Forslag til kjøling i motorrommet

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Forslag til kjøling i motorrommet

Post by Precious »

Image
Image
Image

For å "piffe" opp bilen litt og hjelpe den med nedkjøling. For er jo ikke mange av oss som alltid kjører med vippe lyktene oppe.

Også lurer jeg på om lykta fremdeles er under det luftinntaket? Eller må den fjernes? Noen som har pris på dette? Om det kan kjøpes.
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Denne er ikke like tøff, men den lar seg hvert fall kjøpe: http://www.mmmiata.com/cgi-bin/shopper? ... y=MM200-DU
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Finnes flere slike typer, personlig har jeg mest sans for den typen ILMotorsport selger:

http://www.ilmotorsport.de/show_details ... eac48c6f65

Vet ikke hvor lenge denne linken fungerer, ILMotorsport endrer hele tiden på presentasjons-sidene. Uansett vil en finne det under www.ilmotorsport.de og deretter gå inn på 89-97 og velge Body.
Last edited by HansT on 19 Jan 2004, 21:01, edited 1 time in total.
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Borre: Ja :)

HansT: Fikk sql feil når jeg åpnet linken din.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Har det noen innvirkning at noen har festet kjennemerke i haikjeften, div.påstander at den plasseringen ikke er gunstig i forhold til kjøling v/stillestans. Men da skal jo vifta slå seg på... :?:
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Det er vel kun ved montering av Turbo som dette kan bli et problem. Men er vel et problem vi mx5/miata eiere har laget for å håpe på å få registrert på små skilter.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Precious wrote:Det er vel kun ved montering av Turbo som dette kan bli et problem. Men er vel et problem vi mx5/miata eiere har laget for å håpe på å få registrert på små skilter.
Vel, dette er hvertfall situasjonen for min ikke trubo-trimmede MX5:

Tidligere kjørte jeg uten skilt fremme (fordi jeg syntest det var penere uten), men etter et ublidt møte med lensmannen ble jeg tvunget til å montere det. Jeg valgte da haikjeften som den minst skjemmende plassen å plassere det.

Kjøleviften går betydelig oftere nå en den gjorde uten skiltet montert, og da jeg var på ferie i sommer (varmt og med MX-5'en fullastet over og under bagasjelokket) steg temperaturen faretruende i lange motbakker. Den nådde aldri kokepunktet, men det var ikke mye om å gjøre i de seigeste bakkene.

Det oppsto ikke direkte problemer, men jeg ønsker meg bedre kjøling på varme dager...
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

du får ikke noe bedre kjøling av motoren av og slippe INN luft bak radiatoren... heller tvert imot, et inntak i lykten gir kaldluft til luftfilter... Dersom du vil ha bedre kjøling må du slippe luft ut slik at en får mer gjennom strømning i radiatoren....

Ole
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skal du kjøle motoren bedre, må du skifte termostat slik at vannet holder en lavere temp. Evt installere en oljekjøler. Men det var vel ment som å ikke få så høy temp på lufta motoren suger inn ????
Ole BRG 91 wrote:du får ikke noe bedre kjøling av motoren av og slippe INN luft bak radiatoren... heller tvert imot, et inntak i lykten gir kaldluft til luftfilter... Dersom du vil ha bedre kjøling må du slippe luft ut slik at en får mer gjennom strømning i radiatoren....

Ole
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Re: Forslag til kjøling i motorrommet

Post by PKD »

Precious wrote:
For å "piffe" opp bilen litt og hjelpe den med nedkjøling. For er jo ikke mange av oss som alltid kjører med vippe lyktene oppe.

Også lurer jeg på om lykta fremdeles er under det luftinntaket? Eller må den fjernes? Noen som har pris på dette? Om det kan kjøpes.
Fant denne Image

her: http://www.erebunicorp.com/accesscustom/mazmiata.htm

Ikke like fin som den på bildet ditt øverst i tråden her, men den kan hvertfall kjøpes...
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

PKD: Men fjernes lykta under?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Nei, tror ikke det
Precious wrote:PKD: Men fjernes lykta under?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply