Varm motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Varm motor

Post by Vidar »

Har vært plaget med at motoren går varm.
Jeg har byttet termostat og skiftet kjølevesken samtidig.
Men oppdaget i dag at motoren gikk varm idag. Kjørte på varme i kupèn og tempen krøp ned mot normalt...
Noen forslag til hva det kan være ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Dersom du har nok kjøleveske (det vet du sikkert hvis du nettopp har byttet den) og termostaten er ok, er det ikke "så mye igjen". Men - dersom problemet oppstår når bilen går på tomgang, som f.eks. kø-kjøring, kan det være at viften din ikke starter når den skal, det er jo ikke uvanlig. Årsaken kan da i beste fall bare være en sikring.
User avatar
ijb
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 09 Nov 2003, 01:00
Location: hareid
Status: Offline

Post by ijb »

Har du luftet kjølesystemet etter at du skiftet termostat og kjølevæske?
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Dersom du har nok kjøleveske (det vet du sikkert hvis du nettopp har byttet den) og termostaten er ok, er det ikke "så mye igjen". Men - dersom problemet oppstår når bilen går på tomgang, som f.eks. kø-kjøring, kan det være at viften din ikke starter når den skal, det er jo ikke uvanlig. Årsaken kan da i beste fall bare være en sikring. En annen mulighet kan være luft i systemet - som nevnt i annet innlegg. Dette problemet hadde jeg nettopp på "familiebilen" etter en storservice - nålen gikk rett til tops etter etpar km! Ved litt etterfylling av systemet var problemet kurert.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvordan luftes systemet ?
ijb wrote:Har du luftet kjølesystemet etter at du skiftet termostat og kjølevæske?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
ijb
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 09 Nov 2003, 01:00
Location: hareid
Status: Offline

Post by ijb »

Du må kjøre motoren varm og etterfylle kjølevæske. Men nå har du allerede kjørt motoren varm så du løser sikkert problemet bare med å etterfylle :)
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

termostaten var problemet på min.. har du sjekket at du ikke har lekk noen sted? kan også være at vifta ikke har lyst til å slå seg på som nevnt over..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Lekk vil jo medføre at veske forsvinner. Det er fult med kjøleveske.
Om vifta starter er jeg ikke sikker på, såfall må det være termostatbryteren...
Pacmania wrote:termostaten var problemet på min.. har du sjekket at du ikke har lekk noen sted? kan også være at vifta ikke har lyst til å slå seg på som nevnt over..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Termobryteren er gåen på min, og da gikk den varm da jeg kjørte i kø eller stod stille. Har ikke fått tak i ny bryter, men har midlertidig løst problemet ved å jorde ledningen som går inn på bryteren. Da går viften hele tiden.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Husk også at selve radiatorlokket kan være klar for utskifting. Jeg måtte skifte mitt for 3 år siden. Dengang når jeg begynte å lete etter feilen visste jeg ikke egentlig hvor jeg skulle begynne å lete, men jeg kom over mange diskusjoner på Miata.net hvor radiatorlokket ble beskrevet som en del som burde skiftes når bilen nærmet seg 10 år. Når jeg fikk byttet dette fungerte alt fint.

Det er en ventil i lokket som åpner seg under et visst trykk, og slipper overskuddsvannet opp i spilltanken. Systemet skal mao. jobbe under trykk. Mister du trykket, kan du være sikker på at motoren går varm.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Magnus wrote:Termobryteren er gåen på min, og da gikk den varm da jeg kjørte i kø eller stod stille. Har ikke fått tak i ny bryter, men har midlertidig løst problemet ved å jorde ledningen som går inn på bryteren. Da går viften hele tiden.
Vifte-bryteren/føleren som står ned på termostat-huset er "by the way" kanondyr. Byttet den umiddelbart etter at jeg kjøpte bilen, og fikk nesten sjokk. Husker ikke akkurat prisen (4 år siden), men husker at den prisen overhodet ikke stod i stil til delen...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Bra at Shing Fung Trading har den da, for der koster den £ 3,36 dvs ca 46 Norske kroner... Og det er jo ikke så ille :)
Jeg kjøpte ryggelysbryter hos Mazda i Norge, den kostet 388,- Sikkert noe samme for termobryteren også..
Eller. Det er jo en ikke en heltvanlig bryter.

KolbergMotor kan 10 gangen... Veildende pris: 29.50 Mazdapris: 295,-
HansT wrote:
Magnus wrote:Termobryteren er gåen på min, og da gikk den varm da jeg kjørte i kø eller stod stille. Har ikke fått tak i ny bryter, men har midlertidig løst problemet ved å jorde ledningen som går inn på bryteren. Da går viften hele tiden.
Vifte-bryteren/føleren som står ned på termostat-huset er "by the way" kanondyr. Byttet den umiddelbart etter at jeg kjøpte bilen, og fikk nesten sjokk. Husker ikke akkurat prisen (4 år siden), men husker at den prisen overhodet ikke stod i stil til delen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg hadde samme problemet i sommer. Motoren gikk fort varm på tomgang. Det viste seg at viftene ikke slo inn av den grunn at føleren på toppen av termostaten ikke hadde skikkelig kontakt. Da jeg "rettet litt på den, brakk hele det grå plastdekselet i to. Plasten var skikkelig råtten.
Fikk heldigvis kjøpt en brukt (men god) føler for 400 kroner. Mener å huske at det var en grei pris for en brukt en.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

mojo-91 wrote:Jeg hadde samme problemet i sommer. Motoren gikk fort varm på tomgang. Det viste seg at viftene ikke slo inn av den grunn at føleren på toppen av termostaten ikke hadde skikkelig kontakt. Da jeg "rettet litt på den, brakk hele det grå plastdekselet i to. Plasten var skikkelig råtten.
Fikk heldigvis kjøpt en brukt (men god) føler for 400 kroner. Mener å huske at det var en grei pris for en brukt en.
Akkurat det samme problemet hos meg. Jeg fikk bilen min fra Florida, og når jeg skulle skifte til en litt varmere termostat smuldret hele plastdekselet i 1000-biter når jeg tok på det. Men som sagt, 400 kr. brukt for den lille saken der, ikke rart jeg ble overrasket av prisen på ny.

Dette var for 4 år siden akkurat når jeg fikk bilen. I ettertid hadde jeg selvsagt kjøpt et slikt fra en eller annen internett shop, men på det tidspunktet hadde jeg ikke den samme oversikten på det som idag, og noen form for norsk diskusjonsforum var dessverre ikke begynt dengang.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply