turbo...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

HansBRG98 wrote:Er det lønnsomt med en turbokonvertering, utgifter til deler utstyr, avgifter til staten, forsikringsselskap med mer.. Hørt om flere som har fått div.problemer med motor etter montering. Tror jeg lar være..
Lønnsomt er vel et rimelig relativt ord? Tror vi kan være enige om at BIL generelt ikke er lønnsom i Norge, og HK koster uansett (i Norge mer enn andre steder). En kan liksom ikke "måle" opplevelsen med å få mer sprut i bilen sin i kroner og ører. Det må nesten bli opp til hver enkelt, og hvilken prioriteringer og interesser en har. Likevel, et fint eksemplar av MX5/Miata med turbokonvertering kan være mye billigere en mange andre typer biler med langt mindre HK og "fun-faktor". Billigeste BMW Z3 å oppdrive på finn.no er en 96 modell 1.8. Ville ikke hatt den om de kastet den etter meg engang.

Men for å være helt ærlig, mine første 4 år med min 116HK Miata var supre, men kan overhodet ikke sammenlignes med de 3 siste ukene etter at jeg installerte kompressoren med 8PSI. Bilen har endelig fått motoren den fortjener, koste hva det koste vil....

Hvem har fått problem med motoren? Har faktisk ALDRI hørt om noen som har fått problem med selve motoren? Enkelte har laget suppe av bakakslingen med en liten Greddy 160HK kit, mens andre kjører 225HK uten problemer. Det kan mao. ha litt med måten en kjører på. Jeg tror jeg skulle klart å kverne bakakslingen med de originale 116HK hvis jeg virkelig gikk inn for det. Girkassen har jeg heller aldri hørt noen har klart å ødelegge. Clutch bør byttes når en nærmer seg 200 HK.
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Må bare si meg 100% enig i det Hans skriver. Uansett turbo eller kompressor - med et fornuftig bruk - og med det mener jeg ikke at man IKKE skal bruke kreftene - tåler 1,6 motoren 200 hk uten problemer. Det samme gjør både diff og clutch. Skal man imidlertid se blårøyk i hvert lyskryss klarer man å ødelegge bilen selv med originale 115 hk!
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Pacmania wrote: Tror ikke det er noe poeng å ta ut no særlig mer effekt i en sånn lett bil..
??? jojo! :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kan aldri få for mye power vel?
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

HF-mx5T wrote:kan aldri få for mye power vel?
ikke før du aldri klarer å gi full gass på alle gir uten at det spinner:D :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Litt off topic, jeg har en blodtrimma MX-5 1.8 NA i GranTurismo 3 på Playstation 2, den har 370 hk med Stage 3 turbokit. Er vel ikke i nærheten av virkeligheten eller troverdigheten det vell?? :?:
Men morro på banen da, synes det er det beste bilspillet pr.dags dato, enda det er fra 2001.
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Da er det snakk om bil på racer-bane å ikke noe gate-bil. Så det er ganske reelt...
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

bare lurte på en liten ting... er det noen som har fått godkjent en 94-mod eller nyere med turbo??
User avatar
aznmiata
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 01 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

mx5 2001 1.6

Post by aznmiata »

hei!

er det noen som har mye peiling på turbo til mx5 1.6??
jeg har tenkt å kjøpe meg et turbo kit som klarer å gi min bil ca. 220HK.
uten å ødelegge bilen min...
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

da er det bare å surfe litt rundt på www.flyinmiata.com så finner du nok godsaker.. koster litt, men er knakande bra :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
aznmiata
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 01 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by aznmiata »

takk skal du ha!
så FM2 turbo er bedre enn Greddy sitt kit til 55000kroner??
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

aznmiata wrote:takk skal du ha!
så FM2 turbo er bedre enn Greddy sitt kit til 55000kroner??
Pratet litt med hf-mx5 om dette. Han mente at GReddy sitt store kit hadde en stor svakhet i forhold til ECU. FM2 bruker vel link ECU ? husk at du trenger en clutch også.. 220hk kitet til greddy med orginal clutch fører til blårøyk i store mengder
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
aznmiata
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 01 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by aznmiata »

da satser jeg på fm2 turboen!:)

flyinmiata leverer også clutch sammen med turbo kitet??
hva med bremser da? klarer de org bremsene så mye HK ??

vil helst ha et turbo kit som ikke ødelegger bilen helt i løpet av de første årene etter konverteringa.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Koster ikke FM2 turboen like mye som en JR kompressor ?
aznmiata wrote:da satser jeg på fm2 turboen!:)

flyinmiata leverer også clutch sammen med turbo kitet??
hva med bremser da? klarer de org bremsene så mye HK ??

vil helst ha et turbo kit som ikke ødelegger bilen helt i løpet av de første årene etter konverteringa.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

det spørs helt og holdent på kjøringa di det :D

personlig ville jeg heller hatt FM2 enn store greddy kittet
Post Reply