godkjenning av jr supercharger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mx-5dude
0 RPM
0 RPM
Posts: 37
Joined: 09 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

godkjenning av jr supercharger

Post by mx-5dude »

er det noen som har fått bilen sin godkjent med jrsc hos biltilsynet. er det mulig å få det til på min, hvis så, hva må gjøres?
nb mx-5 1,8 -00. jr komp. obx 4-1 header, med thermo-tec. fm midpipe å kat. cobalt bakpotte. cool-tek olje kjøler. magnecor wires å ngk plugger. walbro pumpe. 17" hjul
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Siden du har NB som i tillegg er 1,8L så er det nok ganske umulig.. Men det er jo lov å prøve for det.

For 1,6L NA er det enklere, da det finnes papirer som kan brukes til å godkjenne med. Men egentlig så er ikke de papirene gode nok, så du trenger litt godvilje fra den som godkjenner den...
Med 1,8L NB, trenger du godvilje, flaks, treffe rette dag til biltilsynet og ha medvind i saksgangen...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Hvis du skjal gjøre om ytelse på bilen, så anbefaler jeg deg til å være i dialog med biltilsynet hele veien. Det er mye lettere når de også får ett "eierforhold" til bilen.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
mx-5dude
0 RPM
0 RPM
Posts: 37
Joined: 09 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by mx-5dude »

jaja, vi får se hva jeg finner på :?
nb mx-5 1,8 -00. jr komp. obx 4-1 header, med thermo-tec. fm midpipe å kat. cobalt bakpotte. cool-tek olje kjøler. magnecor wires å ngk plugger. walbro pumpe. 17" hjul
User avatar
mx-5dude
0 RPM
0 RPM
Posts: 37
Joined: 09 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by mx-5dude »

men går det ikke å henvise til mazdaspeeden, har ikke den 180hk eller no sånt, eller funker ikke det fordi den har turbo og jeg komp?
nb mx-5 1,8 -00. jr komp. obx 4-1 header, med thermo-tec. fm midpipe å kat. cobalt bakpotte. cool-tek olje kjøler. magnecor wires å ngk plugger. walbro pumpe. 17" hjul
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

mx-5dude wrote:men går det ikke å henvise til mazdaspeeden, har ikke den 180hk eller no sånt, eller funker ikke det fordi den har turbo og jeg komp?
Det kan gå, men da må du nesten få tak i papier fra MazdaSpeeden..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

De godtar ikke papirer fra turbo for å godkjenne kompressor, det kan være godt nok for å bevise at drivverk/bremser er godt nok, men ikke avgassene.. da må den gjennom en omfattende test som koster flesk og gjøres bare ett par steder i landet (ikke hos vegvesenet)

hvis flere ønsker det kan man jo sjekke hva den testen koster så man kan spleise på det... men Ingo hos IL har prøvd dette i tyskland, og sa til meg at det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:Ingo hos IL har prøvd dette i tyskland, og sa til meg at det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
Burde ikke være noe problem med link ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:..det var rimelig vanskelig å få avgassene lav nok med kompressor....
Jeg har vanskelig for å forstå dette? Jackson Racing reklamerer jo med at kompressor kit'et deres er "smog legal in 50-states", og jeg har alltid hørt at USA og spesielt California har meget strenge avgasskrav.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg vet ikke hva Ingo brukte, men siden han er forhandler av Jackson Racing og da er interressert i å få dette godkjent i tyskland, så regner jeg med han ikke gjorde et halvhjertet forsøk!
...spesielt med tanke på hvor dyrt det er med slike tester...

Den godkjenningen som brukes i California osv. kan ikke overføres til EU, da de bruker andre måleverdier og metoder (etter hva jeg har blitt fortalt av vegvesenet)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
mx-5dude
0 RPM
0 RPM
Posts: 37
Joined: 09 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by mx-5dude »

blir oppgitt over hvor vanskelig disse j**** byråkratene(biltilsynet) skal være i detta landet.
nb mx-5 1,8 -00. jr komp. obx 4-1 header, med thermo-tec. fm midpipe å kat. cobalt bakpotte. cool-tek olje kjøler. magnecor wires å ngk plugger. walbro pumpe. 17" hjul
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

for ordens skyld:

biltilsynet: http://www.biltilsynet.no/ ...en falsk "kødde"-side

vegvesen: http://www.vegvesen.no/ ...den riktige

så ikke kall det biltilsynet, folk kan risikere å søke på det på nettet og ringe 820 75 121 (13 kr/min) uten å komme dit de ønsker...!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Da er man vel ikke særlig skarp uansett da? Jeg kaller det natural selection utlegg :)

Jeg forstår bare ikke hvorfor de skal gjøre det så vanskelig å få en bil godkjent med noe den helt klart tåler, når alternativet er at masse folk kjører rundt med ulovlig opplegg. Godkjenner de det kan de også påse at det er av bra standard, er det ikke det vi vil?

Det er litt KRF aktig, med fare for å tråkke på noen tær, å fare med politikk hvor man sier nei til noe uten å se på hva som blir alternativene.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Må jo være farligere å sette på store tunge felger enn å sette inn turbo/kompressor..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

...som sagt.... det er ikke hk'en som stopper det, det er utslippene,
å få godkjent (i alle fall en 1,6 NA) med 40 % effektøkning er ikke det vanskelige,
det er kompressor som er problemet!

Jeg synes også de gjør seg vanskelig, men de følger bare noen dumme regler,
det burde selvsagt være automatikk i at noe som før har vært godkjent blir godkjent igjen... men hver bil skal godkjennes individuelt, desverre...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply