gi best resultat uten å ødlegge alle køyreegenskapar? Skjære ned bumpstops for å få meir vandring på demparane? Kansje fjærne krengestag både framme og bak?

EDIT: tower brace er vel berre for 'bling effekt' - mens frog arms eller liknande har stor betydning for styrefølelsen på bilen, spesielt på 89-93 NA
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Agility »

Roll coupple forklart:
http://www.schweigermotorsports.com/front-roll-couple/
Fikk testa det da jeg kjørte med 450 fjærer foran og 300 bak på Mazdaratin. Måtte ta av stabstaget bak, da funka bilen gull og RC kom innafor akseptable verdier.
FCM hadde et fint regneark på alt det der, men det finner jeg ikke igjen...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

Her er regnearket: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_6NA.htm
Målet for nøytral handling er då 50% FCM?
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Agility »

Du fant det ja...
Personlig liker jeg når du havner rett over 50% som jeg gjorde på Mazdarati'n da jeg tok vekk stabstaget bak
og jeg skrev feil lengre oppe her, jeg kjørte med 450 fjærer foran og 350 bak (ikke 300 som jeg skrev)...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

Har leikt litt med skjemaet og funne fram til ein kombinasjon av stag som gir original FCM og dobbel roll stiffness med Vmaxx (som er handla inn). Så får vi sjå kva det betyr i verkelegheita etterkvart.
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Sunnmøring »

Kjekt rekneark! Ser at eg også skal skru av bakre stabstag. Sånn som bilen min står no med coilovers, gir det meg FRC på 45,6% - det er vel ikkje så bra? Kan ikkje seie eg er misnøgd med bilen min, men så igjen er eg praktisk talt nede på bumpstops i alle svingar, om det har noko å bety?.

Ser eg får 47,9 når eg fjærnar bakre stag. Shaihk(?) fortel i ein av sine 'suspension truth' videoar at det også blir bedre comfår i mx5 av dette, men gler meg til å få verifisert dette sjølv.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Stabilisatorstag og kjøreegenskaper

Post by Teejay187 »

Jeg begynner å skjønne skjemaet. Ut i fra tallene så ser det ut til at bilen min aldri vil gynge igjen med de nye coiloverne :lol:
Post Reply