Bilen står skeivt!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: RE: Re: Bilen står skeivt!

Post by MX-Jon »

Ncom wrote:
MX-Jon wrote:Veldig mye tungt i hanskerommet? :D

Hvordan var den før du monterte coilovers?
Hehe!
Bilen hadde kappafjærer :P så tipper den ble kappa slik at bilen stod plant.
Har du de gamle fjærene fortsatt så du kan se om de er like lange?
Hvis de er kappet likt betyr jo det at det er noe av det du har gjort som har ført til at den ble skeiv.
Hvis de er kappet ulikt tyder det på at det er noe annet på bilen din som er skeivt.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ncom
500 RPM
500 RPM
Posts: 68
Joined: 28 Apr 2015, 19:07
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Bilen står skeivt!

Post by Ncom »

MX-Jon wrote:
Ncom wrote:
MX-Jon wrote:Veldig mye tungt i hanskerommet? :D

Hvordan var den før du monterte coilovers?
Hehe!
Bilen hadde kappafjærer :P så tipper den ble kappa slik at bilen stod plant.
Har du de gamle fjærene fortsatt så du kan se om de er like lange?
Hvis de er kappet likt betyr jo det at det er noe av det du har gjort som har ført til at den ble skeiv.
Hvis de er kappet ulikt tyder det på at det er noe annet på bilen din som er skeivt.
Hmm.. godt tenkt.
Usikker om jeg fortsatt har dem, mener å huske at jeg kasta dem i containeren, og tente på containern etterpå!
Men jeg skal sjekke etter jobb i dag! Takk for tips :D
93 NA Racing Miata viewtopic.php?f=19&t=19302
91 Celica GT4 ST185
13 Suzuki GSR750
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Miatapowers »

Tror eg ville tatt alt av igjen eg, :) Sjekket at alt er gjort rett, dette skal ikke vera mulig i grunn. Sjekk at det er rett nr på fjærene, om du har byttet forran og bak, så er det ikke lik styrke, muligens feil lengde på fjærene også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Miatapowers »

Hadde en opel manta eg kjøpte som en første bil, stylet og pen utvendig, men kappet fjærer i ulik lengde, og viste seg når eg skulle vrake den at ramma var bristet også, dette kjørte eg rundt med i over 2 år, godkjente den på biltilsynet og alt den tiden :) Var ikke så kresne på tuv papirer på senkesett då..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ncom
500 RPM
500 RPM
Posts: 68
Joined: 28 Apr 2015, 19:07
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Ncom »

Hehe, såpass ja!
jeg tror egentlig at bilen min har mange forskjellige ørsmå skeivheter som til sammen utgjør ganske mye når du kommer utpå hjulene :P
jeg har nå justert bilen på coiloverne slik at den står plant. alle coiloverne er justert innafor det som står i TUV-papiran. Det får bare bli sånn :P
93 NA Racing Miata viewtopic.php?f=19&t=19302
91 Celica GT4 ST185
13 Suzuki GSR750
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Miatapowers »

Dette er bare rart, eg ville prøvd å fått veid bilen på alle hjul, er det mye det var snakk om ? Når eg har godkjent mine coilovers på diverse biler, så har dem faktisk målt gjengene på alle hjul så godt det lot seg gjøre..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ncom
500 RPM
500 RPM
Posts: 68
Joined: 28 Apr 2015, 19:07
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Ncom »

JEG FANT SVARET!
Etter bilen var på 4hjulskontroll så fikk jeg papiret og jeg stusset på to verdier med stor forskjell.
SAI-verdiene på høyre og venstre (Steering axis inclination) var henholdsvis 11 grader og 17 grader.
Det betyr at fjærbeinet på venstre side forran har en står mer "rett ned" enn hva fjærbeinet på høyre forran har.
Verkstedleder på strandveien auto i Trondheim bekreftet dette.
Dette betyr jo da at hjulet på venstre forran blir presset mer ned enn hva det blir på høyre side.
Dette skyldes kanskje skeivheter i toppen hvor top-mounten er festa?

anyways. bilen ble i allefall godkjent og coilovers er på vei inn i vognkort :)
93 NA Racing Miata viewtopic.php?f=19&t=19302
91 Celica GT4 ST185
13 Suzuki GSR750
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Trouble »

Gratulerer!
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Bilen står skeivt!

Post by Sunnmøring »

Sidan sai er ulik frå side til side, er det då ei muligheit at camber boltene framme er stilt asymmetrisk?
For eksempel at boltane på høgre og venstre bærearm står maks til venstre, som då effektivt forskyv heile framakslingen sidelengs.
Det vil vel gi ulike sai verdiar, og det burde vere mulig å fikse?

Bra det blir godkjent likevel da! Det er vel ikkje så mykje en merkar av det egentlig. :p
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Ncom
500 RPM
500 RPM
Posts: 68
Joined: 28 Apr 2015, 19:07
Status: Offline

Re: RE: Re: Bilen står skeivt!

Post by Ncom »

Sunnmøring wrote:Sidan sai er ulik frå side til side, er det då ei muligheit at camber boltene framme er stilt asymmetrisk?
For eksempel at boltane på høgre og venstre bærearm står maks til venstre, som då effektivt forskyv heile framakslingen sidelengs.
Det vil vel gi ulike sai verdiar, og det burde vere mulig å fikse?

Bra det blir godkjent likevel da! Det er vel ikkje så mykje en merkar av det egentlig. Image
Takk for godt tips :)
Men disse er dobbeltsjekket, så de skal være greie altså.. nesten rart at BT reagerer så sterkt på litt caster og camber når man har sai-verdier som er helt på jordet [FACE WITH TEARS OF JOY]
93 NA Racing Miata viewtopic.php?f=19&t=19302
91 Celica GT4 ST185
13 Suzuki GSR750
Post Reply