høye eksosverdier-krise!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

Jeg hadde bilen på eu kontroll og fikk grundig underkjent på eksosverdier.

co: 7.37 % vol
hc: 393 ppm vol
co2: 8,9%
o2: 2,12%
lambda 0,861

kan noen si meg hva som forårsker disse veriene?
katalysator og lambdasonde er forholdsvis nye.

byttet blokka på bilen på forsommeren.
Kan det være jeg ha gjort noe feil vedrørende reg-reima?
Jeg sleit med å time motoren. reimhjulet har to hakk. ingen av dem var i nærheten av måleskiva når jeg skulle time.
puttet oljepinnen i sylinder1 og fant TDC kjente etter den lille tappen innemellom skruene på veivhjulet. det stod rett opp, så jeg regner med det er som det skal. satte en hvit dott på tdc, på reimhjulet, og startet motoren. med timinglyset stod prikken da på 10.
Jeg kan vel ikke ha montert reimhjulet feil? det er vel ikke er mulig? (bignose)

sliter litt nå.
bilen skulle vært eu-godkjent ila juni, jeg hark tid eller mulighet til å mekke..
får vel avskilte kjerra :-(
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

Glemte å nevne at tomgangen var høy etter blokk-skiftet. Justerte ned med tomgangsskruen. Ingen luflekkasjer. Synes det er rart tomgangen plutselig var høyere enn før blokk-skiftet. Oljeteykket er også veldig høyt, selv om oljen er ny. Motoren er forøvrig responsiv og kjapp
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by Stalfa »

Ingen lekkasjer? Har du sjekket?
NGK plugger?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

må i såfall være eksoslekkasje. hadde av hele eksosanlegget ved blokk-byttet.
har sprayet med startgass så ingen falsk luft.
plugger og ledninger er som før blokk byttet og fungerte da som det skulle.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by MX-Jon »

Har du sjekket eventuelle feilkoder?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by Stalfa »

Zalo-vann og trykkluft hjalp meg til å finne eksoslekasje.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

ingen feilkoder.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

tror ikke det kan ha med eksos å gjøre. mannen på verkstedet sa at noen av verdiene indikerer for høy bensintilførsel/ fet blanding.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

angående problemene mine med timing , og at timingmerket er langt utenfor skalaen kan tyde på at den ytre delen av reimhjulet har rotert. det er vel todelt med en vulkanisering? har ihvertfall lest om folk som må lage nytt tdc-merke på reimhjulet.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by helly »

Sjekk om du har lekkasje før O2 sensoren. Det kan lage mye tull.
Byttet du eksospakning når du monterte manifolden?
1990 1.6
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by mojo-91 »

Jepp, byttet metallpakningen. Har Racingbeat grenrør. Hvordan sjekker jeg om det er lekkasje?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by Miatapowers »

Min erfaring er at det skal leke endel eksos før det slår så mye ut på måling,iallefall kraftig lett å finne ut hvor.. ville sjekket reimhjulene dine engang til eg, og er det montert en original eller en slik budget catalysator sak, eg har slitt med dem billige og fått den kjapt igjennom der hvor testern har prøvd noen ganger til det gikk akkurat..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by Miatapowers »

Image

Du har litt lav lambda, så tilsier du gir den litt mye bensin, lamda sensoren er strøken ? Eventuelt tenning så er ute som du mistenkte :)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by Stalfa »

Mål motstanden på lambdaen?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: høye eksosverdier-krise!!

Post by Miatapowers »

Kan vera mye gale igrunn, Siden lamda er for lav, så ville eg sjekket om lmm er treg, kaldstart tempsensoren til ecu er ok.. Og ikke minst tenningsdeler..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply