The Importance of Lightweight Wheels Explained
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3209
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
The Importance of Lightweight Wheels Explained
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1913
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Tullete.
Jo tyngre jo bedre! Blir som vekter. Når du først får fart på de, så hjelper den med å holde drivet på bilen ut av svingene. Jo lenger ut av senter på felgen tyngden ligger, jo bedre er det.
Jo tyngre jo bedre! Blir som vekter. Når du først får fart på de, så hjelper den med å holde drivet på bilen ut av svingene. Jo lenger ut av senter på felgen tyngden ligger, jo bedre er det.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 1122
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Helt enig. Dessuten skjønner jeg meg ikke på alle disse som mener at jorda er rund. Bare tull alt sammen.Trym N1290 wrote:Tullete.
Jo tyngre jo bedre! Blir som vekter. Når du først får fart på de, så hjelper den med å holde drivet på bilen ut av svingene. Jo lenger ut av senter på felgen tyngden ligger, jo bedre er det.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1913
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Når ble den det?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 500 RPM
- Posts: 85
- Joined: 30 Jul 2013, 10:40
- Medlemsnummer: 1078
- Location: Lillehammer
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Det er opplest og vedtatt, ufjærende vekt skal være så lav som mulig. Det gir best kjøreegenskaper.
Ferdig snakka!!
Ferdig snakka!!
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
-
- 7200 RPM
- Posts: 1122
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
At noe er opplest og vedtatt behøver ikke bety at det er riktig. Det er mange saker som har vært vedtatt men at man etterpå har oppdaget at vedtaket var på feil grunnlag. Ref vedtaket om at jorda er flat, at lysets hastighet er den høyeste hastighet som kan oppnås eller at formueskatten bør heves/senkes/beholdes uendret (stryk det som ikke passer).
Så hvis noen har noen gode argumenter mot noe som er vedtatt så er det dumt å avvise disse fullstendig før man har hørt på hva det dreier seg om. Hadde man alltid avvist nye forslag hadde jorda fortsatt vært flat.
Så hvis noen har noen gode argumenter mot noe som er vedtatt så er det dumt å avvise disse fullstendig før man har hørt på hva det dreier seg om. Hadde man alltid avvist nye forslag hadde jorda fortsatt vært flat.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1913
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Men vi kan vedta at jeg bare kødda..
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 1122
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Fillern, jeg som håpet jeg kunne få startet en ny trend her med blytunge hjul så kunne jeg få kjøpt alle de superlette hjulene bbbillig
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1143
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Jeg mener vi kan fastslå at
1) Jorda er rund
2) Racerbaner er runde
altså 3) er Jorda en Racerbane.
I praksis så burde vel dette bety at kjører man fort nok på den runde Racerbanen Jorda, så burde man kunne legge til letthet ved å ta av de to hjula som er innerst hele tiden, for å spare vekt.
Da ville det også bli mange superlette hjul til salgs!
.....eller ble det for mange lettøl......
1) Jorda er rund
2) Racerbaner er runde
altså 3) er Jorda en Racerbane.
I praksis så burde vel dette bety at kjører man fort nok på den runde Racerbanen Jorda, så burde man kunne legge til letthet ved å ta av de to hjula som er innerst hele tiden, for å spare vekt.
Da ville det også bli mange superlette hjul til salgs!
.....eller ble det for mange lettøl......
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3041
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Trivia: Jorda har en omkrets på 40.070 km ved ekvator. Dvs. hvis man starter i Kongo og kjører vestover mot Gabon i 1.670 km/t så vil bilen faktisk stå i ro mens jorda forsvinner østover under en.obi-one wrote:altså 3) er Jorda en Racerbane.
I praksis så burde vel dette bety at kjører man fort nok på den runde Racerbanen Jorda, så burde man kunne legge til letthet ved å ta av de to hjula som er innerst hele tiden, for å spare vekt.
Da ville det også bli mange superlette hjul til salgs!
.....eller ble det for mange lettøl......
Trivia 2: For å oppnå det samme ved Nordkapp (72nde nordlige breddegrad) trengs bare 516 km/t.
Fascinerende.
(Cos(breddegrad)*1670)
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Samme Enkei-felg; sterkere og tyngre felger er raskere enn lettere versjon: http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=479110
Har sett andre tester også der de tok felger i kategorien anker og det gikk like fort som lette felger.
Men! Lettere felger er digg å køyre med. På MX-5 med originaleffekt; lette felger med tett på original ET eller! originalfelger <3
Har sett andre tester også der de tok felger i kategorien anker og det gikk like fort som lette felger.
Men! Lettere felger er digg å køyre med. På MX-5 med originaleffekt; lette felger med tett på original ET eller! originalfelger <3
-
- 7200 RPM
- Posts: 3060
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Teori.
Praksis.Ørnbjørn wrote: http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=479110"
Edit=> fikse url.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3041
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Fan ass, må man begynne å tenke på fleksinga i felger også nå?
Minst mulig uavfjæra vekt er er viktig ved ujevnt underlag. Kjører man på et biljardbord så er det ikke så viktig. Så er jo frågan; hvordan er den norske veistandarden?
Edit: også har man jo fordelen med aks/brems med lette felger. Kommer mye an på banen man skal kjøre på.
Minst mulig uavfjæra vekt er er viktig ved ujevnt underlag. Kjører man på et biljardbord så er det ikke så viktig. Så er jo frågan; hvordan er den norske veistandarden?
Edit: også har man jo fordelen med aks/brems med lette felger. Kommer mye an på banen man skal kjøre på.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Snørr og barter
Jeg har etter hvert (ting tar tid, selv med bratt lærekurve) lært meg at:
Det er veldig viktig å skille mellom banekjøring og (inspirert?) kjøring på landevei ved valg av hjul/dekk og justering av understell.
Det virker som noen kanskje blander kortene litt her.
Det som er optimalt for å knive hundredeler på banen, er ikke nødvendigvis noe særlig å kjøre med til daglig, og vise versa.
Men det hender.
Jeg var tidligere helt Nazi på original ET og null skrubbradius.
Men etter hvert skjønner jeg at lav(ere) ET kan være nødvendig for optimale kjøreegenskaper på bane.
Litt bumpsteer må man kunne tåle på en bane med flat asfalt.
På bane vil brede dekk (selv om det gir ekstra tyngde og ET) gi økt veigrep.
Stive (ubehagelige) fjærer og kraftige krengestag gir mindre roll og muliggjør høyere hastighet i svingene.
Relativt mye senk, vil gi lavt tyngdepunkt og bedre grepet i svingene ved høy hastighet.
Men å tro at søndagsturen (selv om den kjøres inspirert) vil nyte godt av en banerigget bil blir helt feil.
Særlig en bil som MX5, som i utgangspunktet er helt nydelig å kjøre på landeveien.
Dette er jo selvfølgeligheter for mange, men enkelte roter nok litt i begrepene her.
95% av de som kjører MX5 (og andre sportslige biler) bruker jo aldri bilen på bane.
Da blir det meningsløst å konvertere et nydelig velbalansert kjøreredskap til en ufyselig stiv og ubehagelig doning som ødelegger de flotte egenskapene bilen ble levert med fra fabrikken.
At en skamsenket MX5 med breie hjul kan øke "barskefaktoren" er jo en helt annen sak.
Men høy barskefaktor vil sjelden øke kjøregleden til/fra bensinstasjonen.
Eller kanskje den vil det
Erik
Jeg har etter hvert (ting tar tid, selv med bratt lærekurve) lært meg at:
Det er veldig viktig å skille mellom banekjøring og (inspirert?) kjøring på landevei ved valg av hjul/dekk og justering av understell.
Det virker som noen kanskje blander kortene litt her.
Det som er optimalt for å knive hundredeler på banen, er ikke nødvendigvis noe særlig å kjøre med til daglig, og vise versa.
Men det hender.
Jeg var tidligere helt Nazi på original ET og null skrubbradius.
Men etter hvert skjønner jeg at lav(ere) ET kan være nødvendig for optimale kjøreegenskaper på bane.
Litt bumpsteer må man kunne tåle på en bane med flat asfalt.
På bane vil brede dekk (selv om det gir ekstra tyngde og ET) gi økt veigrep.
Stive (ubehagelige) fjærer og kraftige krengestag gir mindre roll og muliggjør høyere hastighet i svingene.
Relativt mye senk, vil gi lavt tyngdepunkt og bedre grepet i svingene ved høy hastighet.
Men å tro at søndagsturen (selv om den kjøres inspirert) vil nyte godt av en banerigget bil blir helt feil.
Særlig en bil som MX5, som i utgangspunktet er helt nydelig å kjøre på landeveien.
Dette er jo selvfølgeligheter for mange, men enkelte roter nok litt i begrepene her.
95% av de som kjører MX5 (og andre sportslige biler) bruker jo aldri bilen på bane.
Da blir det meningsløst å konvertere et nydelig velbalansert kjøreredskap til en ufyselig stiv og ubehagelig doning som ødelegger de flotte egenskapene bilen ble levert med fra fabrikken.
At en skamsenket MX5 med breie hjul kan øke "barskefaktoren" er jo en helt annen sak.
Men høy barskefaktor vil sjelden øke kjøregleden til/fra bensinstasjonen.
Eller kanskje den vil det
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package