5000 ? 6000 ? .. Jeg liker å dra bilen lengst på gira og er flink med å skifte olje..
Men er det en kjørestil som sliter mer på motor, girkasse og drivverk enn hvis jeg holder meg på la oss si 4000rpm ?
akselerasjon er noe av det beste jeg vet
Hvor mye er "greit" å tyne turtallet på mx-5 ?
Moderator: Styremedlemmer
så lenge du ikke drar den langt når olja er kald så kan du dra den til langt over 6k rpm på måleren.. drar den langt når motoren er varm.. det sliter jo mer enn hvis du hadde giret på 3k rpm.. men da ville man jo ikke fått kicket eller hur ?
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
En miata/mx5 er bygd for turtall helt opp til rødstreken!! Eller til turtallsperren om man vil
Hadde en civic vti tidligere, den dro jeg til stadighet opp til 8400rpm Det var sååå rått med det åpne filteret og vtec
Hadde en civic vti tidligere, den dro jeg til stadighet opp til 8400rpm Det var sååå rått med det åpne filteret og vtec
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
min er balansert og skal funke uproblematisk opp til 8500rpm! Det er rått.. men pleier å legge sperra på 7000rpm, holder rikelig det kommer man mye over det begynner det bare å høres sykt ut, og girene blir utrolig lange!
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- RedFox
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Skedsmokorset
- Contact:
- Status: Offline
har bare skikkelig noia for girkassa jeg ass.. Escorten jeg hadde hadde 105 gamp, og var tydeligvis ikke dimensjonert for det.. (LES: JEG SAMMENLIGNER IKKE NÅ! ) tyna den på gira hele tida.. så kom "lager er gåent" lyden.. skura skikkelig! .. jeg dauer om jeg får den samma lyden på mx-5'en jeg skal handle..
Re: Hvor mye er "greit" å tyne turtallet på mx-5 ?
4000? Da kunne du like godt kjøpt deg en bil med 45 HK. MX5/Miata motoren er laget for høye turtall, og har en momentkurve som gjør at motoren ikke gir spesielt mye HK før du kommer litt opp i turtallene. Dersom du sjelden dra motoren over 4000 risikerer du å få en bil med kull og sot i toppen som blir dauere og dauere, og til slutt ikke gir mer enn 45 HK når du gir full gass heller.RedFox wrote:5000 ? 6000 ? .. Jeg liker å dra bilen lengst på gira og er flink med å skifte olje..
Men er det en kjørestil som sliter mer på motor, girkasse og drivverk enn hvis jeg holder meg på la oss si 4000rpm ?
akselerasjon er noe av det beste jeg vet
Bilen har turtalls-sperre og kutter før motoren tar skade av det. Etter jeg installerte kompressoren smeller turtallssperren inn en gang i uka omtrent... Lett å bli for "ivrig" vett du
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- Status: Offline