Får jeg godkjent dette eksosendestykket?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Adisovic
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 24 Aug 2018, 14:05
Location: Sandefjord
Status: Offline

Får jeg godkjent dette eksosendestykket?

Post by Adisovic »

Hei.

Jeg er ny her og synes det er artig å lese om all kunnskapen fra alle bileiere og entusiaster. Vet egentlig ikke om jeg får skrive her eller om dette tilhører teknisk og at jeg må vente med å skrive til jeg er betalende medlem. Har akkurat kjøpt meg en 2006 1.8. Er "dessverre" kun NC'en jeg får plass i. Er over 194 høy. Ellers hadde det vært artig med en NA eller NB må jeg innrømme. Men ålreit, NC'en er definitivt morsom den også.

Jeg prøver å bli klok på hvordan det er om jeg endrer endestykket på eksosen for litt mer artig lyd.
Det står mellom to sett fra IL Motorsport, et eget fra dem og et BBK. Jeg pratet med dem og disse gjør ingenting med effekt eller utslipp selvsagt, men jeg er litt usikker på lydnivå. Kan det være en hindring for å få det godkjent?
Og det andre jeg lurer på er dokumentasjon; det ene settet kommer med TÜV-papirer, det andre med e certificate (som han mente var godkjent i hele Europa). TÜV er vel også vanlig å få godkjent hos vegvesenet i Norge om man viser bilen, slik at jeg kan få det inn i vognkortet.

Snakket med Vegvesenet, men det er var ikke mye til fornuftig svar å få. Hun jeg snakket med visste at noen med motorsykler (?!) som endret eksosanlegget hadde det godkjent ved å kjøre med de rette papirene sammen med vognkortet, men biler hadde ho ingen erfaring med. Snodig å ikke ha noe erfaring med biler synes jeg, men ok.

Så, jeg lurer på om noen vet om det er ok å kjøpe begge, og at enten TÜV eller e-certificate papirer begge gjør det greit å få det godkjent. Er det evt. ett av dem jeg ikke behøver viser bilen hvis jeg setter på, så lenge jeg har papirer i orden?

På forhånd tusen takk for evt. svar. Og om jeg skriver et sted jeg ikke skal her, så får adm etv. slette innlegget mitt og jeg beklager om jeg skrev på feil sted.

Entusiastisk hilsen fra ny MX-5 eier.
2006 Mazda MX-5 1.8 - NC er den eneste av dem jeg får plass i gitt, men jeg trives som plomma.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Får jeg godkjent dette eksosendestykket?

Post by Stalfa »

Velkommen!

Stiller du med TUV eller e-merking, burde det gå fint.
Nå fungerer det dessverre slik at om du har uflaks med kontrolløren får du 2'er-feil for feil radiokanal.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Adisovic
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 24 Aug 2018, 14:05
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Får jeg godkjent dette eksosendestykket?

Post by Adisovic »

Takk.

Hehe, ja det er det da. Må treffe på dagsformen.

Takk for svar.
2006 Mazda MX-5 1.8 - NC er den eneste av dem jeg får plass i gitt, men jeg trives som plomma.
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Får jeg godkjent dette eksosendestykket?

Post by Sunnmøring »

Kjør på å monter, går sikkert heilt fint :)
Bruka sjølv å spør kontrolløren i forkant av eventuell kontroll om Senkesett, spacera, eksos, uorginalt ratt, etc, om det er noko han kjem til å gi merknad for, og om han ikkje lika sånt så finn eg meg et anna verksted. Veeeldig enkelt. Finn et imøtekommande verksted og bruk dei :)
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Adisovic
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 24 Aug 2018, 14:05
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Får jeg godkjent dette eksosendestykket?

Post by Adisovic »

Takk for svar, Sunnmøring.
2006 Mazda MX-5 1.8 - NC er den eneste av dem jeg får plass i gitt, men jeg trives som plomma.
Post Reply