banekjøring med NSK tirsdag 23. mai noen som skal?

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

måtte også jobbe over :(
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Som nevnt var det en fin kveld.
Jeg kjørte både til og fra banen i regn. Mirakløst nok så var det tørr bane hele kvelden på Rudskogen men ganske fuktig i lufta.
Kjøringen startet dårlig da jeg ikke var fornøyd med bilen i det hele tatt. Den ble alt for raskt varm og holdt ikke trykket oppe. Jeg hadde også problemer med festet.
Etter første heatet skrudde jeg ned trykket til 0.8 bar men fikk lignende problemer på 2. turen.
3. gangen utpå ble jeg flagget av banen etter en halv runde pga. heat med lisensierte biler. Da var jeg passe forbannet.
I den ene pausen kom det to folk herfra som jeg ikke husket navnet på og spurte hvorfor jeg kjørte med skiltet på montert like forran haikjeften. STUPID!!! Grunnet mye stress med teknisk og førermøte hadde jeg glemt å fjerne skiltet som førte til elendig kjøling og høy innsugstemp. I tillegg fant jeg ut at jeg hadde alt for mye luft i dekkene og de var mye mer slitt på midten enn på sidene.
Neste heat gikk bilen mye bedre og tempen holdt seg rundt 100 grader på 0.8 i trykk.
I siste heat skrudde jeg opp trykket til 1.bar igjen og slapp ytterligere ut litt trykk på venstre forhjul og bakhjulene for å få litt mer grep ut av svingene.
Nå gikk bilen som F*** . Jeg tømmer nå 3. giret og litt til før slaktern og også opp bakken før depotsvingen. Tempen holdt deg på 104 grader takket være den høye luftfuktigheten.
Med en diffsperre og en mer effektiv radiator skal jeg klare 1.08 garantert.
Morro å se reaksjonene til folk når en kjedlig MX-5 er oppe og snuser blant biler med et ekstra siffer på prislappen.
Det å henge på en Ferrari F355 Berlinetta noen runder og til slutt bli vinket forbi er jo meget gøy. Den seg litt i fra på langsiden men ikke så mye som forventet. Porche GT3 og en M3 med trimmet M5 motor derimot dro bra i fra på slettene.

Banen har nå fått sporadiske flekker med ny asfalt. Disse flekkene var merkbart mye glattere. Det merkes spesielt ut av langsvingen da man ikke lenger kan ha like høye fart ut der uten å drifte for langt ut mot curbsen. Det samme gjelder svingen etter sletta.
Jeg håper dette utjevner seg da det både er litt skummelt og ueffektivt å måtte kjøre utenfor idealsporet.

AJF: var det du som kjørte en Gul Ibiza ? Fin snurring du hadde på slutten :) Hvordan var den i forhold til gamlebilen ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

arildh wrote: AJF: var det du som kjørte en Gul Ibiza ? Fin snurring du hadde på slutten :) Hvordan var den i forhold til gamlebilen ?
Stemmer det, helt orginal sådan :) Etter å ha stått flaggvakt i 1,5 time var jeg litt overivrig når jeg kom utpå banen igjen og glemte at dekkene var kalde, noe som resulterte i en 360grader :mrgreen: i storsvingen som heldigvis endte med snuta rett vei og 30-40km/t på speedometeret. Var vel like etter det du passerte meg?? jeg tok da en rolig runde for å få dekka ordentlig varme :D

Akkurat som Mazdaen var den veldig nøytral, forutsigbar og måtte provoseres mye før det slapp, men savnet svingegenskapene til mx-5en og det fine stive understellet jeg hadde på den. Seaten var som ei vannseng i fohold. Topphastigheten på langstrekket var ca likt det jeg klarte med kompressor på mx-5en. Ellers var det første gang på bane med fwd så noe uvant var det. Fikk ikke tatt noen rundetider, så vet ikke hvordan den differansen er
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Har den Cupra versjonen 150 eller 180 hester ? De hvis det er 150 så er det jo litt å gå på.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

arildh wrote:Har den Cupra versjonen 150 eller 180 hester ? De hvis det er 150 så er det jo litt å gå på.
156HK så er litt og hente med en chip ja :D
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

såg en gul sann som var til salgs som var chippet til 225 hk
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply