NA 1.8 fusker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

obi-one wrote:Veldig low tech og kanskje helt på siden, men siden Balder har vært på spa:

Jeg har opplevd flere ganger etter motorvask at det har blitt litt fuktighet igjen nede i "brønnene" som huser tennpluggene. Denne fuktigheten har ikke slått inn før bilen har blitt driftsvarm, men har så forårsaket feiltenning som kan likne på det du beskriver.
Løsningen er veldig enkel og helt gratis, ta opp alle 4 pluggledninger fra festene sine når motoren er varm, og luft ut all fuktigheten som skulle være der.
Just my 50 cents....
Har ikke tatt noe motorvask på han da det var rent og pent under panseret.
Kjørte også først 40 problemfrie mil før symptomene plutselig kom, så er nok dessverre ikke det som er problemet. :|

Har også hatt av plugger og ledninger, og det var verken vann eller olje der, så det er utelukket.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Har begynt å se mer på bilen nå.
Kjøpte meg testdiode fra Biltema. På min bil er det en grå diagnosekontakt, uten skjema i lokket.
Det er også litt andre stikk som er i bruk enn på oppskriften. GRD kontakten som er ground er ikke der som tidligere biler har den. Men jeg fant ut at 3.kontakt fra ventre nederst er GRD.
Men når jeg leser av skjer det noe merkelig.
Først blinker det langt når tenning skrus på.. deretter slukker lyset, og det er klart for feilkode.
Feilkoden er deretter som følger: ett langt og ett kort blink.
Det skulle vel gi kode 11, men det er det ingenting som er i følge kodelistene.

Skjønner ingenting av det jeg..

Startgass har jeg også prøvd rundt om, men tomgangsturtallet holder seg jevnt, så finner ikke noe vakuum lekkasje..
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by miatajon »

Nå tror jeg kanskje jeg har funnet feilen her!

Tok av pluggledninger og rengjorte med en klut på et skrujern både koblingene på coil og mot plugger.
Var litt dritt, men ikke mye.
Kjørte meg en god tur, og problemet var NESTEN borte. Lugget litt, men da først etter ca 20 min kjøring.
Men var ubetydelig med fusking i forhold til tidligere.
Er det et tegn på at pluggledningene er dårlige, eller kan det være at problemet er selve coilen?
Har liksom tenkt at magnecor ledningene må være bra siden de bare er 4000km gamle.
Er vel krypstrøm som lager dårlig med kontakt etter hvert?

Lurer på om jeg bare skal bestille meg et sett med oem Mazda pluggledninger og se om det fjerner problemet helt.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by 2re »

Har hatt lignende symptomer på min 1.8 Miata. Erik og jeg hadde en lang periode med problemsøking og prøvebytting av mange deler fra andre 1.8 Miata. Det endte til slutt med bytting av plugger (en plugg hadde gått) og coil, og problemet var løst. Det bemerkelsesverdige er at plugger, ledninger og coil var det første som ble byttet. Det skal sies at første coil var kjøpt på Finn og antagelig var suspekt. Stort sett er problemet borte, men ørlite lugging er det fremdeles på 3-4000.
Min medfølgende service manual antyder å prøvebytte med en ECU man vet er i orden, men det har vi ikke helt trua på.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker

Post by Miatapowers »

Magne Kåre kabler skal jo vera blant de beste og god oppgradering ifra original. Eg har troen på fukt og irr eg. Kjør motor varm og ta av kablene og legg de på varmt område som sol eller baderom. Da forsvinner fukt. Puss nedi coil og inni kablene. Tenker det blir greit eg :) Min var og slik når eg hentet den. Lite og ingenting kjørt på flere år da de ikke fikk den eu godkjent.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker fremdeles :(

Post by miatajon »

Miatapowers wrote:Magne Kåre kabler skal jo vera blant de beste og god oppgradering ifra original. Eg har troen på fukt og irr eg. Kjør motor varm og ta av kablene og legg de på varmt område som sol eller baderom. Da forsvinner fukt. Puss nedi coil og inni kablene. Tenker det blir greit eg :) Min var og slik når eg hentet den. Lite og ingenting kjørt på flere år da de ikke fikk den eu godkjent.

Endte opp med å skifte til originale pluggkabler, og det virker som om det hjalp litt, men Balder fusker ennå! :(
Etter rens av de gamle så gikk jo bilen mye bedre også en liten stund, men så begynte den å fuske stadig mer.
Kan coilen være synderen? Ser ikke svidd/brent ut i festene for pluggkabler.

Nå har jeg prøvd følgende:
-Sjekket over alle jordingpunkter
-koblet fra de fleste elektriske kontakter, renset med rensesprayog plugget sammen igjen.
-Feilsøkt for vakumlekkasje
-Hatt ute plugger. Ser fremdeles bra ut, og er så godt som nye (NGK Irridium)
-Byttet pluggledninger
-Tatt diagnose (med bruk av dioden). Eneste feilkode er 11, som ser ut til å være ABS relatert.
-Sjekket og justert tenning
-Forrige eier har byttet CO2 sensor

Lurer da på hva neste trekk bør bli?
-Coil
-Plugger
-MAF

Ser fra tråden til tidligere eier at det har vært KN-filter på bilen tidligere.
Kan det være at MAF sensor er dårlig? Plugger jeg fra kontakten går bilen skikkelig dårlig, så det er kontakt og liv i den i alle fall.
Denne kan visstnok kunne renses, men er det noen som har noe erfaring med det?

