Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by David »

Hei,

Jeg kjøpte bil i mai i år (2008-modell) som kun var ute i snøen sin første vinter 08-09. Bilen skal stå i garasjen hver vinter så lenge jeg eier den. Nå som veiavgift(trafikkforsikringsavgift) er månedsbasert sparer jeg avgiften pluss at forsikringen min halveres fordi den da ikke dekker kjøring, men kun brann og tyveri.

Flere som gjør som meg? Hva tar vegvesenet i "gebyrer" for å levere inn og ta ut skiltene? Jeg vet at de må hentes ut innen 6 mnd ellers makuleres de.

Siste siffer i regnr er 2, altså er EU-godkjenning innen 29.feb 2020, men bilen min triller ikke ut av garasjen før tidligst i april. Hva er riktig da? EU-kontroll i høst før den parkeres, eller EU-kontroll i april når den tas frem igjen?

Takk for hjelpen!
These users thanked the author David for the post:
Anders
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by MX-Jon »

Det koster ikke noe å levere inn skiltene og hente de ut igjen innen makuleringsfristen. Etter det koster det vel ca 150kr for nye skilter.

Du bør ta EU kontroll før innlevering. Hvis ikke får du ikke ut skiltene før EU er Ok og da må du leie prøveskilter for å fikse kontrollen.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by Pelle »

Du kan søke og få invilget permanent endring av kontrolltidspunkt slik at det ikke kommer i konflikt med vinterlagring. Jeg har gjort det. (...selv om jeg bruker bilen hele året!)
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by MX-Jon »

Det vil vel utgå nå med de nye reglene for EU kontroll. Nå kan du ta kontrollen når du vil og neste kontroll er innen 24mnd etter siste kontroll. (Hvis jeg har forstått de nye reglene korrekt.....)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by David »

Takk alle tre for gode svar.

Da skal søknad sendes om endring til sommertid for kontroll, evt om det blir sånn at man kan kontrollere når man vil og så ha godkjenning i 24 mnd.

Tenk at det er noe man gjør hos staten som ikke krever gebyr! Kryss i taket


Sent from my iPhone using Tapatalk
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
losten
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Oct 2016, 22:06
Medlemsnummer: 1440
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by losten »

Du trenger ikke søke om å endre tidspunkt for kontroll med de nye reglene.
Det er bare å bestille time på verksted når det måtte passe deg, men dog innenfor fristen.

Står litt om det her.
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=51951

Jeg leverte inn skiltene på min MX i fjor høst. Lempet bare skiltene i postkassen til BT. Var aldri innom luken engang.
Noen dager senere fikk jeg melding fra Tryg om at jeg nå kun hadde delkasko og ikke ansvarsforsikring lenger på bilen.

Henter du skiltene før 6 mnd koster det ingenting hos BT. Det som er viktig er at du tar kontakt med forsikrings selskapet noen dager før og bestiller ny ansvarsforsikring slik at den er aktiv før du går for å hente skiltene.
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by MX-Jon »

Vær litt oppmerksom på forsikringen. Jeg leverte inn skiltene for å spare årsavgift men da jeg skulle starte opp igjen Et drøyt halvår senere oppdaget jeg at Gjensidige hadde kansellert hele forsikringen selv om jeg ikke hadde sagt den opp. Så jeg hadde ingen kasko, tyveri eller brannforsikring gjennom vinteren og forsommeren. Det var ikke planen på en bil til 500.000kr.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by David »

MX-Jon wrote: 13 Jul 2019, 09:28 Vær litt oppmerksom på forsikringen. Jeg leverte inn skiltene for å spare årsavgift men da jeg skulle starte opp igjen Et drøyt halvår senere oppdaget jeg at Gjensidige hadde kansellert hele forsikringen selv om jeg ikke hadde sagt den opp. Så jeg hadde ingen kasko, tyveri eller brannforsikring gjennom vinteren og forsommeren. Det var ikke planen på en bil til 500.000kr.
Shit, det kunne gått virkelig galt!

Jeg har allerede ringt med Gjensidige og forhørt meg. Jeg sier i fra til dem før jeg leverer inn, om at bilen skal over på lagringsforsikring i vinter.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by Agility »

Eller gjør som meg, brukte lekebilen rett før påske da vi var en bil i manko og jeg måtte på jobb, havarerte motoren på vei hjem, og siden har den stått med skilter i og utenfor garasjen. Nå står den helt uten motor, men fortsatt på skilter..., kommer vel på veien igjen utpå høsten i tide til å sette bort for vinterlagring... :lol: -med skilter... :roll: ifall jeg blir i akutt behov for å måtte bruke den igjen neste vinter... :oops:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Vinteropplag / forsikring / EU-kontroll

Post by David »

Agility wrote: 13 Jul 2019, 22:12 Eller gjør som meg, brukte lekebilen rett før påske da vi var en bil i manko og jeg måtte på jobb, havarerte motoren på vei hjem, og siden har den stått med skilter i og utenfor garasjen. Nå står den helt uten motor, men fortsatt på skilter..., kommer vel på veien igjen utpå høsten i tide til å sette bort for vinterlagring... :lol: -med skilter... :roll: ifall jeg blir i akutt behov for å måtte bruke den igjen neste vinter... :oops:
Oida. Stakkars både deg og bilen! haha
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
Post Reply