Kompressor

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Kompressor

Post by Magnus »

Etter å ha lest om denne prosjektbilen fikk jeg plutselig lyst på kompressor. ;)

http://www.sportcompactcarweb.com/proje ... projmiata/

Akk...
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Jeg hadde lyst på kompressor også før jeg leste om denne prosjektbilen, og har IKKE angret: www.cardomain.com/id/frode
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Jeg har vært litt turbotilhenger av en eller annen grunn, men den jr kompressoren ser jo skikkelig bra ut, samtidig som den virker mye enklere å montere og å ha med å gjøre. :)
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Sebring: Har du måttet gjøre noe med bilen som er en direkte konsekvens av kompressoren i ettertid eller? Jeg tenker på clutch, diff etc. Fulgte alt du trengte med i kittet? Det blir jo fort litt dyrere enn GReddy turbo. BRPerformance selger for ca $2200 nå.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Kompressorsatsen er 100% komplett. Min gav 169 hk - dvs. ca. 47% økning. Det var riktignok med JR grenrør, JR kat. og større eksos, men du kan regne med 40 - 45 økning uansett. Inntil ca 200 hk er det ikke nødvendig med øvrige endringer om man kjører med litt vett. Clutchen vil selvsagt slite litt etterhvert, men bilen er nå kjørt ca 115000, og jeg har ikke hatt noen problemer hittil verken med cluch eller diff. Monteringen er imidlertid ganske omfattende. Om du ikke er veeldig nevenyttig, kan det være greit å ha en kamerat som er mekaniker med på monteringen. NB Merk alle deler du tar av - det blir temmelig mange etterhvert - det kunne jo hende du skal ha det på igjen! På første turen stoppet den når jeg slapp gassen brått (et kjent problem). Etter en liten justering litt opp på tomgangen har det fungert perfekt - har ikke rørt en skrue på 16000 km. Draget er herlig fra lavt turtall - en helt annen bil!!! Det skader heller ikke at bensinforbruket på langkjøring har gått ned! Kompressorsatsen kan absolutt anbefales - ville gjort akkurat samme valg igjen. (Noen bilder fra monteringen ligger på min side: www.cardomain.com/id/frode )
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg er også meget fornøyd med kompressoren min. Kom nettopp inn fra garasjen nå. Har montert inn ny bensinpumpe ikveld som skal gi høyere bensintrykk, da jeg har det lille hjulet på kompressoren som gir ca. 8psi, i forhold til det originale kit'et på 6psi. I morgen skal Bipes ACU'en kobles til, og jeg har fått en passelig konservativ "mapping" fra Dick Bipes som jeg skal sette den opp med. Kommer da til å kjøre med base-tenningen på 14 grader fortenning.

Kommer også til å montere Air/Fuel ratio meter i A-stolpen i morgen hvis jeg får tid. Har også fått lånt meg en bensintrykkmåler som jeg skal koble opp, og justere litt på bensintrykkregulatoren. Har etter installasjonen min i nyttårshelgen helt bevisst kjørt med litt for rik blanding, i påvente av A/F meteret og Bipes ACU'en.
Last edited by HansT on 18 Feb 2004, 12:00, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Hei Hans - dette ser spennende ut - du ligger allerede et hakk foran meg ser jeg! Håper jeg kan dra litt nytte av erfaringen med tenning/Bipes etc. når jeg snart skal i gang med min oppgradering. Legg gjerne en liten rapport her eller en melding til meg når alt er på plass - jeg er veldig spent på hvordan det hele fungerer med Bipes og det ladetrykket du har. Er det JR bensinpumpe du har montert?

Mvh Frode
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

har du no pris på den bensinpumpa ?
da jeg skal igang med oppgradering på turbokitte til neste år,slipper da kanskje å kjøpe bensindyser hvis jeg bytter bensinpumpa bare,
har du byttet dysene eller ?
Mvh oddbjørn :mrgreen:
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Sebring wrote:8) Hei Hans - dette ser spennende ut - du ligger allerede et hakk foran meg ser jeg! Håper jeg kan dra litt nytte av erfaringen med tenning/Bipes etc. når jeg snart skal i gang med min oppgradering. Legg gjerne en liten rapport her eller en melding til meg når alt er på plass - jeg er veldig spent på hvordan det hele fungerer med Bipes og det ladetrykket du har. Er det JR bensinpumpe du har montert?

Mvh Frode
Du skal få rapport når Bipes'en er skikkelig på plass. Måtte i et fødselsdagsselskap i dag (Søndag), så mye av dagen gikk dessverre bort idet. Fikk på plass A/F måleren i A-stolpen. Har såvidt begynt koplingen av Bipes'en inn på ledningene på ECU'en, men ble ikke ferdig ikveld. I tillegg til å bruke vanlige kontakter, lodder jeg hver kobling/kontakt for sikkerhets skyld. Regner med testing av den utpå kvelden i morgen. Har faktisk bestemt meg for å begynne med 16 grader fortenning som base, og retardere fra der.

Bensinpumpen kjøpte jeg hos BRPerformance, og det er en Walbro 255. Kjører med original dyser.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Fikk Bipes ACU'en på plass i bilen i ettermiddag. Meget fornøyd. Fant fort ut at det er meget viktig å lodde alle kontaktene når en kobler seg inn på ledningene på baksiden av ECU'en.

Kjører med tenningen på 16 grader BTDC, og på full boost ser jeg at displayet på Bipes'en når 6 LEDs, noe som betyr at tenningen blir maksimalt retadert 12 grader. Burde m.a.o. være godt innenfor sikkerhetsmarginen, og hører da også heller ingen tenningsbank.

Bilen har også fått tilbake det herlige draget på lave turtall.

Jeg kjører foreløpig med et konservativt oppsett som jeg fikk anbefalt av Dick Bipes:

Retarderer 10 grader på full airflow
Retarderer 1 grad for hver 20 grader C økning på luft-temperatur
Starter retardasjonen på 2500 RPM, og når full retardasjon 3800

Kommer nok til å prøve meg med 8 grader på full airflow.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply