Koni justerbare (coilovers)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Koni justerbare (coilovers)

Post by JohnBGoode »

Sitter og slenger med bakstussen over telehiven på vei til jobb og ønsker i tillegg å senke tyttebæra når sommer'n kommer for alvor.. Jeg har sett meg ut et Koni-sett hvor det er mulig å justere både hoh (høyde over havet) og fastheten... Ulempen med dette settet er prisen (ca 15 lapper her på berget/ ca 10 lapper momsa inn fra USA) og derfor skulle jeg gjerne høre om evt erfaringer med Koni før jeg blar opp. Noen som har/har hatt Koni på kosedyra sine? Er det verdt penga?
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg kjører med originale fjærer og gule Koni Sport dempere som har 2 justeringsmuligheter:

1. Nederste fjærskål kan under montering settes i 3 ulike høyder. Jeg kjører på laveste, og synes bilen er akkurat passelig senket.

2. En kan vha. et hjul øverst på demperene stille inn hardhet. Jeg kjører på 25% stivhet, som er litt stivere enn originalt.

Oppsettet du nevner er vel et fullt Coil-over kit som inkluderer fjærer og mer muligheter ved høydejusteringen. Disse settene er mye dyrere enn mitt. Jeg betalte rundt 5-6000,- for mitt i England.

Om det er verd det? Jeg vil si et ubetinget ja. Koni demperene har meget lang levetid, og oppsettet jeg har ble anbefalt varmt både på miata.net, og av Flying Miata som er den største og mest annerkjente turbokit leverandøren for MX5/Miata.
Last edited by HansT on 01 Mar 2004, 15:06, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Jeg monterte det settet du nevner for ca 2 år siden, og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte det fra Ilmotorsport (uten at de kan anbefales spesielt) - vi var to som sammen kjøpte masse deler, men mener å huske at dempersettet som er komplett med fjærer, kostet ca 8000.- Det kan justeres trinnløst i høyden, og jeg kjører ca 38 mm senking, som fungerer greit. Om sommeren er stivheten stilt "midt mellom", hvor bilen føles en smule stivere enn original. (på ujevne, hullete norske veier er det ikke noen fordel med strammest mulig fjæring). På Rudskogen var det bare å stramme til, og på norske vinterveier kjører jeg den mykeste innstillingen. Det gir mest komfort og best grep på vinterføre. Høyden er litt "styrete" å justere, da gjengene bl.annet gror fort igjen, men det følger med en egen spray for å rense/smøre disse. Stivheten stilles i løpet av sekunder med et lite plasthjul, veldig praktisk og enkelt. Om det ikke kun er for å senke bilen, kan dette anbefales.
Post Reply