The Importance of Lightweight Wheels Explained

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3209
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by 2re »

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1143
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by obi-one »

Couldn't agree more. 8)
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1913
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Trym N1290 »

Tullete.
Jo tyngre jo bedre! Blir som vekter. Når du først får fart på de, så hjelper den med å holde drivet på bilen ut av svingene. Jo lenger ut av senter på felgen tyngden ligger, jo bedre er det.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1122
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by MX-Jon »

Trym N1290 wrote:Tullete.
Jo tyngre jo bedre! Blir som vekter. Når du først får fart på de, så hjelper den med å holde drivet på bilen ut av svingene. Jo lenger ut av senter på felgen tyngden ligger, jo bedre er det.
Helt enig. Dessuten skjønner jeg meg ikke på alle disse som mener at jorda er rund. Bare tull alt sammen. :lol:
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1913
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Trym N1290 »

Når ble den det? 8)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
perhenn
500 RPM
500 RPM
Posts: 85
Joined: 30 Jul 2013, 10:40
Medlemsnummer: 1078
Location: Lillehammer
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by perhenn »

Det er opplest og vedtatt, ufjærende vekt skal være så lav som mulig. Det gir best kjøreegenskaper.
Ferdig snakka!!
:oops:
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1122
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by MX-Jon »

At noe er opplest og vedtatt behøver ikke bety at det er riktig. Det er mange saker som har vært vedtatt men at man etterpå har oppdaget at vedtaket var på feil grunnlag. Ref vedtaket om at jorda er flat, at lysets hastighet er den høyeste hastighet som kan oppnås eller at formueskatten bør heves/senkes/beholdes uendret (stryk det som ikke passer).
Så hvis noen har noen gode argumenter mot noe som er vedtatt så er det dumt å avvise disse fullstendig før man har hørt på hva det dreier seg om. Hadde man alltid avvist nye forslag hadde jorda fortsatt vært flat.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1913
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Trym N1290 »

Men vi kan vedta at jeg bare kødda..
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1122
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by MX-Jon »

Fillern, jeg som håpet jeg kunne få startet en ny trend her med blytunge hjul så kunne jeg få kjøpt alle de superlette hjulene bbbillig
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1143
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by obi-one »

Jeg mener vi kan fastslå at

1) Jorda er rund
2) Racerbaner er runde

altså 3) er Jorda en Racerbane.

I praksis så burde vel dette bety at kjører man fort nok på den runde Racerbanen Jorda, så burde man kunne legge til letthet ved å ta av de to hjula som er innerst hele tiden, for å spare vekt.
Da ville det også bli mange superlette hjul til salgs!

.....eller ble det for mange lettøl......
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3041
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Hauk »

obi-one wrote:altså 3) er Jorda en Racerbane.

I praksis så burde vel dette bety at kjører man fort nok på den runde Racerbanen Jorda, så burde man kunne legge til letthet ved å ta av de to hjula som er innerst hele tiden, for å spare vekt.
Da ville det også bli mange superlette hjul til salgs!

.....eller ble det for mange lettøl......
Trivia: Jorda har en omkrets på 40.070 km ved ekvator. Dvs. hvis man starter i Kongo og kjører vestover mot Gabon i 1.670 km/t så vil bilen faktisk stå i ro mens jorda forsvinner østover under en.

Trivia 2: For å oppnå det samme ved Nordkapp (72nde nordlige breddegrad) trengs bare 516 km/t.

Fascinerende.

(Cos(breddegrad)*1670)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Ørnbjørn »

Samme Enkei-felg; sterkere og tyngre felger er raskere enn lettere versjon: http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=479110

Image

Har sett andre tester også der de tok felger i kategorien anker og det gikk like fort som lette felger.
Men! Lettere felger er digg å køyre med. På MX-5 med originaleffekt; lette felger med tett på original ET eller! originalfelger <3
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3060
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Stalfa »

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3041
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Hauk »

Fan ass, må man begynne å tenke på fleksinga i felger også nå?

Minst mulig uavfjæra vekt er er viktig ved ujevnt underlag. Kjører man på et biljardbord så er det ikke så viktig. Så er jo frågan; hvordan er den norske veistandarden? :)

Edit: også har man jo fordelen med aks/brems med lette felger. Kommer mye an på banen man skal kjøre på.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained

Post by Rudolf »

Snørr og barter

Jeg har etter hvert (ting tar tid, selv med bratt lærekurve) lært meg at:
Det er veldig viktig å skille mellom banekjøring og (inspirert?) kjøring på landevei ved valg av hjul/dekk og justering av understell.
Det virker som noen kanskje blander kortene litt her.

Det som er optimalt for å knive hundredeler på banen, er ikke nødvendigvis noe særlig å kjøre med til daglig, og vise versa.
Men det hender.

Jeg var tidligere helt Nazi på original ET og null skrubbradius.
Men etter hvert skjønner jeg at lav(ere) ET kan være nødvendig for optimale kjøreegenskaper på bane.
Litt bumpsteer må man kunne tåle på en bane med flat asfalt.

På bane vil brede dekk (selv om det gir ekstra tyngde og ET) gi økt veigrep.
Stive (ubehagelige) fjærer og kraftige krengestag gir mindre roll og muliggjør høyere hastighet i svingene.
Relativt mye senk, vil gi lavt tyngdepunkt og bedre grepet i svingene ved høy hastighet.

Men å tro at søndagsturen (selv om den kjøres inspirert) vil nyte godt av en banerigget bil blir helt feil.
Særlig en bil som MX5, som i utgangspunktet er helt nydelig å kjøre på landeveien.

Dette er jo selvfølgeligheter for mange, men enkelte roter nok litt i begrepene her.
95% av de som kjører MX5 (og andre sportslige biler) bruker jo aldri bilen på bane.
Da blir det meningsløst å konvertere et nydelig velbalansert kjøreredskap til en ufyselig stiv og ubehagelig doning som ødelegger de flotte egenskapene bilen ble levert med fra fabrikken.

At en skamsenket MX5 med breie hjul kan øke "barskefaktoren" er jo en helt annen sak.
Men høy barskefaktor vil sjelden øke kjøregleden til/fra bensinstasjonen.
Eller kanskje den vil det :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply