Kvitrelyd fra motor
Moderator: Styremedlemmer
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Kvitrelyd fra motor
Jeg har fått undulater under panseret!
...i hvert fall høres det slik ut.
Etter en lytteaudition med en meget bilkyndig nabo ble vi enige om at det var vannpumpen. (Naboen er tidligere maskinist og eier bl.a. en original Mustang Mach 1, som han har eid i over 20 år)
Lyden er kraftigst ved kald motor, og blir lavere og lavere etter hvert som motoren varmes opp, for så å forsvinne helt.
Vannpumpen sitter jo i midten av registerreima, i hvert fall forstår jeg det av min "Rod's entusiasts workshop manual". Det hjulet som er på vannpumpen har liksom jobbet seg bakover en halv millimeter og gnager i mot det grå metallic plastdekselet foran registerreima. Dette må jo være nok et tegn på at det er f.eks. opplagringa på vannpumpa det er noe galt med?
Jeg har kjøpt:
Vannpumpe
Strammehjul 1 og 2
Fremre veivtetning
Registerreim
PS reim
AC reim
Toppdekselpakning
Hva mer trenger jeg til denne jobben?
Ny veivbolt kanskje, og Loctite type hva??
Håndbrekket er bra på bilen min. Er dette nok mothold i 5. gear for å trekke til veivbolten?
Kan jeg bruke vanlig Shell kjølevæske når jeg skal fylle systemet?
På forhånd takk for svar folkens!
...i hvert fall høres det slik ut.
Etter en lytteaudition med en meget bilkyndig nabo ble vi enige om at det var vannpumpen. (Naboen er tidligere maskinist og eier bl.a. en original Mustang Mach 1, som han har eid i over 20 år)
Lyden er kraftigst ved kald motor, og blir lavere og lavere etter hvert som motoren varmes opp, for så å forsvinne helt.
Vannpumpen sitter jo i midten av registerreima, i hvert fall forstår jeg det av min "Rod's entusiasts workshop manual". Det hjulet som er på vannpumpen har liksom jobbet seg bakover en halv millimeter og gnager i mot det grå metallic plastdekselet foran registerreima. Dette må jo være nok et tegn på at det er f.eks. opplagringa på vannpumpa det er noe galt med?
Jeg har kjøpt:
Vannpumpe
Strammehjul 1 og 2
Fremre veivtetning
Registerreim
PS reim
AC reim
Toppdekselpakning
Hva mer trenger jeg til denne jobben?
Ny veivbolt kanskje, og Loctite type hva??
Håndbrekket er bra på bilen min. Er dette nok mothold i 5. gear for å trekke til veivbolten?
Kan jeg bruke vanlig Shell kjølevæske når jeg skal fylle systemet?
På forhånd takk for svar folkens!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Ole BRG 91
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Nå er alt demontert, og ny vannpumpe er montert.
Det var helt tydelig at det var den gamle vannpumpen som kvitret! Den hadde tørr lagerlyd da jeg snurret på den, helt forskjellig fra den nye.
MEN:
Skal jeg røre veivbolten i det hele tatt?
Den sitter jo så fint der den sitter?
Skal jeg ettertrekke den?
Bilen er kjørt 85000 Miles
Skulle jeg få ny bolt så var det noen dagers ventetid, og for å få ny "woodruff key" så var det over en ukes ventetid. (Mazda i Kristiansand)
Det var helt tydelig at det var den gamle vannpumpen som kvitret! Den hadde tørr lagerlyd da jeg snurret på den, helt forskjellig fra den nye.
MEN:
Skal jeg røre veivbolten i det hele tatt?
Den sitter jo så fint der den sitter?
Skal jeg ettertrekke den?
Bilen er kjørt 85000 Miles
Skulle jeg få ny bolt så var det noen dagers ventetid, og for å få ny "woodruff key" så var det over en ukes ventetid. (Mazda i Kristiansand)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Hvorfor fikle med noe som virker, skaper bare problemer det...
kodvaag wrote:Nå er alt demontert, og ny vannpumpe er montert.
Det var helt tydelig at det var den gamle vannpumpen som kvitret! Den hadde tørr lagerlyd da jeg snurret på den, helt forskjellig fra den nye.
MEN:
Skal jeg røre veivbolten i det hele tatt?
Den sitter jo så fint der den sitter?
Skal jeg ettertrekke den?
Bilen er kjørt 85000 Miles
Skulle jeg få ny bolt så var det noen dagers ventetid, og for å få ny "woodruff key" så var det over en ukes ventetid. (Mazda i Kristiansand)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Jeg greide å knekke en av M6 boltene (12mm fastnøkkel) som fester reimhjulet til registerreimhjulet på veiva!
Hell i uhell, jeg fikk ut den knekte tappen v.h.a. en nebbtang!!!
Nå skal jeg for fanken kjøpe meg liten momentnøkkel sånn at jeg slutter å være "for sterk" på små skruer!! Idiot altså, litt til, litt til, KNEKK, oisann...
Hvis ikke noe kommer i veien så er det sluttmontasje og prøvestart fredag.
Lurer på om jeg kommer til å høre den når jeg får den i gang?
Det var lagerulyd fra både vannpumpen pluss begge strammehjula. Har byttet alt nå, så det blir sikkert stille når den sviver heretter!
Hell i uhell, jeg fikk ut den knekte tappen v.h.a. en nebbtang!!!
Nå skal jeg for fanken kjøpe meg liten momentnøkkel sånn at jeg slutter å være "for sterk" på små skruer!! Idiot altså, litt til, litt til, KNEKK, oisann...
Hvis ikke noe kommer i veien så er det sluttmontasje og prøvestart fredag.
Lurer på om jeg kommer til å høre den når jeg får den i gang?
Det var lagerulyd fra både vannpumpen pluss begge strammehjula. Har byttet alt nå, så det blir sikkert stille når den sviver heretter!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- RedFox
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Skedsmokorset
- Contact:
- Status: Offline
momentnøkkel er alfa og omega når en jobbe med motor ja MEN nå skal det sies at jeg allikevel ikke helt stoler på momentnøkkler fra biltema.. La om dekkene her i vinter på min samboers mazda 323.. og nå for noen dager siden begynte jeg å høre en merkelig dunke-lyd fra høyre hjul.. kunne ikke fatte og begripe hva som var galt..
La meg ned i grusen utenfor leiligheten min (er leieboer) og prøvde å titte inn på drivknute og bremsekallipper.. kjente også med fingrene og alt virket som det skulle være..
Så jeg tenkte jeg skulle drøye til helga med å fikse det.
MEN dagen etter da jeg bruker den bilen på jobb, så blir denne lyden værre og værre.. rister i hele bilen om jeg tok den over 90km/t .. skjønte pokker ikke hva det kunne være!
Kom meg heldigvis hjem den dagen og sjekka det hele mer nøye ved å ta av dekket.. jeg kunne FINGERDRA 2 av hjulmuttrene!! Fikk sjokk!
Alle muttrene ble dratt til med riktig moment når de ble montert! (pleier å gjøre dette for å ikke herpe gjengene (har klart dette før )
Men altså.. da har det vært ca 1 cm slark i hjulet.. Heldigvis for meg at felgen ikke hadde rustet fast til navet.. kjedelig om alle muttrene hadde løsna og felgen hadde rivd seg av i en krapp sving ..
La meg ned i grusen utenfor leiligheten min (er leieboer) og prøvde å titte inn på drivknute og bremsekallipper.. kjente også med fingrene og alt virket som det skulle være..
Så jeg tenkte jeg skulle drøye til helga med å fikse det.
MEN dagen etter da jeg bruker den bilen på jobb, så blir denne lyden værre og værre.. rister i hele bilen om jeg tok den over 90km/t .. skjønte pokker ikke hva det kunne være!
Kom meg heldigvis hjem den dagen og sjekka det hele mer nøye ved å ta av dekket.. jeg kunne FINGERDRA 2 av hjulmuttrene!! Fikk sjokk!
Alle muttrene ble dratt til med riktig moment når de ble montert! (pleier å gjøre dette for å ikke herpe gjengene (har klart dette før )
Men altså.. da har det vært ca 1 cm slark i hjulet.. Heldigvis for meg at felgen ikke hadde rustet fast til navet.. kjedelig om alle muttrene hadde løsna og felgen hadde rivd seg av i en krapp sving ..
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Hurra!
Et touch på nøkkelen så snurret den stillere enn noengang!
Det var ulyd fra vannpumpa og lagerlyd fra begge strammehjula, men registerreima så nesten ny ut... byttet alt uansett!
Et touch på nøkkelen så snurret den stillere enn noengang!
Det var ulyd fra vannpumpa og lagerlyd fra begge strammehjula, men registerreima så nesten ny ut... byttet alt uansett!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
mye kostet disse strammehjulene(regner med at du mener hjulet på toppen av motoren der hvor viftereimen går)?kodvaag wrote:Hurra!
Et touch på nøkkelen så snurret den stillere enn noengang!
Det var ulyd fra vannpumpa og lagerlyd fra begge strammehjula, men registerreima så nesten ny ut... byttet alt uansett!
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Nå tror jeg du mener løpehjulet til vannpumpa???Pacmania wrote: mye kostet disse strammehjulene(regner med at du mener hjulet på toppen av motoren der hvor viftereimen går)?
Strammehjulene er flate og løper på utsiden av registerreima
Jeg kjøpte alt på en gang fra SFT parts i England, så gå inn der og finn ut prisen selv!
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
mulig dette er løpehjulet ja.. viftereima går jo på hjulet på dynamoen til veivhjulet til ett hjul til. Kalles dette løpehjulet? (senter på motoren foran kamhjulene)kodvaag wrote:Nå tror jeg du mener løpehjulet til vannpumpa???Pacmania wrote: mye kostet disse strammehjulene(regner med at du mener hjulet på toppen av motoren der hvor viftereimen går)?
Strammehjulene er flate og løper på utsiden av registerreima
Jeg kjøpte alt på en gang fra SFT parts i England, så gå inn der og finn ut prisen selv!
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
spørs om det er driv hjulet til vannpumpa
Pacmania wrote:mulig dette er løpehjulet ja.. viftereima går jo på hjulet på dynamoen til veivhjulet til ett hjul til. Kalles dette løpehjulet? (senter på motoren foran kamhjulene)kodvaag wrote:Nå tror jeg du mener løpehjulet til vannpumpa???Pacmania wrote: mye kostet disse strammehjulene(regner med at du mener hjulet på toppen av motoren der hvor viftereimen går)?
Strammehjulene er flate og løper på utsiden av registerreima
Jeg kjøpte alt på en gang fra SFT parts i England, så gå inn der og finn ut prisen selv!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive