Noen spørsmål ifm kjøp av MX-5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Noen spørsmål ifm kjøp av MX-5

Post by arkilex »

Kikker meg rundt for kanskje å få meg en MX-5 til høstpris og håper å få hjelp til avklaring av noen spørsmål. - Risikerer man deleproblemer/ukurante spesifikasjoner ved kjøp av Miata som kommer fra USA? Og: Er det slik at 97-modeller og nyere plutselig bare har 90 hester i stedet for 113? Hvordan kan man sjekke at bilen man kjøper ikke er mer motorsvak enn forutsatt fordi det er puttet inn en annen motor? Kanskje selger ikke har vært klar over det selv....Prøvekjørte en 97-modell her om dagen, og hadde vanskelig for å skjønne at den hadde mer enn 90 hester selv om den var topp å kjøre(har kjørt endel Alfa med ca. 130 hk og vet jo at det er 2 helt forskjellige temperamenter her, men så stor forskjell.......)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ikke noe problemer med Miata kontra MX-5. Delene er de samme så lenge forhandler ikke gjør seg vanskelig, man kan selvsagt også bestille fra nettbutikker. Det er få forskjeller, og hadde jeg hatt NA hadde jeg muligens hatt en Miata.

De nyere NA 1,6 er 90hk ja, grunnet noen EU regler såvidt jeg vet. '98 NB 1,6 har igjen 110 og 1,8 har 140. (NA er de gamle med vippelykter, NB er nyere type)

Det er en del motorer som passer oppi en MX-5, men tror det er meget sjeldent at noen setter i noe som er svakere. Uansett kan du nokså lett se hvilken motortype det er. Det er vel også et nummer på siden av motoren hvis du vil grave deg skikkelig inn i det :)

Og min 110hk er dau nok på lave turtall til at jeg aldri kunne tenke meg en 90hk.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Alle Miata fra 1994 er 1.8 om ikke noen har skiftet motor.
I motorrommet ser man det enklest ved at det like etter luftfilterboksen sitter en svart mindre MAF i stedet for en større aluminiums VAF.
1.8 blokka inkludert toppdeksel er vel 2 cm lengre.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

arildh wrote:Alle Miata fra 1994 er 1.8 om ikke noen har skiftet motor.
I motorrommet ser man det enklest ved at det like etter luftfilterboksen sitter en svart mindre MAF i stedet for en større aluminiums VAF.
1.8 blokka inkludert toppdeksel er vel 2 cm lengre.
Hehe ikkje så lett å se de 2cm da, men som eg har lest å forstått det så skulle de første miata 1,8 ha samme type innsprut som na 1,6 altså med denne store alu luft saken, noen som kan avkrefte det, i såfall er det lettere for meg å bygge om til 1,8..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Hvis man først er i motorrommet så kan man kaste ett blikk på chassisnummer-plata:

F.eks på min starter det med "JMZNA18...etc"

NA18 sier nettopp det - en NA med 1,8 liter.

Edit: for de spesielt interesserte er neste bokstav etter NA18 en årskode... "M", "N", "O" etc. Hvis jeg husker rett så er "M" en 1990-modell. Deretter kommer et 9-siffret serienummer.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply