brunt interiør (+turbo/kompressor)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Og når du trimmer bilen bør du senke kompresjoen slik at du unngår tenningsbank.
Det er svært sjelden noen har behov for å senke kompresjonen på MX5/Miata ved turbo installasjoner. Da snakker vi om installasjoner opp mot og over 300 HK.

For å unngå tenningsbank er det mest vanlig å gå denne veien:

1. Først av alt: kjøre med høyest mulig oktan på bensinen.

2. Installere system for å retardere tenning under boost. Her finnes mange ulike systemer, alt fra en simpel boks som retarderer tenning kun etter trykk, via bokser som også tar hensyn til innsugstemperatur, verdier fra luftmengdemåleren og trykk, til helt utskiftbare ECU'er. Ved valg av system er selvsagt her pris et stikkord.

3. Installere knock-sensor som retardere tenning ved tenningsbank. (dette er imidlertid ikke verdens beste løsning, da en jo helst ønsker å retardere tenningen FØR tenningsbank oppstår). En kombinasjon av 2 og 3 er selvsagt best.

4. Installere intercooler for å senke temperaturen på innsugsluften.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

HansT: heidu hvor langt hadde bilen din gått før du satte på kompressor? Har du hatt noen prob?
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

edw wrote:HansT: heidu hvor langt hadde bilen din gått før du satte på kompressor? Har du hatt noen prob?
Bilen var vel kjørt 140000 når jeg monterte på, og har ikke hatt noen problemer med det. Ikke forventer jeg det egentlig heller. Motoren er konstruert for å tåle mye mer. Husk, 1.6l med 116HK er blant de få motorer uten turbo/kompressor som blir levert med oljedyser som sprayer og kjøler stemplene fra undersiden. Grunnen er at Mazda tok utgangspunkt i en turbomotor når de konstruerte den. Jeg har lest om biler i USA som monterte kompressor på ved rundt 200000, og som nå har over 50000 kilometer etter installasjon uten problemer

MEN, en skal være forsiktig hvis en begynner å booste mer enn de 5-6PSI som et helt originalt kit gir. Jeg har mindre hjul på selve kompressoren, og den gir da opp mot 8PSI. Da er en NØDT til å ha en form for tenningskontroll for å unngå tenningsbank. Jeg kjører med Bipes ACU som jeg kan mappe til å retardere tenningen basert på 3 parameter; trykk, temperatur og luftmengdemåler verdier. Videre kan jeg sette opp ved hvilke turtall den skal begynne å retardere, og når jeg ønsker at tenningen er fullt retardert. Har også kjøpt annen bensinpumpe for å være sikker på at jeg får nok fuel.

En anbefaler IKKE å gå over 8PSI uten å montere intercooler.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

like greit og forandre litt på temaet ja.... jeg sklei litt ut liksom jeg hehe :) Men jeg er bare interresert i og suge til meg så mye info som overhodet mulig....
HansT: takk for dine grundige og utfyllende svar. dette har du nok endel mer kunnskaper om en meg ja... f.eks dette med at mazda lagde motoren som en turbo motor i utg pungtet er helt nytt for meg, men så er jo jeg rimelig fersk og da... i alle fall tusen takk...
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan være greit starte en ny tråd istedet for å kjøre "off topic" inne på en tråd som dreier seg om noe helt annet..
Jeg tok meg den frihet til å endre temaet på tråden slik at andre som lurer på eller har nyttig info om komp/turbo finner frem.
edw wrote:like greit og forandre litt på temaet ja.... jeg sklei litt ut liksom jeg hehe :) Men jeg er bare interresert i og suge til meg så mye info som overhodet mulig....
HansT: takk for dine grundige og utfyllende svar. dette har du nok endel mer kunnskaper om en meg ja... f.eks dette med at mazda lagde motoren som en turbo motor i utg pungtet er helt nytt for meg, men så er jo jeg rimelig fersk og da... i alle fall tusen takk...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det stemmer at MX5 motoren er samme som GTX med unntak av råder, stempel og svinghjul. GTX hadde kraftigere råder.
323 GT-R derimot har en enda kraftigere blokk.
Hadde det ikke vært for toppen på GT-R har fordeleren som tyter ut på den ene siden hadde denne motoren gått rett nedi en MX-5 med unntak av grenrøret da seff.
Post Reply