Prøvekjøring av ND
Moderator: Styremedlemmer
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Dette ble utrolig bra! Takk for innsatsen 2re..
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Send en takknemlig tanke til Mazda
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Knallbra treff, hils Mazda og si takk !!!
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Trouble wrote:Dette ble utrolig bra! Takk for innsatsen 2re..
Beskjeden formann, det blir ikke noe utav noe uten at noen ordner noe.2re wrote:Send en takknemlig tanke til Mazda
Men nå er jeg (og kanskje andre som ikke kunne stille rundt omkring i det ganske land) spent på ferske intrykk fra de som prøvekjørte....
Ble det tommel opp og fremad i alle retninger?
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Den føltes rett og slett ut som en ny MX-5. Den var akkurat like morsom som de forrige generasjonene, bare i en ny og litt mer teknisk innpakning
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Fin beskrivelse av opplevelsenTrouble wrote:Den føltes rett og slett ut som en ny MX-5. Den var akkurat like morsom som de forrige generasjonene, bare i en ny og litt mer teknisk innpakning
Jeg synes styringen ble "litt for teknisk", ellers en super bil.
Blir spennende med litt større motor.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Likte bilen veldig godt.
Hørte at noen hadde innvendinger mot den elektriske servostyringa. Litt uvant, men føltes ingenlunde nervøst eller vinglende.
Et par dagers kjøring så føles det helt greit vil jeg tro.
Interiør er jo bare helt supert.
Siden bilen har krympet noe er en av konsekvensene beklageligvis at bagasjerommet er betydelig mindre.
Dersom det stemmer at prisforskjellen er under 60K på 1,5 vs 2,0 ville jeg uten tvil gått for 2,0.
1,5 er helt grei, jevnt og fint drag, men man vil nok alltid sitte med en følelse av at det hadde vært greit med litt mer.
Konklusjon: Veldig bra!
Hørte at noen hadde innvendinger mot den elektriske servostyringa. Litt uvant, men føltes ingenlunde nervøst eller vinglende.
Et par dagers kjøring så føles det helt greit vil jeg tro.
Interiør er jo bare helt supert.
Siden bilen har krympet noe er en av konsekvensene beklageligvis at bagasjerommet er betydelig mindre.
Dersom det stemmer at prisforskjellen er under 60K på 1,5 vs 2,0 ville jeg uten tvil gått for 2,0.
1,5 er helt grei, jevnt og fint drag, men man vil nok alltid sitte med en følelse av at det hadde vært greit med litt mer.
Konklusjon: Veldig bra!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Tight og fin å kjøre, gode tilbakemeldinger fra chassi, men mangla litt kontakt med veien via rattet og lett på styringa, men har jo bare kjørt en relativt kort tur, så det hadde nok gått seg til ganske kjappt regner jeg med. Hyggelig effekt på 1.5 med to voksne karer i bilen
Bra girkasse og drag i oppoverbakke på høyt gir. Fantastiske de Recarosetene. Veldig godt skrudd sammen, altså ingen knirking til tross for at bilen sikkert er piska godt rundt de 7000km den har gått...
Kunne godt bytta ut Special'n i en sånn...
Bra girkasse og drag i oppoverbakke på høyt gir. Fantastiske de Recarosetene. Veldig godt skrudd sammen, altså ingen knirking til tross for at bilen sikkert er piska godt rundt de 7000km den har gått...
Kunne godt bytta ut Special'n i en sånn...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
- 1,5 litern overrasket. Mye mer "grunt" i bunn enn en 1,5 liter har rett til å ha. (Dette med to voksne karer i). Sannsynligvis en motor med bedre powerband enn min NA8.
- Veldig gode bremser.
- Bodyroll var ikke noe jeg la merke til.
- Fantastiske seter.
- Opplever den som mindre/trangere inni enn NA. Trivia: Benplassen (knærne) er 2 cm kortere på passasjersiden. Kjørte med taket nede - så takhøyde ble ikke vurdert.
- Litt lett clutch? Uansett vanesak.
- Virker som om frontruta er smalere på denne enn f.eks NA? Litt mer vind oppe i høyden på sidene.
- Digg girkasse. 6 gir. Ca 2000 RPM i sjette i 80 km/t.
- Styringa. Hmm. Beste el. servo jeg har prøvd. Presis nok, veldig lett, ingen dødgang noen steder... men ingen/lite feedback. Man mister en av "sensorene" man har i en NA.
Det var fuktig på veiene og jeg var førstemann ut. Kjørte som en prest.
Takk til Mazda Norge for prøvekjøringa!
- Veldig gode bremser.
- Bodyroll var ikke noe jeg la merke til.
- Fantastiske seter.
- Opplever den som mindre/trangere inni enn NA. Trivia: Benplassen (knærne) er 2 cm kortere på passasjersiden. Kjørte med taket nede - så takhøyde ble ikke vurdert.
- Litt lett clutch? Uansett vanesak.
- Virker som om frontruta er smalere på denne enn f.eks NA? Litt mer vind oppe i høyden på sidene.
- Digg girkasse. 6 gir. Ca 2000 RPM i sjette i 80 km/t.
- Styringa. Hmm. Beste el. servo jeg har prøvd. Presis nok, veldig lett, ingen dødgang noen steder... men ingen/lite feedback. Man mister en av "sensorene" man har i en NA.
Det var fuktig på veiene og jeg var førstemann ut. Kjørte som en prest.
Takk til Mazda Norge for prøvekjøringa!
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Jeg rakk ikke... Men morsomt med skildringer, uansett!
Fabian
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Interessant lesning. Jeg er borderline lang i ryggen for NA (hender håret fryser fast i hardtoppen vinterstid) , og jeg opplevde frontruteramma som litt lavere ved prøvesitting på Østerås.
Time will show, man krymper jo litt med alderen.
Time will show, man krymper jo litt med alderen.
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Man sitter mer innpakket, men meget behagelig. Setene passet meg ekstremt bra og bilen virker skrudd sammen etter mine mål, noe den antagelig også er Da jeg satt i bilen hos Østerås var jeg litt skeptisk til forskjermenes buede form sett fra førerplassen i forhold til følelse med hvor bilens hjørne faktisk befinner seg. Men dette er ikke tema ved kjøring. Jeg var sistemann ut og kjørte dermed alene, og det var nesten tørt. Dermed kjørte ikke jeg som en prest akkurat Jeg koste meg mest i 4 gir og turtall, men den drar jo greit over det hele. Som de andre var inne på er dette en ny bil med ultrabehagelig, lett og presis styring, men man savner den direkte styringa i NA. Faktisk var det slett ikke verst å sette seg i sin gamle sliter etterpå; disse er i slekt
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Noen som har noe å si om fartsfølelsen? 100 i ND føltes mye saktere enn samme hastighet på samme kveld og vei i NA og senket NC..
Sendt fra min SM-G925F via Tapatalk
Sendt fra min SM-G925F via Tapatalk
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Prøvekjøring av ND
Enig...Trouble wrote:Noen som har noe å si om fartsfølelsen? 100 i ND føltes mye saktere enn samme hastighet på samme kveld og vei i NA og senket NC..
Sendt fra min SM-G925F via Tapatalk
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD