Dørlås!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Dørlås!

Post by Daniel »

HEI ALLE SAMMEN!

Jeg har en 91 miata uten sentrallås. Saken er at på dørlåsen på den venste siden fryser lett om vinteren, selv etter behandling med div. oljer.

Så nærmere på venstre dørlås kontra høyre d.lås her om dagen og oppdaget at den lille døren/klaffen som skal dyttes inn av nøkkelen (når du stikker nøkkel inn i låsen) har blitt stående inne i låsen på venstre dørlås. Dette fører jo da til at snø, slaps og annet dritt kan lett komme inn i låsen min og fryse. Prøvde med mere låsolje og senere en multi/super-olje som også skal fjerne eventuell rust i låsen. Prøvde også å pirke litt i låsen/riste/dunke/låse opp og igjen/slenge dør opp og igjen/dra nøkkel ut og inn av låsen for å få ut klaffen, men ingenting fungerte. Låsen fungerer fint, så klaffen er ingen hindring på den måten, men irriterende at døren fryser. Forsøkene for å få tilbake klaffen ble altså utført når bilen var "tinet" og det var plussgrader.
Håper noen kan hjelpe meg med dette, selv om det sikkert ikke er et vanelig problem på mx5/miata.

Håper på noen tips!

PS: Bilen har gått 170 000 km og dørlåsene burde ikke være slitt da vel.......eller er det slikt som kanskje lett kan skje?

Hilsen Daniel
User avatar
Japan4ever
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Dec 2003, 01:00
Status: Offline

Post by Japan4ever »

Stort sett så er det bare å bytte ut låsen..
Det er antakelig fjæra som skyver klaffen tilbake som er ødelagt..
Har dessverre ingen andre tips enn at du kan ta låsen i fra hverandre
og se om det er noe å reperare..
Tror det blir vanskelig men, hvert ett forsøk.. :D
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Eg hadde samme problem me mx5en min låsen var litt slakrete og det dekselet var "borte" plukket fra kverandre hele låsen inkludet alle shimsa i den og rensa og olja opp me ny olje og no er låsen perfekt
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

DEMONTERING!

Post by Daniel »

Er det krevende å demontere dørlåsen, hvor kan jeg finne "veilledning" for dette?
Og hva koster evntuellt en ny dørlås til venstre døra (ønsker da låssylinder som passer til bilens nøkkel!
Post Reply