Klassisk trimming

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 24 Jun 2014, 08:33
Status: Offline

Klassisk trimming

Post by Kvikksølv »

Etter noen runder med Biltilsynet har jeg måttet innse at det å få godkjent en NC 1,8L med turbo og 158hk (samme som NC 2.0) er tilnærmet umulig. Mazda Norge har til og med vært så velvillige at de har bekreftet at bilene er teknisk identiske, men nei! Bilen har ikke vært levert fra fabrikk med denne løsningen, og da var det nei.
Men - det er jo mulig å trimme litt på godt, gammelt vis. Bytte av kamaksler, grenrør, og luftfilter sammen med justering av motorstyring skal kunne gi 1.8L rundt 175 hk. Noen som har forsøkt noe liknende?
Kurti
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 06 Sep 2016, 07:41
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Kurti »

Spennende link. Håper du holder oss oppdatert mht.utviklingen.
2010 NC RC 1.8
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by MX-Jon »

Hva var grunnen til avslaget? På NA'ene godkjenner de jo økt ytelse opp til det tilsvarende modell er levert med, ref flere kompressorgodkjenninger? Er jo merkelig at ikke det samme kan gjøres med NC? Eller var det fordi turbo lettere kan modifiseres til å gi økt ytelse etterpå?
Last edited by MX-Jon on 01 Jan 2017, 22:53, edited 1 time in total.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Rudolf »

Kanskje han ikke har snakket med ombyggingsgruppa.
Det burde han gjøre, og vise til godkjenningene av kompressor på NA med argumentasjonen som ble brukt der.

Viser til "oppskriften" her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=195
og her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=20043

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 24 Jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Kvikksølv »

Bare en liten oppdatering. Har en løsning klar, og regner med godt over 160hk i 1.8L motoren. Uten særlig synlige inngrep under panseret, og helt uten "pustehjelp". Godt ikke sommeren er her heeelt enda 8)
Kurti
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 06 Sep 2016, 07:41
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Kurti »

Eh...er dette noe du vil fortelle om....
2010 NC RC 1.8
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Atenza »

Vil han fortelle så vil jeg høre, iallfall.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Pelle »

Me too!!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Voodoo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 301
Joined: 30 Sep 2014, 10:34
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Voodoo »

I'm listening. ;)
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 24 Jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Kvikksølv »

Jeg hadde ikke tenkt å si noe særlig mer om dette før jeg var i mål og selv hadde "kjent på effekten", men siden flere tydeligvis er nyssjerrige er løsningen BBR Super 175. 175 står naturlig nok for 175hk, som er effekten de tar ut av 1.8L motoren. Dette gjøres ved hjelp av et nytt grenrør, K&N luftfilter, nye, vesentlig hvassere kamaksler og en omprogramerring av bilens originale motorstyring.
Grenrør og luftfilter er montert, kamaksler og programmering følger neste uke. Min bil har fra før fått fjernet center-demperen og montert Racing Beat rustfri bakre potte, så effekten blir muligens noe over målet på 175. OG - lyden ble i alle fall høy nok :D
Til info for de som ikke kjenner til BBR er dette et engelsk firma med lange tradisjoner innenfor trimming av MX5, inkludert i samarbeid med en større Mazda forhandler som selger nye BBR-trimmede biler med nybilgaranti. Først ut var i sin tid NA 1.6 turbo med 150hk, og NC 2.0 leveres med hysteriske 270 turbo-hk og 0-100 på ca 5.1 sek. Da begynner vi å nærme oss super-bil prestasjoner fra MX5! Flere av modellene er testet av engelsk bil-presse - inkl. EVO Magazine, med svært gode omtaler.

Så får jeg bare beklage ventetiden, er ikke så ofte her inne og har derfor heller ikke sett ønskene om mer info fra andre brukere før nå, sorry.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Stalfa »

Image


Skal du ha det godkjent, eller satser du på at det går under radaren på eu-kontrollen?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 24 Jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Kvikksølv »

Helst det siste. Derfor ikke turbo og 230hk - fra samme leverandør (BBR). Dette synes knapt, kun grenrøret er synlig, og det kunne jo faktisk vært originalt. Det sitter på bilen allerede, og er helt rått!
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Bubba »

Spennende prosjekt. Dersom du skal henvise BBR turbo-utgaven i søknaden til Vesenet, vil det antatt være greit å viset til at M2 (Mazdas eget tuningselskap) laget en utgave av Eunos Roadster i 1994 med en normalaspirert 1,8 liters motor på 150 Hk også (M2-1028).
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Kvikksølv
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 24 Jun 2014, 08:33
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Kvikksølv »

Fortsatt ikke helt i mål, men litt mer "action" under panseret har det blitt. For ikke å snakke om lyden!!!
Attachments
IMG_1607.JPG
IMG_1602.JPG
IMG_1622[2278] Roto Test vifter.JPG
IMG_1618[2277] Roto Test festet 1.JPG
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Klassisk trimming

Post by Anders »

Moro, og meget interessant! Kan jeg spørre hva kostnaden er på dette?
Post Reply