Hvor mye er "greit" å tyne turtallet på mx-5 ?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Hvor mye er "greit" å tyne turtallet på mx-5 ?

Post by RedFox »

5000 ? 6000 ? .. Jeg liker å dra bilen lengst på gira og er flink med å skifte olje..

Men er det en kjørestil som sliter mer på motor, girkasse og drivverk enn hvis jeg holder meg på la oss si 4000rpm ?

akselerasjon er noe av det beste jeg vet :)
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

så lenge du ikke drar den langt når olja er kald så kan du dra den til langt over 6k rpm på måleren.. drar den langt når motoren er varm.. det sliter jo mer enn hvis du hadde giret på 3k rpm.. men da ville man jo ikke fått kicket eller hur ? ;)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

En miata/mx5 er bygd for turtall helt opp til rødstreken!! Eller til turtallsperren om man vil :D

Hadde en civic vti tidligere, den dro jeg til stadighet opp til 8400rpm :lol: :lol: Det var sååå rått med det åpne filteret og vtec
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

VTEC er jo laget for høye turtall .. mx-5 er ikke det samme .. ;)

Litt skummelt å være vant til VTEC egentlig.. sprenger toppen på alle biler man kjøper senere :mrgreen:
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

min er balansert og skal funke uproblematisk opp til 8500rpm! :D Det er rått.. men pleier å legge sperra på 7000rpm, holder rikelig det :) kommer man mye over det begynner det bare å høres sykt ut, og girene blir utrolig lange! :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

har bare skikkelig noia for girkassa jeg ass.. Escorten jeg hadde hadde 105 gamp, og var tydeligvis ikke dimensjonert for det.. (LES: JEG SAMMENLIGNER IKKE NÅ! :D) tyna den på gira hele tida.. så kom "lager er gåent" lyden.. skura skikkelig! .. jeg dauer om jeg får den samma lyden på mx-5'en jeg skal handle.. :(
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Hvor mye er "greit" å tyne turtallet på mx-5 ?

Post by HansT »

RedFox wrote:5000 ? 6000 ? .. Jeg liker å dra bilen lengst på gira og er flink med å skifte olje..

Men er det en kjørestil som sliter mer på motor, girkasse og drivverk enn hvis jeg holder meg på la oss si 4000rpm ?

akselerasjon er noe av det beste jeg vet :)
4000? Da kunne du like godt kjøpt deg en bil med 45 HK. MX5/Miata motoren er laget for høye turtall, og har en momentkurve som gjør at motoren ikke gir spesielt mye HK før du kommer litt opp i turtallene. Dersom du sjelden dra motoren over 4000 risikerer du å få en bil med kull og sot i toppen som blir dauere og dauere, og til slutt ikke gir mer enn 45 HK når du gir full gass heller.

Bilen har turtalls-sperre og kutter før motoren tar skade av det. Etter jeg installerte kompressoren smeller turtallssperren inn en gang i uka omtrent... :) Lett å bli for "ivrig" vett du :D
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
RedFox
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Skedsmokorset
Contact:
Status: Offline

Post by RedFox »

Hehe! Ikke frist sånn a :p Ellers blir det heavy utlegg med turbokit ++++

neida.. menne det er godt å få det bekrefta! :)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er redd jeg får turtallsvillig kjørestil, er vant med gti 16v golf, som likte seg best mellom 4500 og 7500 rpm. :D
Post Reply