Hei.
De av dere som har turbo..:
jeg var på rudskogen på tirsdag og kjørte litt.veldig gøy, men jeg hadde et problem.motoren ble veldig varm og vanntemp steg ganske heftig.måtte jo selvfølgelig roe en god del ned på kjøringa...
syns også at bilen ble varmere enn normalt når jeg kjørte på veien idag også.kjørte ikke spes hardt.
noen som har hatt tilsvarende problemer og evt løsninger.
mvh Lars Hegstad
overoppheting (med turbo)
Moderator: Styremedlemmer
overoppheting (med turbo)
Mx-5 1.8, 96 mod, FM1 turbo, EBC greenstuff skiver og klosser, effektanlegg mm.
Det er vel ganske normalt.
Jeg hadde samme problemet på siste bilmekaniker treff og radiatoren min er kliss ny.
Kjørte på 0.8 bar og ca. 20c utetemp.
Da steg tempen til 110 grader etter ca. 5 runder med max satsing.
Jeg er nå i ferd med å montere en vifte til + laget et deksel over radiatoren.
Oljekjøler kommer også. Om jeg er heldig sitter alt klart på bilen til NSK-treff på rudskogen nå på tirsdag.
Er spent på om dette hjelper.
Å kjøpe en bedre radiator koster en formue. En mulig billigere løsning enn KOYO eller de FM selger er å kjøpe en for automat. De har 2 register.
Jeg hadde samme problemet på siste bilmekaniker treff og radiatoren min er kliss ny.
Kjørte på 0.8 bar og ca. 20c utetemp.
Da steg tempen til 110 grader etter ca. 5 runder med max satsing.
Jeg er nå i ferd med å montere en vifte til + laget et deksel over radiatoren.
Oljekjøler kommer også. Om jeg er heldig sitter alt klart på bilen til NSK-treff på rudskogen nå på tirsdag.
Er spent på om dette hjelper.
Å kjøpe en bedre radiator koster en formue. En mulig billigere løsning enn KOYO eller de FM selger er å kjøpe en for automat. De har 2 register.
Nope, festene er forskjellige fant jeg ut.
Jeg måtte kutte av så mye som mulig på den nye vifta inn mot mitdten samt legge en skinne nederst for å feste i.
De øverste festene passer med litt vold.
Nå er det ikke plass til noe mer der nede...

Jeg koblet viftene i paralell på samme releet som den orginale.
Blåser friskt der nede nå.
I følge monteringsanvisningene til FM sine ekstravifter går dette helt fint på 94- mens det er anbefalt å legge til et eget rele for 89-93 pga mindre dimensjonert.
Jeg måtte kutte av så mye som mulig på den nye vifta inn mot mitdten samt legge en skinne nederst for å feste i.
De øverste festene passer med litt vold.
Nå er det ikke plass til noe mer der nede...

Jeg koblet viftene i paralell på samme releet som den orginale.
Blåser friskt der nede nå.
I følge monteringsanvisningene til FM sine ekstravifter går dette helt fint på 94- mens det er anbefalt å legge til et eget rele for 89-93 pga mindre dimensjonert.