Angående Turbo,eksos,powerfilter... osv???

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
AMTxxx
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 26 Jan 2004, 01:00
Location: Karmøy
Status: Offline

Angående Turbo,eksos,powerfilter... osv???

Post by AMTxxx »

Heisann!
Så var det meg igjen da med spørsmåla mine :)

Har jo ingen peiling når det gjelder turbo osv...

Men, si du har en helt orginal mx og du har installert et (feks GReddy) turbo kit, hva er maks du kan kjøre ladetrykket på uten å skade motoren?
Tåler motoren et ladetrykk på 0.5/0.6 uten større eksos,ny clutch?
www.import-tuning.no står det at på GReddy turbo kitet kjøres på 0.35 bar.

Og Hvilke eff.anlegg og powerfiltere anbefaler dere som har peiling på slikt som gir best effekt til mx5?
Har tenkt på GReddy power extrem eksos anlegg og et apexi powerfilter.

Hvor mye kan et bra eskos anlegg gi i effekt?
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Turbokittet til GReddy kan fint kjøres opp mot 0,6-0,8 bar, men da må du installere en intercooler oxo.

Org. skal GReddy turbokittet gi 160hk ved 0,35-0,4 bar.
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Må man ikke uansett ha intercooler når motor er turbokonvertert? :?: Trudde det jeg :oops:
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Nei... man MÅ ikke ha intercooler. Greddy kit'et er uten intercooler og fungerer fint slik, men dersom du ønsker å ta ut mer effekt blir det fort nødvendig med intercooler for å kjøle ned luften... En turbo drives av eksosgassene og har en tendens til å bli *litt* varm :-)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Men er også kjekt å vite at en IC (InterCooler) ikke gjøre lufta kaldere en den er, men er jo betraklig bedre kjøling en "lufta" fra eksosen.
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Du kan fint lade 0.7-0.8 bar med GReddy-kittet. Men da burde du bytte clutch + ha en større eksos som puster bedre, og selvfølgelig ha en intercooler. Jeg ladet selv 0.5 bar uten intercooler, og dette gikk helt fint. Det er en utrolig stor forskjell på akslerasjon og respons ellers i turtallsregisteret når du går fra 0.35 bar og opp til 0.5 bar. Ta gjerne vekk katalysatoren også. Det er meget stor forskjell med og uten katalysator når man har turbo.
Når du begynner å lade opptil 1 bar kan det gå skikkelig galt.
Har testet dette sammen med Lars sin blå Crazytuning mx5. Vi prøvde å lade 1 bar, og da begynte motoren å brenne etter en stund (stemplene brant opp). De 2 innerste stemplene brant fordi de ikke fikk nok bensin. Må si at det gikk noe helt sinnsykt når det først gikk bra. :D
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
AMTxxx
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 26 Jan 2004, 01:00
Location: Karmøy
Status: Offline

Post by AMTxxx »

Takker for svar :)

Men har et par spørsmål til jeg vet du :)

Hvilke intercoolere passer da i mx5'ne?
Passer det med saab 900 eller volvo 740 intercoolere?

Er greedy power extrem II eksos noe til å anbefale når det gjelder eff.økning (og grom lyd da selfølgelig) ?

Setter pirs på alle svar jeg kan få, er veldig nysgjerrig på akkurat dette med turbo osv :?
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Jeg hadde en intercooler fra en Cosworth. Den passet helt perfekt egentlig. Brukte mye tid på å finne ut hvor rørene skulle legges så det ble sånn noenlunde pent. Denne intercooleren er ganske stor, så den dekker hele åpningen i frontfangeren.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
AMTxxx
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 26 Jan 2004, 01:00
Location: Karmøy
Status: Offline

Post by AMTxxx »

Hvilke modifikasjoner var det på bilen din "TurboMX5" i tillegg til turbo kitet?

Du hadde 200hk? :)
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

GReddy turbokit. GReddy elektronisk boostcontroller, Cosworth intercooler, stor eksos uten katalysator, Exedy clutch, GReddy Turbotimer og GReddy turbotrykksmåler. Monterte også en ekstra radiatorvifte for bedre kjøling.
Mener at det var 200 hk på motor, noe mindre på hjula....
Kjørte da med 0.7 bar i ladetrykk.
Dette er ikke noe jeg har testa på dyno, men det er hva Crazytuning mente. Andre som har prøvd bilen (som har kjørt over 220 hk i mx5), mente også at det var 200 hk i den slik den gikk da de prøvde den.
Jeg hadde planer om å dyno-teste bilen, men jeg rakk det ikke før den ble solgt. :cry:

Andre modifikasjoner:
17" felger, senket, Testarossa front m/gitter, Lexus baklykter, Ny lakk (Toyota Black), TurboGroove slissede og drillet bremseskiver m/ Greenstuff klosser.

:D :D
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Blei det store forskjellen på bremsene da?
E det verdt det? koster vel litt...
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

lars sin gamle blå møter sommern med bedre motorstyring, større dyser, og har planer om å kjøre oppunder 1 bar. (mer stabilt enn sist forsøk)
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Det ble merkbar forskjell på bremsene. TurboGroove lover ca 25-30% bedre bremseeffekt, og det vil jeg si at jeg fikk.
Bestillte bremsene fra mx5parts, ikke så gæærn pris der. Frakta ble dyr.... 20Kg veide kollien.
:)
Anbefales å oppgradere til slike bremser hvis du ikke vil bruke en formue.
Det beste er nok å oppgradere til de bremsene HF-mx5T har på sin lille blåbær.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
Post Reply