godkjenning av jr supercharger
Moderator: Styremedlemmer
godkjenning av jr supercharger
er det noen som har fått bilen sin godkjent med jrsc hos biltilsynet. er det mulig å få det til på min, hvis så, hva må gjøres?
nb mx-5 1,8 -00. jr komp. obx 4-1 header, med thermo-tec. fm midpipe å kat. cobalt bakpotte. cool-tek olje kjøler. magnecor wires å ngk plugger. walbro pumpe. 17" hjul
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Siden du har NB som i tillegg er 1,8L så er det nok ganske umulig.. Men det er jo lov å prøve for det.
For 1,6L NA er det enklere, da det finnes papirer som kan brukes til å godkjenne med. Men egentlig så er ikke de papirene gode nok, så du trenger litt godvilje fra den som godkjenner den...
Med 1,8L NB, trenger du godvilje, flaks, treffe rette dag til biltilsynet og ha medvind i saksgangen...
For 1,6L NA er det enklere, da det finnes papirer som kan brukes til å godkjenne med. Men egentlig så er ikke de papirene gode nok, så du trenger litt godvilje fra den som godkjenner den...
Med 1,8L NB, trenger du godvilje, flaks, treffe rette dag til biltilsynet og ha medvind i saksgangen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Dalton
- 4200 RPM
- Posts: 456
- Joined: 05 Dec 2003, 01:00
- Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
- Contact:
- Status: Offline
Hvis du skjal gjøre om ytelse på bilen, så anbefaler jeg deg til å være i dialog med biltilsynet hele veien. Det er mye lettere når de også får ett "eierforhold" til bilen.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
men går det ikke å henvise til mazdaspeeden, har ikke den 180hk eller no sånt, eller funker ikke det fordi den har turbo og jeg komp?
nb mx-5 1,8 -00. jr komp. obx 4-1 header, med thermo-tec. fm midpipe å kat. cobalt bakpotte. cool-tek olje kjøler. magnecor wires å ngk plugger. walbro pumpe. 17" hjul
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det kan gå, men da må du nesten få tak i papier fra MazdaSpeeden..mx-5dude wrote:men går det ikke å henvise til mazdaspeeden, har ikke den 180hk eller no sånt, eller funker ikke det fordi den har turbo og jeg komp?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
De godtar ikke papirer fra turbo for å godkjenne kompressor, det kan være godt nok for å bevise at drivverk/bremser er godt nok, men ikke avgassene.. da må den gjennom en omfattende test som koster flesk og gjøres bare ett par steder i landet (ikke hos vegvesenet)
hvis flere ønsker det kan man jo sjekke hva den testen koster så man kan spleise på det... men Ingo hos IL har prøvd dette i tyskland, og sa til meg at det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
hvis flere ønsker det kan man jo sjekke hva den testen koster så man kan spleise på det... men Ingo hos IL har prøvd dette i tyskland, og sa til meg at det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Burde ikke være noe problem med link ?EspenSort92 wrote:Ingo hos IL har prøvd dette i tyskland, og sa til meg at det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Jeg har vanskelig for å forstå dette? Jackson Racing reklamerer jo med at kompressor kit'et deres er "smog legal in 50-states", og jeg har alltid hørt at USA og spesielt California har meget strenge avgasskrav.EspenSort92 wrote:..det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg vet ikke hva Ingo brukte, men siden han er forhandler av Jackson Racing og da er interressert i å få dette godkjent i tyskland, så regner jeg med han ikke gjorde et halvhjertet forsøk!
...spesielt med tanke på hvor dyrt det er med slike tester...
Den godkjenningen som brukes i California osv. kan ikke overføres til EU, da de bruker andre måleverdier og metoder (etter hva jeg har blitt fortalt av vegvesenet)
...spesielt med tanke på hvor dyrt det er med slike tester...
Den godkjenningen som brukes i California osv. kan ikke overføres til EU, da de bruker andre måleverdier og metoder (etter hva jeg har blitt fortalt av vegvesenet)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
for ordens skyld:
biltilsynet: http://www.biltilsynet.no/ ...en falsk "kødde"-side
vegvesen: http://www.vegvesen.no/ ...den riktige
så ikke kall det biltilsynet, folk kan risikere å søke på det på nettet og ringe 820 75 121 (13 kr/min) uten å komme dit de ønsker...!
biltilsynet: http://www.biltilsynet.no/ ...en falsk "kødde"-side
vegvesen: http://www.vegvesen.no/ ...den riktige
så ikke kall det biltilsynet, folk kan risikere å søke på det på nettet og ringe 820 75 121 (13 kr/min) uten å komme dit de ønsker...!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Da er man vel ikke særlig skarp uansett da? Jeg kaller det natural selection utlegg 
Jeg forstår bare ikke hvorfor de skal gjøre det så vanskelig å få en bil godkjent med noe den helt klart tåler, når alternativet er at masse folk kjører rundt med ulovlig opplegg. Godkjenner de det kan de også påse at det er av bra standard, er det ikke det vi vil?
Det er litt KRF aktig, med fare for å tråkke på noen tær, å fare med politikk hvor man sier nei til noe uten å se på hva som blir alternativene.

Jeg forstår bare ikke hvorfor de skal gjøre det så vanskelig å få en bil godkjent med noe den helt klart tåler, når alternativet er at masse folk kjører rundt med ulovlig opplegg. Godkjenner de det kan de også påse at det er av bra standard, er det ikke det vi vil?
Det er litt KRF aktig, med fare for å tråkke på noen tær, å fare med politikk hvor man sier nei til noe uten å se på hva som blir alternativene.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
...som sagt.... det er ikke hk'en som stopper det, det er utslippene,
å få godkjent (i alle fall en 1,6 NA) med 40 % effektøkning er ikke det vanskelige,
det er kompressor som er problemet!
Jeg synes også de gjør seg vanskelig, men de følger bare noen dumme regler,
det burde selvsagt være automatikk i at noe som før har vært godkjent blir godkjent igjen... men hver bil skal godkjennes individuelt, desverre...
å få godkjent (i alle fall en 1,6 NA) med 40 % effektøkning er ikke det vanskelige,
det er kompressor som er problemet!
Jeg synes også de gjør seg vanskelig, men de følger bare noen dumme regler,
det burde selvsagt være automatikk i at noe som før har vært godkjent blir godkjent igjen... men hver bil skal godkjennes individuelt, desverre...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata