Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

80-85 ein plass.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by DrHolm »

Pen dobling, det!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Schmookk, der var den på plass gitt.

Image

Men fryktelig mye slanger og styr som skal på monteres, sjekkes og dobbelsjekkes.

Fylt på kjøleveske. Ingen lekkasjer.
Kjørt bensinpumpe og justert bensintrykk til 60psi (for E85).
Sjekket alle seks bensindyser. Ingen lekkasjer.

Mangler bare eksosanlegg og olje på girkasse og motor.
Da blir det nok oppstart og prøvetur i løpet av et par dager.

Har bestilt tid for tuning hos Racelab i Rakkestad uka etter påske.
Skal justere for to ladetrykk og for både bensin og E85.
Stakkars dyno-operatør :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:80-85 ein plass.
Den er litt pessimistisk.
For en 116Hk MX5 (1989-1993) så regner man 90Hk på bakhjula.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re:

Post by DrHolm »

Rudolf wrote:
Den er litt pessimistisk.
For en 116Hk MX5 (1989-1993) så regner man 90Hk på bakhjula.

Erik[/quote]

Man kan jo regne til krampa tar en... Når en måler opp til flere 140hk NB'er til ~100whp til sammenligning.

Skulle gjerne vært flua på veggen når du skal få den justert!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Hauk »

Har sett flere originale 1,8 NAer (130 hk) på benk, og de ligger på rundt 100-105 hk på bakhjula. Men det er jo selvsagt en joker-nord faktor på/mellom de forskjellige benkene.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by brokkoli »

Det blir flott med skikkelig tuning, Erik. Hvilke trykk blir det denne gangen, noe du sikter etter?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

brokkoli wrote:Det blir flott med skikkelig tuning, Erik. Hvilke trykk blir det denne gangen, noe du sikter etter?
Jeg skal tune med utveksling 1:1.47 som gir 10-12 psi og 1:1.69 som gir 16-18 psi.

Tipper jeg kommer til å kjøre med 10-12 psi til "daglig".
Da kan jeg kjøre med både bensin og E85 uten å tenke på tenningsretardering eller andre justeringer.

16-18 psi blir for banekjøring og fortrinnsvis med E85.
"Rudolf Racing mode" heter det vist :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re:

Post by Agility »

Rudolf wrote:
brokkoli wrote:Det blir flott med skikkelig tuning, Erik. Hvilke trykk blir det denne gangen, noe du sikter etter?
Jeg skal tune med utveksling 1:1.47 som gir 10-12 psi og 1:1.69 som gir 16-18 psi.

Tipper jeg kommer til å kjøre med 10-12 psi til "daglig".
Da kan jeg kjøre med både bensin og E85 uten å tenke på tenningsretardering eller andre justeringer.

16-18 psi blir for banekjøring og fortrinnsvis med E85.
"Rudolf Racing mode" heter det vist :wink:

Erik
Kan du sette opp systemet for automatisk tennings retardering etterhvert som trykket øker, eller må du sette inn mere rallemikk ?!?
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote: Kan du sette opp systemet for automatisk tennings retardering etterhvert som trykket øker, eller må du sette inn mere rallemikk ?!?
Det kan jeg.
Det blir styrt automatisk på bakgrunn av de verdier jeg legger inn.

Det er bare litt skepsis til å skulle endre på for mange parametere/innstillinger hver gang jeg endrer drivstoff.
I dag endrer jeg bare bensintrykk når jeg endrer drivstoff.
Da får jeg umiddelbar og pålitelig tilbakemelding fra Air-Fuel måleren som sier fra om innstillingene er rett.

Hvis jeg er avhengig av å justere tenningsretardasjonen i tillegg, så vil jeg ikke få like klar tilbakemelding på det.
(Med unntak av evt. tenningsbank)

Tenningsbank hører jeg jo ikke når jeg kjører på bane for da hører jeg jo på radio.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re:

Post by DrHolm »

Rudolf wrote:
Agility wrote: Kan du sette opp systemet for automatisk tennings retardering etterhvert som trykket øker, eller må du sette inn mere rallemikk ?!?
Det kan jeg.
Det blir styrt automatisk på bakgrunn av de verdier jeg legger inn.

Det er bare litt skepsis til å skulle endre på for mange parametere/innstillinger hver gang jeg endrer drivstoff.
I dag endrer jeg bare bensintrykk når jeg endrer drivstoff.
Da får jeg umiddelbar og pålitelig tilbakemelding fra Air-Fuel måleren som sier fra om innstillingene er rett.

Hvis jeg er avhengig av å justere tenningsretardasjonen i tillegg, så vil jeg ikke få like klar tilbakemelding på det.
(Med unntak av evt. tenningsbank)

Tenningsbank hører jeg jo ikke når jeg kjører på bane for da hører jeg jo på radio.
:wink:

Erik
Hva med en flexifuel-sensor?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Bubba »

...eller kjølevæske uten vann. Hvis produktet holder det det lover, kan det også redusereproblemet med tenningsbank.

http://d5otzd52uv6zz.cloudfront.net/eb6 ... 4f-800.jpg
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DrHolm wrote: Hva med en flexifuel-sensor?
Jeg ser ikke helt vitsen med det.
Jeg vet jo når jeg fyller E85 eller bensin.

Da bare justerer jeg bensintrykket med en umbraconøkkel samtidig.
Det tar ca. 30sekunder.
Etter at jeg har begynt å kjøre sjekker jeg A/F-forholdet på meteret.

Så kunne man jo si at jeg samtididig kunne justert tenningsforholdet avhengig av drivstoff og ladetrykk.
Blir litt mere styr da ...

Hva tenkte du at jeg skulle bruke flexifuel-sensoren til?
Bygge automatikk som både justerer tenning og bensintrykk utifra den?
Bubba wrote:...eller kjølevæske uten vann. Hvis produktet holder det det lover, kan det også redusereproblemet med tenningsbank.

http://d5otzd52uv6zz.cloudfront.net/eb6 ... 4f-800.jpg
Kjenner til det produktet.
Jeg har ingen problemer med kjøling/kjølevann.

Det er nok bedre å justere tenningsretardering for å unngå tenningsbank.
Men det gjelder som sagt bare ved kjøring med bensin og 16-18psi ladetrykk.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf har for øvrig våknet.
Han tikker litt, men er ellers i god form.

Skal hilse så mye :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Rudolf (mye bilder)

Post by vidarlavoll »

Rudolf wrote:Rudolf har for øvrig våknet.
Han tikker litt, men er ellers i god form.

Skal hilse så mye :)

Erik
Hilse tilbake, en skvett sanasol for hikken ;)
Post Reply