Større utveksling på styring?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Større utveksling på styring?

Post by EarlBlack93 »

Jeg har i en tidligere tråd spurt om problemer jeg har med lakkasje fra høyre belg på tannstangen. Jeg har sjekket med Mazda og det er ingen slitasjedeler som kan byttes, samt at de antar at en tidligere frontskade sannsynligvis har forårsaket skaden slik at å bytte en simring el. ikke ville fjerne årsaken.
Konklusjon: Bytte hele tannstangen og sammensetningen. Delepris 7-10 tusen... ikke aktuelt.

Finnes det ettermarked deler, og kanskje en med høyere utveksling. Jeg har alltid syntes utvekslingen er litt lav.

Noen som vet noe?

På miata.net snakkes det om å bytte til eller fra servostyring, men jeg er usikker på om det finnes forskjellige utvekslinger med servo.

Setter pris på innspill... :roll:
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

hva med å kjøpe brukt tannstag ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

Vidar wrote:hva med å kjøpe brukt tannstag ?
Hvor? Trenger tips.
Har du kjennskap til om det finnes noe med større utveksling?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

større utveksling som i at du vil ha flere runder å snurre rattet ? eller motsatt..

mitt ville tips er å bygge om til å ikke ha servo, bare for styrefølelsen. da slutter det å lekke ihvertfall, og liker du ikke feelinga må du uansett ha ny tannstang...
bare en tanke..(bygget om på rett måte er styringa helt super på mx5 uten servo, jeg angrer ikke)
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

HF-mx5T wrote:større utveksling som i at du vil ha flere runder å snurre rattet ? eller motsatt..
Færre runder.... slik det er i dag må en jo slippe rattet for å ta nytt grep for å ratte rundt en hel del av rundkjøringene som finnes. Samtidig er jeg gla i servoen, og synes følelsen med underlaget er veldig bra. Veiene i og rundt Oslo er stort sett i så elendig forfattning at jeg ikke har noe som helst behov for å kjenne mer av dem..... :cry:
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Ser ut som nyere Miata (ca. 95-96+), da ALLE fikk servo har 2,8 runder på rattet unntatt cupversjonen som hadde 3,3 runder på rattet, som visstnok er det vanlige ellers.

Om eldre versjoner med servo som opsjon hadde lavere utveksling er jeg ikke sikker på, står oppgitt på noen av årsmodellene i brosjyremateriellet på miata.net -> history.

Har ikke lest SÅ nøye på dette, men skal ta å sjekke min gamle med servo for moro skyld, om jeg har en halv omdreining "for mye" i forhold til nyere servoassisterte tannstenger.
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

mxLars wrote:Om eldre versjoner med servo som opsjon hadde lavere utveksling er jeg ikke sikker på, står oppgitt på noen av årsmodellene i brosjyremateriellet på miata.net -> history.
Det er mulig jeg ser dårlig, men jeg finner ikke "history" linken p å miata.net... :|
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Mycket bra poeng.. ser den ikke selv heller.. skal se om jeg finner tilbake den jeg mente!
Infoen finner du i teksten her inntil videre.. :
http://www.eclipse.net/~magnum/miata/specs.html

Mazdaspeed varianter finnes med 2,3 omdreininger på rattet.. :
http://www.mazdaforum.com/Mazda-Miata-MX5_2.asp

Her var samlet brosjyrer og teknisk info :
http://www.cse.ucsd.edu/users/paloma/Miata

*Edit*
Hjelper jo ikke å søke etter historikk.. brosjyrer og modellendringer ligger selvfølgelig under FAQ(!!!) øverst på miata.net.... *-* http://miata.net/faq

Var så enkelt at jeg ikke lagret linken selvfølgelig.. nå har du ihvertfall noe å tygge på..
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

mxLars wrote:Mazdaspeed varianter finnes med 2,3 omdreininger på rattet.. :
http://www.mazdaforum.com/Mazda-Miata-MX5_2.asp
Dette er omtalt på en 2005 modell. Er det noen som har en formening om en Mazdaspeed tannstang som denne vil passe på en 92-93 modell?

Hvor kan man få tak i en slik uten å betale det hvite ut av øyet..?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

EarlBlack93 wrote:
mxLars wrote:Mazdaspeed varianter finnes med 2,3 omdreininger på rattet.. :
http://www.mazdaforum.com/Mazda-Miata-MX5_2.asp
Dette er omtalt på en 2005 modell. Er det noen som har en formening om en Mazdaspeed tannstang som denne vil passe på en 92-93 modell?

Hvor kan man få tak i en slik uten å betale det hvite ut av øyet..?
Sover dere eller...
Ingen svar?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

ingen som vet :P
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

HF-mx5T wrote:ingen som vet :P
Mye hjelp du var... :roflmao
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

mxLars wrote:Ser ut som nyere Miata (ca. 95-96+), da ALLE fikk servo har 2,8 runder på rattet unntatt cupversjonen som hadde 3,3 runder på rattet, som visstnok er det vanlige ellers.
Min '93 modell med servo synes og ha 2,8 omdreininger.
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hmm. sett på et lite ratt. det gir deg mer direkte følelse med styringa ihvertfall.. :P
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

HF-mx5T wrote:hmm. sett på et lite ratt. det gir deg mer direkte følelse med styringa ihvertfall.. :P
Nå synes jeg forsåvidt styringen er veldig presis og fin, men jeg kunne jo godt tenkt å prøvekjørt en med et mindre ratt en gang.
Forsåvidt hadde jeg hatt godt av å kjørt en annen MX5 for å få litt referanse til egen bil.
Over ett år siden jeg var på Sjøflyhavna..., men hvorfor har vi ikke treff også resten av året? Det er jo mange MX5'er på veien også om vinteren?
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
Post Reply