Bilen går helt rent innimellom, men så fusker den i stor eller liten grad ellers, spesielt rundt 2-3k o/min. Merker det og på tomgang når den har en dårlig periode at den går ganske røft da.


Trenger litt tips her nå.. :(
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by obi-one »

Jeg er tilhenger av å prøve enkle og billige ting først, så jeg ville satt inn et sett med originale plugger for å eliminere iridium pluggene som mulig årsak.

På nettet fant jeg (usikker kildekvalitet):
Iridium and platinum plugs are chosen for their longevity only. You shouldn't gap iridiums because of potential damage to the tips. For that reason and their inferior conductivity, they aren't used in modified engines. Keep in mind their price, as well

Siden et sett originalplugger koster så lite og er enkle å bytte (og du kan bruke dem neste gang uansett) så ville jeg byttet alle pluggene. Neste på min liste over mistenkte er coil og luftmengdemåler, men de er så dyre at det er litt mindre morro å bytte på ren spekulasjon.

Luftmendemåler kan også renses, hvis du har typen med en metalltråd, se https://www.google.no/url?sa=t&source=w ... 1TjSA8k0q0

Ikke gi deg!
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by miatajon »

obi-one wrote:Jeg er tilhenger av å prøve enkle og billige ting først, så jeg ville satt inn et sett med originale plugger for å eliminere iridium pluggene som mulig årsak.

På nettet fant jeg (usikker kildekvalitet):
Iridium and platinum plugs are chosen for their longevity only. You shouldn't gap iridiums because of potential damage to the tips. For that reason and their inferior conductivity, they aren't used in modified engines. Keep in mind their price, as well

Siden et sett originalplugger koster så lite og er enkle å bytte (og du kan bruke dem neste gang uansett) så ville jeg byttet alle pluggene. Neste på min liste over mistenkte er coil og luftmengdemåler, men de er så dyre at det er litt mindre morro å bytte på ren spekulasjon.

Luftmendemåler kan også renses, hvis du har typen med en metalltråd, se https://www.google.no/url?sa=t&source=w ... 1TjSA8k0q0

Ikke gi deg!
Gir meg ikke jeg nei :D
Tenker å prøve å rense sensoren ja. Har lest endel om det.
Må få tak i riktig rensemiddel (CRC MAF sensor cleaner eller lignende)

Prøver deretter med nye plugger hvis ikke dette hjelper! :)
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by obi-one »

Ser ut som BilExtra har:
https://bilxtra.no/air-sensor-clean-pro-250ml

...så får du kanskje kjøpt NGK plugger der og...
(har ingen aksjer i selskapet)
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by miatajon »

Ja, men litt usikker på om dette er "spesialrensemiddelet" for MAF? Ser ut som at det er mer et univeralrensemiddel for sensorer?
Vil ikke risikere å ødelegge en velfungerende MAF hvis den skulle vise seg å være i orden. Har forstått det slik at den er ekstremt følsom.
Har funnet et MAF rensemiddel hos skruvat, men med levering koster det 300kr og er ikke hos meg før over helgen, så skulle funnet noe lokalt.
Men skal ta meg en runde og sjekke litt. :)
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by Teejay187 »

Er det ingen i nærheten du kan låne en MAF fra? En brukt og fungerende MAF koster mindre enn det rensemiddelet du listet opp, forresten.
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by miatajon »

Teejay187 wrote:Er det ingen i nærheten du kan låne en MAF fra? En brukt og fungerende MAF koster mindre enn det rensemiddelet du listet opp, forresten.
Ulempen med å bo i Norges nest største by er at det er et ganske dødt MX5 miljø her.
Så vet ikke om noen jeg kan låne fra nei.

Men om noen skulle melde seg og ha en MAF som den på bildet å låne bort, så skrik ut!

Autolink har ikke på lager, og en ny fra MX5 parts koster 3800kr + moms og frakt, så skal være 200% sikker på at det er den og at den gamle ikke kan renses før jeg bestiller en ny :shock:

Image
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by Teejay187 »

Ligger en flust av disse på ebay. Alt fra 20 pund og oppover. Tipper du kan få en sånn til under tollgrensen ganske enkelt :)
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by miatajon »

Ser det var noen å få tak i ja. :)
Men tror jeg satser på en rens av den jeg har først..kan like gjerne være feil på en brukt en også.
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: NA 1.8 fusker ennå :(

Post by Trym N1290 »

Rens av en lmm har jeg hatt dårlig erfaring med, fungerer til en vis grad en liten stund også er det tilbake til samme shiten. Men det vill gi deg en indikasjon på om det er den eller ikke da :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Post Reply