1996 1,6 Reverserte batteripoler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Kaffimonsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2018, 21:37
Location: Telemark
Status: Offline

1996 1,6 Reverserte batteripoler

Post by Kaffimonsen »

Hei.

Nykommer i MX-5 klubben her.
Kjøpte en 1996 1,6 i fjor høst. Og var lykkelig MX-5 eier helt frem til vinteren kom.
Biltema batteriet som satt i tok kvelden og skulle sette i et nytt batteri sent en kveld etter jobb.
Finnes ingen god unnskyldning for å reversere batteri polene men det klarte jeg altså som den komplette idioten jeg er. Noen ting som kan ha vært årsak var at det var mørkt, kaldt, jeg holdt samtidig på å vaske meg ut fra en leilighet og begynte å få dårlig tid og batteriet var vendt motsatt fra det gamle og jeg syns ikke polene var noe bra merket. Uansett. Gjort er gjort.

Bilen "shimmer/cranker" men får ikke gnist og drivstoff. Og når jeg vridde om nøkkelen til ACC lyser ikke "Check Engine Light" opp så jeg konstaterte at jeg hadde brent av motorstyringen. 2 nye motorstyringer (En hos en skraphandler hvor immobilizeren var blit stjålet og en komplett fra Ebay samme modell som jeg har) med programmering hos en Mazda forhandler senere er jeg fortsatt ikke kommet noen vei.
De ville ikke gi meg noen garanti for at den brukte ECUen ville fungere noe jeg godt forstår.
Det de sier er at det er en kommunikasjons feil mellom Immobilizeren og ECUen, at det er noe brudd på kabler mellom den og ECUen eller at den ikke godtar det nye anlegget eller at det er en defekt ECU.
De sa også at drivstoffsreléet var i orden.
Men hvis det var sant og de har jo hatt ECUen koblet til PCen deres og holdt på med den. Burde jeg ikke da fått CEL lyset på i bilen hvis den ECUen virkelig er i drift?

Jeg har planer om å gå igjennom igjennom denne: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=279746 feilsøkingsguiden bare for å sjekke at det ikke bare er en sikring eller et relé eller noe som har blitt brent av.

Men jeg lurte på at hvis det ikke er en så lett fiks, er det mulig å sette i en tredjepartis motorstyring som går utenom immobilizeren med helt stock mx-5 og hvor mye mindre jobb er det enn å sette i en turbo? Plug n' play? Hvis det går, så ville det være plan B i så fall. Så vil jeg heller sette i en turbo på et senere tidspunkt når jeg har gjort meg litt mer kjent med det og bilen, og klimaet blir litt vennligere.

All informasjon om emnet og problemet mitt er hjertelig velkommen, og takk på forhånd.
1996 1,6l
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: RE: 1996 1,6 Reverserte batteripoler

Post by torbra »

Kaffimonsen wrote:Hei.

Nykommer i MX-5 klubben her.
Kjøpte en 1996 1,6 i fjor høst. Og var lykkelig MX-5 eier helt frem til vinteren kom.
Biltema batteriet som satt i tok kvelden og skulle sette i et nytt batteri sent en kveld etter jobb.
Finnes ingen god unnskyldning for å reversere batteri polene men det klarte jeg altså som den komplette idioten jeg er. Noen ting som kan ha vært årsak var at det var mørkt, kaldt, jeg holdt samtidig på å vaske meg ut fra en leilighet og begynte å få dårlig tid og batteriet var vendt motsatt fra det gamle og jeg syns ikke polene var noe bra merket. Uansett. Gjort er gjort.

Bilen "shimmer/cranker" men får ikke gnist og drivstoff. Og når jeg vridde om nøkkelen til ACC lyser ikke "Check Engine Light" opp så jeg konstaterte at jeg hadde brent av motorstyringen. 2 nye motorstyringer (En hos en skraphandler hvor immobilizeren var blit stjålet og en komplett fra Ebay samme modell som jeg har) med programmering hos en Mazda forhandler senere er jeg fortsatt ikke kommet noen vei.
De ville ikke gi meg noen garanti for at den brukte ECUen ville fungere noe jeg godt forstår.
Det de sier er at det er en kommunikasjons feil mellom Immobilizeren og ECUen, at det er noe brudd på kabler mellom den og ECUen eller at den ikke godtar det nye anlegget eller at det er en defekt ECU.
De sa også at drivstoffsreléet var i orden.
Men hvis det var sant og de har jo hatt ECUen koblet til PCen deres og holdt på med den. Burde jeg ikke da fått CEL lyset på i bilen hvis den ECUen virkelig er i drift?

Jeg har planer om å gå igjennom igjennom denne: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=279746 feilsøkingsguiden bare for å sjekke at det ikke bare er en sikring eller et relé eller noe som har blitt brent av.

Men jeg lurte på at hvis det ikke er en så lett fiks, er det mulig å sette i en tredjepartis motorstyring som går utenom immobilizeren med helt stock mx-5 og hvor mye mindre jobb er det enn å sette i en turbo? Plug n' play? Hvis det går, så ville det være plan B i så fall. Så vil jeg heller sette i en turbo på et senere tidspunkt når jeg har gjort meg litt mer kjent med det og bilen, og klimaet blir litt vennligere.

All informasjon om emnet og problemet mitt er hjertelig velkommen, og takk på forhånd.
Her er det nok mange som klør seg i hodet og lurer fælt på hva de kan bidra med, men føler seg på tynn is. Samme med meg, har ikke hørt om slikt tilfelle før. Men det er vel håp at noen som har dette som jobb kan hjelpe deg...

Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
Kaffimonsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2018, 21:37
Location: Telemark
Status: Offline

Re: 1996 1,6 Reverserte batteripoler

Post by Kaffimonsen »

Bilen har stått på Mazda verksted i 2 måneder. De hadde en som gikk å feilsøkte på den og programertr å gikk igjennom feilsøkingsprosedyrer på ECUen og hadde kommunikasjon med en Mazda teknikker på siden av andre prosjekter. Men de fikk den ikke i gang. Til slutt sa de at de hadde gitt opp og ba meg hente bilen igjen. Så nå har jeg hentet den hjem. Så da står jeg her og klør meg i hodet da...
1996 1,6l
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: 1996 1,6 Reverserte batteripoler

Post by Lloyd »

Det går i grunn bare i systematisk feilsøking...

Utelukk del for del.
Utsatte deler er «elektronikk».
Ikkje mye som har innebygd polaritets beskyttelse av sånne deler.

Og det er vel noen deler til foruten selve hjernen.
Noen av reléne har også mer enn bare 1 spole. Det kan være noe så enkelt som blinklys relét som et eksempel. (Funker det?)

Men Startsperre ligger ofte i egen boks som snakker med hjernen. Kan jo bare anta denne også er dau.

Ettermarkeds ECU er absolutt en måte å overprøve denne på.

Verksted er nok veldig dyrt mtp denne typen feilsøking.
Det blir svært ofte tidkrevende.
Er alltids en kjangs for en ledning eller 2 er brent av i tillegg. :-)
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Post Reply