Angående Turbo,eksos,powerfilter... osv???
Moderator: Styremedlemmer
Angående Turbo,eksos,powerfilter... osv???
Heisann!
Så var det meg igjen da med spørsmåla mine
Har jo ingen peiling når det gjelder turbo osv...
Men, si du har en helt orginal mx og du har installert et (feks GReddy) turbo kit, hva er maks du kan kjøre ladetrykket på uten å skade motoren?
Tåler motoren et ladetrykk på 0.5/0.6 uten større eksos,ny clutch?
På www.import-tuning.no står det at på GReddy turbo kitet kjøres på 0.35 bar.
Og Hvilke eff.anlegg og powerfiltere anbefaler dere som har peiling på slikt som gir best effekt til mx5?
Har tenkt på GReddy power extrem eksos anlegg og et apexi powerfilter.
Hvor mye kan et bra eskos anlegg gi i effekt?
Så var det meg igjen da med spørsmåla mine
Har jo ingen peiling når det gjelder turbo osv...
Men, si du har en helt orginal mx og du har installert et (feks GReddy) turbo kit, hva er maks du kan kjøre ladetrykket på uten å skade motoren?
Tåler motoren et ladetrykk på 0.5/0.6 uten større eksos,ny clutch?
På www.import-tuning.no står det at på GReddy turbo kitet kjøres på 0.35 bar.
Og Hvilke eff.anlegg og powerfiltere anbefaler dere som har peiling på slikt som gir best effekt til mx5?
Har tenkt på GReddy power extrem eksos anlegg og et apexi powerfilter.
Hvor mye kan et bra eskos anlegg gi i effekt?
-
- Status: Offline
Du kan fint lade 0.7-0.8 bar med GReddy-kittet. Men da burde du bytte clutch + ha en større eksos som puster bedre, og selvfølgelig ha en intercooler. Jeg ladet selv 0.5 bar uten intercooler, og dette gikk helt fint. Det er en utrolig stor forskjell på akslerasjon og respons ellers i turtallsregisteret når du går fra 0.35 bar og opp til 0.5 bar. Ta gjerne vekk katalysatoren også. Det er meget stor forskjell med og uten katalysator når man har turbo.
Når du begynner å lade opptil 1 bar kan det gå skikkelig galt.
Har testet dette sammen med Lars sin blå Crazytuning mx5. Vi prøvde å lade 1 bar, og da begynte motoren å brenne etter en stund (stemplene brant opp). De 2 innerste stemplene brant fordi de ikke fikk nok bensin. Må si at det gikk noe helt sinnsykt når det først gikk bra.
Når du begynner å lade opptil 1 bar kan det gå skikkelig galt.
Har testet dette sammen med Lars sin blå Crazytuning mx5. Vi prøvde å lade 1 bar, og da begynte motoren å brenne etter en stund (stemplene brant opp). De 2 innerste stemplene brant fordi de ikke fikk nok bensin. Må si at det gikk noe helt sinnsykt når det først gikk bra.
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
Takker for svar
Men har et par spørsmål til jeg vet du
Hvilke intercoolere passer da i mx5'ne?
Passer det med saab 900 eller volvo 740 intercoolere?
Er greedy power extrem II eksos noe til å anbefale når det gjelder eff.økning (og grom lyd da selfølgelig) ?
Setter pirs på alle svar jeg kan få, er veldig nysgjerrig på akkurat dette med turbo osv
Men har et par spørsmål til jeg vet du
Hvilke intercoolere passer da i mx5'ne?
Passer det med saab 900 eller volvo 740 intercoolere?
Er greedy power extrem II eksos noe til å anbefale når det gjelder eff.økning (og grom lyd da selfølgelig) ?
Setter pirs på alle svar jeg kan få, er veldig nysgjerrig på akkurat dette med turbo osv
Jeg hadde en intercooler fra en Cosworth. Den passet helt perfekt egentlig. Brukte mye tid på å finne ut hvor rørene skulle legges så det ble sånn noenlunde pent. Denne intercooleren er ganske stor, så den dekker hele åpningen i frontfangeren.
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
GReddy turbokit. GReddy elektronisk boostcontroller, Cosworth intercooler, stor eksos uten katalysator, Exedy clutch, GReddy Turbotimer og GReddy turbotrykksmåler. Monterte også en ekstra radiatorvifte for bedre kjøling.
Mener at det var 200 hk på motor, noe mindre på hjula....
Kjørte da med 0.7 bar i ladetrykk.
Dette er ikke noe jeg har testa på dyno, men det er hva Crazytuning mente. Andre som har prøvd bilen (som har kjørt over 220 hk i mx5), mente også at det var 200 hk i den slik den gikk da de prøvde den.
Jeg hadde planer om å dyno-teste bilen, men jeg rakk det ikke før den ble solgt.
Andre modifikasjoner:
17" felger, senket, Testarossa front m/gitter, Lexus baklykter, Ny lakk (Toyota Black), TurboGroove slissede og drillet bremseskiver m/ Greenstuff klosser.
Mener at det var 200 hk på motor, noe mindre på hjula....
Kjørte da med 0.7 bar i ladetrykk.
Dette er ikke noe jeg har testa på dyno, men det er hva Crazytuning mente. Andre som har prøvd bilen (som har kjørt over 220 hk i mx5), mente også at det var 200 hk i den slik den gikk da de prøvde den.
Jeg hadde planer om å dyno-teste bilen, men jeg rakk det ikke før den ble solgt.
Andre modifikasjoner:
17" felger, senket, Testarossa front m/gitter, Lexus baklykter, Ny lakk (Toyota Black), TurboGroove slissede og drillet bremseskiver m/ Greenstuff klosser.
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
-
- Status: Offline
Det ble merkbar forskjell på bremsene. TurboGroove lover ca 25-30% bedre bremseeffekt, og det vil jeg si at jeg fikk.
Bestillte bremsene fra mx5parts, ikke så gæærn pris der. Frakta ble dyr.... 20Kg veide kollien.
Anbefales å oppgradere til slike bremser hvis du ikke vil bruke en formue.
Det beste er nok å oppgradere til de bremsene HF-mx5T har på sin lille blåbær.
Bestillte bremsene fra mx5parts, ikke så gæærn pris der. Frakta ble dyr.... 20Kg veide kollien.
Anbefales å oppgradere til slike bremser hvis du ikke vil bruke en formue.
Det beste er nok å oppgradere til de bremsene HF-mx5T har på sin lille blåbær.
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)